Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1
Foto: Jonas Andersson

Arbetssättet med MM i bygg (Mobility management i byggskedet) beskrivs i ”Rutin för arbete med Mobility management i byggskedet” för att hjälpa projektet att få kontroll på vilka intressenter som blir drabbade i projektets påverkansområde, bland annat genom att arbeta för att bilister ska välja mer yteffektiva färdmedel och på så vis minska störningar under byggtiden. 

I rutinen beskrivs också ”Analys av behov och påverkan”, en mall som ska fyllas i tidigt i planarbetet, till exempel i GFS eller detaljplan och därefter uppdateras i projektering och byggskedet. En Analys av behov och påverkan är en obligatorisk handling i samtliga projekt på stadsmiljö- och exploateringsförvaltningen. Samtliga analyser ska tas fram med stöd av MM-specialist på exploateringsförvaltningen, se kompetens ”Mobility management i byggskedet (MM)” till höger på sidan.

Genom ”Analys av behov och påverkan” skapar projektet en bild av hur intressenter i närområdet påverkas, vilken typ av trafik som rör sig i området och vilka trafikanter som kommer bli påverkade. I analysen syns påverkansgraden på trafiken uppdelad per trafikslag.

Analysen ska göras i tidigt skede för att ge bästa nyttan och användas som underlag för bland annat Trafikföringsprinciper och kommunikationsplan.

Analysen ger en uppfattning om hur stora störningarna kan beräknas bli och vilka åtgärder som kan behöva sättas in för att minimera störningar för boende, besökande och näringsidkare.

Rutinen beskriver metoder som ska leda till att resande använder sig av mer yteffektiva transportslag som tar mindre yta i anspråk, till exempel gå, cykla och åka kollektivt. Detta kan leda till att mer plats ges till yrkestrafik så som gods inklusive byggtrafik samtidigt som vi minskar biltrafiken. Det skapar också mer plats åt byggarbetsplatsen.

Om området kommer påverkas mycket, visar analysen om det behövs en fördjupad behovsanalys eller en Mobility management-utredning. Dessa båda ska utföras i tidiga skeden så att det går att planera bra lösningar i form av trafik under byggtid, kommunikation, nudging (som är påverkansarbeten och b.la upplysning om andra resandesätt) samt beteendepåverkande åtgärder, se vidare under 12CG11 Mobility mangement i byggskedet.