Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

För personer med nedsatt syn kan det vara svårt att orientera sig. Därför behövs det någon form av ledning. Syftet med ledstråk är att bilda en obruten kedja från start till mål. Personer med synnedsättningar inhämtar information om gatumiljön genom tydliga visuella kontraster mellan olika material, ljud eller genom att känna olika ytstrukturer och föremål.

Ledstråk ska i första hand utgöras av naturliga avgränsningar som kant, mur, fasad, räcke eller beläggning med olika ytstrukturer. I de fall naturliga ledstråk inte finns eller går att anordna kan det vara nödvändigt att anlägga ledstråk med hjälp av taktila plattor. Det är bara på hållplatser som prefabricerade ledstråk används som generell lösning.

På öppna platser saknas ofta fasader och kanter vilket kräver extra omsorg i utformningen. Naturlig ledning kan då istället skapas genom kontraster och strukturer i markbeläggningen, väl placerade planteringsytor och annan möblering som går att orientera sig efter. Komplettering med prefabricerade ledstråk kan behövas.

Prefabricerade ledstråk

Prefabricerade ledstråk ska utformas så att de ger både taktil och visuell kontrast mot omgivande ytor. Vågformade plattor ska användas och omges med en slät, hinderfri yta på 0,7 meter på vardera sida. Ljushetskontrasten ska vara minst 0,40 enligt NCS mellan ledstråket och omgivande ytor.

I korsningspunkten mellan två stråk, eller andra platser där valsituation uppstår, läggs en kvadratisk valpunkt i samma bredd som stråket. I valpunkten används släta plattor med täta fogar för att ge en riktigt slät yta som kontrast till den räfflade ledytan.

Ledstråket bör vara axelbrett för att fungera tillfredställande.

Avslutning av stråken sker genom att leda fram till fasta referenser i form av naturliga ledstråk som mur, hinderfri fasad etc.

Ledytor får inte läggas i ytor som är avsedda för cykeltrafik eller fordonstrafik.

På hållplatser anläggs ledstråk för att identifiera påstigningspunkten och för att underlätta orienteringen till anslutande övergångsställen/passager. Detaljer redovisas i standardritningarna för hållplatser, se länkar till höger på sidan.

Taktila pollare, alternativt kontrastmarkerade pollare, kan i vissa fall användas för att ge vägledning där det är svårt att uppnå detta på annat sätt.