Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Trafikföringsprinciper är ett verktyg som används för att bedöma säkerhet och framkomlighet för samtliga trafikslag. De är basen för att kunna analysera trafiksystemet på en övergripande nivå men ligger även som grund för arbetet med TA-planer. Om flera projekt verkar inom ett område eller längs ett stråk kan en gemensam trafikföringsprincip behöva presenteras.

För mer information; se Teknisk handbok 15B Förutsättningar (APG Kap2)samt Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 2.1.2

I Teknisk Handbok under 12 Projektering finns arbetshandledning för trafikföringsprinciper i byggskedet samt exempel på hur en trafikföringsprincip kan se ut.

Arbetssättet med MM i bygg (Mobility management i byggskedet) beskrivs i ”Rutin för arbete med Mobility management i byggskedet” för att hjälpa projektet att få kontroll på vilka intressenter som blir drabbade i projektets påverkansområde, bland annat genom att arbeta för att bilister ska välja mer yteffektiva färdmedel och på så vis minska störningar under byggtiden. 

I rutinen beskrivs också ”Analys av behov och påverkan”, en mall som ska fyllas i tidigt i planarbetet, till exempel i GFS eller detaljplan och därefter uppdateras i projektering och byggskedet. En Analys av behov och påverkan är en obligatorisk handling i samtliga projekt på stadsmiljö- och exploateringsförvaltningen. Samtliga analyser ska tas fram med stöd av MM-specialist på exploateringsförvaltningen, se kompetens ”Mobility management i byggskedet (MM)” till höger på sidan.

Genom ”Analys av behov och påverkan” skapar projektet en bild av hur intressenter i närområdet påverkas, vilken typ av trafik som rör sig i området och vilka trafikanter som kommer bli påverkade. I analysen syns påverkansgraden på trafiken uppdelad per trafikslag.

Analysen ska göras i tidigt skede för att ge bästa nyttan och användas som underlag för bland annat Trafikföringsprinciper och kommunikationsplan.

Analysen ger en uppfattning om hur stora störningarna kan beräknas bli och vilka åtgärder som kan behöva sättas in för att minimera störningar för boende, besökande och näringsidkare.

Rutinen beskriver metoder som ska leda till att resande använder sig av mer yteffektiva transportslag som tar mindre yta i anspråk, till exempel gå, cykla och åka kollektivt. Detta kan leda till att mer plats ges till yrkestrafik så som gods inklusive byggtrafik samtidigt som vi minskar biltrafiken. Det skapar också mer plats åt byggarbetsplatsen.

Om området kommer påverkas mycket, visar analysen om det behövs en fördjupad behovsanalys eller en Mobility management-utredning. Dessa båda ska utföras i tidiga skeden så att det går att planera bra lösningar i form av trafik under byggtid, kommunikation, nudging (som är påverkansarbeten och b.la upplysning om andra resandesätt) samt beteendepåverkande åtgärder, se vidare under 12CG11 Mobility mangement i byggskedet.

Arbetssättet med Mobility management i byggskedet (MM i bygg) beskrivs i ”Rutin för arbete med Mobility management i byggskedet” för att hjälpa projekt att få kontroll på vilka intressenter och trafikanter som blir drabbade i projektets påverkansområde bland annat genom att arbeta för att bilister ska välja mer yteffektiva transportslag, till exempel gå, cykla eller åka kollektivt och på så vis minska störningar under byggtiden. Genom att projektet arbetar med MM i bygg kan det leda till att mer plats ges till yrkestrafik, så som gods inklusive byggtrafik, samtidigt som vi minskar biltrafiken. Det skapar också mer plats åt byggarbetsplatsen.

I projekteringsstadiet uppdateras den analys av behov och påverkan som projektet tagit fram se 2IH Mobility management i byggskedet. Underlaget ligger till grund för bland annat Trafikföringsprinciper och kommunikationsplan. Analysen ger en uppfattning om hur stora störningarna kan beräknas bli och vilka åtgärder som kan behövas sättas in för att minimera störningar för boende, besökande och näringsidkare. Om analysen visar att en fördjupad behovsanalys eller MM-utredning ska tas fram, ska arbetet påbörjas så tidigt som möjligt i projekteringsstadiet om detta inte påbörjats i GFS. MM-åtgärder som faller under kategorin ”utformning” kan behöva projekteras inför byggskedet.

I projekteringsstadiet ska åtgärdsförslagen utvecklas i större detalj, exempelvis genom att tidsättas, kostnadsuppskattas och effektbedömas i en genomförandeplan, vilken är en vidareutveckling och nedbrytning av MM-utredningen, fördjupade behovsanalysen eller åtgärdsförslagen. Först därefter kan ett åtgärdsval ske. Allt arbete ska ske i samråd med MM-specialist, se kompetens ”Mobility management i byggskedet (MM)” till höger på sidan.