Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Stig Hedström

Cykelparkeringar ska utformas och placeras så att de tillfredsställer cyklisternas behov av enkla och säkra parkeringsmöjligheter.

Cykelparkering på allmän plats är till för allmänna målpunkter medan cykelparkering kopplad till fastighet ska ske på kvartersmark. Detta gäller för både boende och besökare. Antalet parkeringsplatser som krävs vid nybyggnation regleras i ”Riktlinjer för mobilitet och parkering” samt ”Anvisningar till riktlinjer för mobilitet och parkering i Göteborgs stad”.

Cykelparkering kan generellt delas in i tre typklasser:

  • korttidsparkering – avsedd för kortare ärenden, möjlighet att låsa fast cykeln ska finnas
  • långtidsparkering – avsedd för parkering upp till en dag, möjlighet att låsa fast cykeln ska finnas
  • nattparkering/säkerhetsparkering – ska göra det möjligt att låsa in cykeln på en plats där obehöriga inte har tillträde. (Cykelparkering i anläggning behandlas inte i detta kapitel.)

Typ av cykelställ

Som utgångspunkt ska cykelpollare ”Urban” alltid användas vid utplacering av nya cykelparkeringar. Den fungerar bra i såväl gatumiljö som i möbleringszon och på torg, särskilt där det är av vikt att ytan inte uppfattas som avskärmad. Samtidigt uppfyller den kravet på möjlighet till ramlåsning. Färgsättning ska följa de riktlinjer som finns i Stadens möbler.

Cykelbåge/”S-ställ” ska inte användas vid nyanläggning eller större kompletteringar av befintliga cykelparkeringar. Cykelpollare typ ”Urban” uppfyller bättre de funktioner som eftersträvas.

Om cykelparkeringen är avsedd för lite längre uppställningstider, som till exempel vid kollektivtrafikknutpunkter, bör de förses med tak. Vid större stationslägen kan även parkering i anläggning vara aktuellt.

Placering av cykelparkeringar

För att cykelparkeringar ska användas är det helt avgörande att de är rätt placerade. Detta gäller särskilt vid korttidsuppställning. Rätt placerade cykelställ minskar antalet fritt parkerade cyklar som kan försämra framkomligheten för gående eller innebära fara för personer med nedsatt syn och personer med andra funktionsvariationer.

Exempel på platser där cykelparkeringar ska finnas är allmänna målpunkter, kollektivtrafikhållplatser, mötesplatser och torg.

Cykelparkering får inte placeras siktskymmande vid korsning, utfart eller passage/överfart/övergångsställe. Den ska inte heller utgöra hinder för gång- eller cykeltrafik.

 

Utformning av cykelparkeringar

Generellt utrymmesbehov för vanlig cykel respektive lastcykel

Cykelpollare placeras med 1,2 meters avstånd. Parkeringsytan ska vara 2 meter djup för vanliga cyklar och 2,5 meter djup om parkeringen är tänkt att kunna nyttjas för parkering av lastcyklar.

En rad cykelparkering med plats för lastcykel.

Cykelparkering på torg/öppna ytor

På torg/öppna ytor ska alltid ett manövreringsutrymme säkerställas. Detta ska vara 2 meter för vanliga cyklar och 2,5 meter om parkeringen är tänkt att kunna nyttjas för parkering av lastcyklar.

Dubbla rader cykelparkering på exempelvis torgyta.

* Hinderfri bredd mot fast hinder kan behövas.

Cykelparkering i möbleringszon

Möbleringszoner är ofta lämpliga att använda för cykelparkering. Tillräckliga utrymmen för detta ska därför säkerställas redan tidigt i planeringen.

Om möbleringszonen är 3 meter eller bredare placeras cykelparkeringen vinkelrätt mot cykelbanan, alternativt körbanan om cykling sker i blandtrafik. För att även få plats med lastcyklar krävs 3,5 meter.

Cykelparkering i bred möbleringszon (≥3 m) intill cykelbana.

Cykelparkering i bred möbleringszon (≥3 m) intill körbana med cykling i blandtrafik.

I möbleringszoner är det sällan möjligt att uppnå manövreringsytor enligt principerna ovan. Cykelbanan alternativt körbana kan då nyttjas. På platser där detta är olämpligt, till exempel vid högre flöden, behöver dock manövreringsyta säkerställas. Om det finns extra utrymme utöver parkeringsytan och den hinderfria bredden ska detta utrymme nyttjas som manövreringsyta bakom cykeln.

Cykelparkering ska, om möjligt, placeras utan nivåskillnad från anvisad cykelväg. I möbleringszoner där detta kan vara svårt att åstadkomma kan kantstenen sänkas/fasas för att underlätta åtkomst till cykelparkeringarna.

Delade cykeltjänster

Delade cykeltjänster för till exempel cykel, lastcykel eller elsparkcykel nyttjar den generella cykelparkeringen men har inte behov av ramlåsning. Däremot fyller cykelparkeringarna en funktion för att ordna parkeringen och undvika belamring på gångbanor och annan yta. Vid viktiga målpunkter bör ett utrymme på minst 2×10 meter säkerställas för uppställning av elsparkcyklar.

 

Styr & Ställ

Om en Styr & Ställ-station behöver flyttas på grund av byggnation ansvarar projektet för att hitta ny/tillfällig stationsplacering samt återställning av den tillfälliga platsen. Placeringen ska stämmas av med Kompetensen ”Styr & Ställ”.