Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Uppdatering av Teknisk Handbok (TH)

Tekniskhandbok kommer att stängas ner för uppdatering onsdag, 23 oktober 2024. Normal drift beräknas: torsdag, 24 oktober 2024. Läs mer

Trafikföringsprinciper är ett verktyg som används för att bedöma säkerhet och framkomlighet för samtliga trafikslag. De är basen för att kunna analysera trafiksystemet på en övergripande nivå men ligger även som grund för arbetet med TA-planer. Om flera projekt verkar inom ett område eller längs ett stråk kan en gemensam trafikföringsprincip behöva presenteras.

För mer information; se Teknisk handbok 15B Förutsättningar (APG Kap2)samt Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 2.1.2

I Teknisk Handbok under 12 Projektering finns arbetshandledning för trafikföringsprinciper i byggskedet samt exempel på hur en trafikföringsprincip kan se ut.

Trafikanordningsplan

Läs mer om starttillstånd och trafikanordningsplaner samt andra tillstånd och beslut som behövs i samband med gatuarbete och likande arbeten i 15B Förutsättningar (APG Kap2).

 

För att staden ska fortsätta leva och utvecklas krävs om- och nybyggnation, samtidigt som befintliga anläggningar behöver driftas och underhållas. För att dessa arbeten inte ska förhindra vardagslivet för de som vistas och verkar i staden eller negativt påverka stadens anläggningar finns vissa förutsättningar som måste uppfyllas för att man ska få utföra arbete i staden. Det handlar om planering av framkomlighet samt upprättande av avtal, beslut och tillstånd. Arbetet måste också samverkas och kommuniceras. Mycket av detta behöver göras innan man kan ansöka om ett starttillstånd för själva vägarbetet. I detta kapitel presenteras de förutsättningar som krävs för att få utföra arbete på ytor som förvaltas av stadsmiljöförvaltningen.

APG kapitel 2 innehåller följande underrubriker:

2.1.     Planering av tillfällig utformning
2.1.1       Hantering av trafik vid tillfällig utformning
2.1.2       Trafikföringsprincipens användning
2.2.     Avtal, tillstånd och beslut
2.2.1       Avtal
2.2.2       Polistillstånd/markupplåtelse
2.2.3       TA-plan (Trafikanordningsplan)
2.2.4       Starttillstånd
2.2.5       Beslut om tillfällig föreskrift
2.2.6       Tillstånd, beslut eller dispens från annan myndighet
2.3.     Kommunikation

Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.

Att utföra ett vägarbete i staden är ofta komplicerat då många människor påverkas samtidigt som många olika aktörer är inblandade, med olika roller och ansvar. Det är viktigt att alla har förstått sin roll och vilka ansvar som vilar på respektive aktör. Detta för att skapa förutsättningar för samverkan utifrån en gemensam förståelse av vad som förväntas av alla inblandade.

Rollerna som beskrivs i detta kapitel är de roller som har ett uttalat ansvarar i lagstiftningen för att skapa en säker, tydlig och framkomlig trafikmiljö. Vi har medvetet valt ut och fokuserat på dessa roller även om vi är medvetna om att det kan finnas fler ansvarsroller på en vägarbetsplats. En och samma person kan även inneha flera roller. De roller som beskrivs nedan är: väghållare, byggherre, entreprenör, utmärkningsansvarig och ansvarig kontaktperson för utmärkning.

APG kapitel 3 innehåller följande underrubriker:

3.1.     Väghållaransvar (Stadsmiljöförvaltningen Göteborg Stad)
3.2.     Byggherrens ansvar
3.2.1       Byggherrens ansvar gentemot väghållaren (stadsmiljöförvaltningen)
3.2.2       Byggherrens kommunikationsansvar
3.2.3       Byggherrens drift- och underhållsansvar
3.3.     Entreprenörens ansvar
3.3.1       Särskilt ansvarig för trafikanordningar, skydd m.m.
3.3.2       Personlig varselklädsel
3.4.     Kontroll och påföljd
3.4.1       Påföljder vid felaktig avstängning av gata

Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.

Trafikföringsprinciper används som ett verktyg för att kunna bedöma och säkerställa såväl framkomligheten som tillgängligheten till, i och genom staden. I trafikföringsprincipen visar projektet det planerade arbetsområdet, samt illustrerar hur samtliga trafikslag (fotgängare, cykel, kollektivtrafik, näringslivets transporter, allmän trafik och eventuell byggtrafik) är tänkta att ledas förbi/genom området i projektets olika etapper. Underlaget granskas och analyseras av stadsmiljöförvaltningens trafiksamordning och används även som underlag för samverkan inom KomFram, en samverkansorganisation mellan Göteborg Stad, Trafikverket och Västtrafik.

Trafikföringsprinciper tas fram enligt 15B Förutsättningar (APG Kap2) avsnitt 2.1.2 ”Trafikföringsprincipens användning” som är uppdelade i ”Stadsmiljöförvaltningens råd för arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens krav för arbete på gata” enligt bifogad länk. Dessa dokument hittas också här till höger på sidan tillsammans med en mall på en trafikföringsprincip och tillhörande skrivelse. Som ett stöd för hur de olika trafikantgruppernas tillgänglighet och framkomlighet ska säkerställas finns riktlinjer för hantering av fotgängare, cykeltrafik, kollektivtrafik och näringslivets transporter, se 12CG13 Riktlinjer för trafik under byggskedet.

Vid frågor gällande trafikföringsprinciper eller vid uppstart av nytt projekt för att få en bedömning gällande behov av trafikföringsprinciper, kontakta stadsmiljöförvaltningens trafiksamordning, se kompetens ”Trafikföringsprincip” till höger på sidan.