Kompetenser: Tidsbegränsade föreskrifter
Trafikanordningsplan
Läs mer om starttillstånd och trafikanordningsplaner samt andra tillstånd och beslut som behövs i samband med gatuarbete och likande arbeten i 15B Förutsättningar (APG Kap2).
Tillfälliga lokala trafikföreskrifter
Vid tillfällen då gatuytan tillfälligt disponeras för annat ändamål ska beslut om tidsbegränsade lokala trafikföreskrifter tas. Dessa beslutas med samma stöd i trafikförordningen som permanenta lokala trafikföreskrifter. Den ändrade användningen av gatuytan kan orsakas av t.ex. ”disposition av allmän platsmark”, evenemang, filminspelning, demonstrationer eller entreprenader.
Om evenemang eller anläggningsarbete önskar nyttja allmän plats, t.ex uppställning av byggställning eller container, ska ansökan om tillstånd för upplåtelse av offentlig plats först sökas hos Polisen.
Föreskrifter med särskilda trafikregler (väghållarbeslut)
När det gäller reglering av trafik för vägarbete eller liknande arbete finns i trafikförordningen 10 kap. 14 § regler för ”Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka”. Dessa används ”om det behövs under kortare tid på grund av väghållningsarbete eller liknande arbete”.
Regleringen/skyltsättningen ritas in på TA-planen av den som söker och granskas av stadsmiljöförvaltningen, för kontakt se kompetens ”Trafikreglerare trafikhantering gata”. Handlar det om spår kontaktas ”Trafikreglerare trafikhantering spår” och ”Förvaltare spårväg”. Föreskrifterna omfattar elva punkter med trafikregler. 10 kap. 14 § används för alla regleringar som är en följd av ett arbete, dvs. även regleringar som behövs på andra gator än de som ligger i anslutning till arbetsplatsen. Bakgrunden till 10 kap. 14 § redovisas nedan. De elva ”tillåtna” trafikreglerna (s.k. väghållarbeslut) är:
Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka
Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka om
- Förbud mot trafik med fordon eller med visst slag av fordon
- Begränsning av axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt
- Begränsning av bredd eller längd på fordon, fordonståg eller last
- Förbud mot omkörning
- Förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning
- Förbud mot infart
- Lägre hastighet än som annars gäller
- Stannande eller parkering
- Väjningsplikt eller stopplikt
- Minsta avstånd mellan fordon
- Cirkulationsplats
Tidsbegränsade lokala trafikföreskrifter resp. föreskrifter med särskilda trafikregler ska i princip alltid ha en varaktighet av högst tre månader. Om varaktigheten är längre än tre månader tas oftast en ny permanent lokal trafikföreskrift. Om varaktigheten är över åtta månader tas alltid en ny permanent lokal trafikföreskrift. Se 12CE1.10 Vägutrustningsplan.
Samråd och yttrande
Samråd ska för båda typerna av föreskrifter ske med stadsmiljöförvaltningen, se kompetens ”parkering” till höger på sidan. Samråd ska också ske när föreskriften berör ”många platser”, för att bedöma vad som är möjligt att omreglera och vilka regleringar som är mest umbärliga. Det behövs också för att parkeringsövervakningen ska fungera. Berörs P-automater/P-mätare ska även information ges till stadsmiljöförvaltningens leverantör av betalsystem om avstängda P-platser.
Beroende på regleringarnas varaktighet och konsekvenser ska ärendena beredas i Trafiksamrådet. När det gäller ”rörliga” konsekvenser handlar det bl.a. om kapacitet/köer, avstängningar/omledning av trafik, antal som berörs. Allmänt gäller att ju längre varaktighet och ju större konsekvenser, desto större insatser behövs för information till berörda – trafikanter och andra intressenter.
Reglering, tidpunkt för beslut, ikraftträdande och utmärkning
Alla trafikregler utom stannande och parkering märks ut när föreskriften träder i kraft.
För tidsbegränsade LTF och väghållarföreskrifter är det oftast angeläget ”att ha rent från uppställda fordon” den dag trafikregeln (och arbetet) börjar gälla. Normalt regleras med ”förbud att stanna eller parkera”.
Utmärkning av stannande och parkering sker innan föreskriften träder ikraft beroende på längsta tiden ett fordon får vara uppställt på platsen. Utmärkningen är en del i kungörandet av föreskriften som bland annat reglerar överklagandetiden för dem som ”bara får föreskriften genom utmärkningen”. Detta innebär att datum för ikraftträdande bestäms av vilken dag trafikregeln/arbetet börjar gälla och längsta tiden ett fordon får vara parkerat på platsen se 15G Vägmärken och andra anordningar (APG Kap7) samt stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 7.6.
Stadsmiljöförvaltningen kan inte märka ut en föreskrift innan den är beslutad.
Ansökan om tidsbegränsad föreskrift eller väghållarförbud
Kontakt tas med ansvarig för tillfälliga trafikföreskrifter på stadsmiljöförvaltningen, se kompetens ”Tidsbegränsade föreskrifter” och ansökan skickas in minst 5 arbetsdagar innan utmärkning av den tillfälliga regleringen sker. Utmärkningen måste ske minst så lång tid före trafikregeln börjar gälla, som det är tillåtet att parkera på platsen. Hur lång tid innan som utmärkning ska ske kan variera mellan 4 tim och 15 dygn.
Ansökan skickas till LTF@stadsmiljo.goteborg.se. Krav på ansökans innehåll framgår av stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 2.2.5, se Teknisk Handbok 15B Förutsättningar (APG Kap2)Mer information kring vilka vägmärken som kräver LTF-beslut finns även under 15G Vägmärken och andra anordningar (APG Kap7) samt stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 7.6.
Mer information om lokala trafikföreskrifter finns också i Teknisk Handbok 2JA Lokala trafikföreskrifter (LTF).
För att staden ska fortsätta leva och utvecklas krävs om- och nybyggnation, samtidigt som befintliga anläggningar behöver driftas och underhållas. För att dessa arbeten inte ska förhindra vardagslivet för de som vistas och verkar i staden eller negativt påverka stadens anläggningar finns vissa förutsättningar som måste uppfyllas för att man ska få utföra arbete i staden. Det handlar om planering av framkomlighet samt upprättande av avtal, beslut och tillstånd. Arbetet måste också samverkas och kommuniceras. Mycket av detta behöver göras innan man kan ansöka om ett starttillstånd för själva vägarbetet. I detta kapitel presenteras de förutsättningar som krävs för att få utföra arbete på ytor som förvaltas av stadsmiljöförvaltningen.
APG kapitel 2 innehåller följande underrubriker:
2.1. Planering av tillfällig utformning
2.1.1 Hantering av trafik vid tillfällig utformning
2.1.2 Trafikföringsprincipens användning
2.2. Avtal, tillstånd och beslut
2.2.1 Avtal
2.2.2 Polistillstånd/markupplåtelse
2.2.3 TA-plan (Trafikanordningsplan)
2.2.4 Starttillstånd
2.2.5 Beslut om tillfällig föreskrift
2.2.6 Tillstånd, beslut eller dispens från annan myndighet
2.3. Kommunikation
Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.
Att utföra ett vägarbete i staden är ofta komplicerat då många människor påverkas samtidigt som många olika aktörer är inblandade, med olika roller och ansvar. Det är viktigt att alla har förstått sin roll och vilka ansvar som vilar på respektive aktör. Detta för att skapa förutsättningar för samverkan utifrån en gemensam förståelse av vad som förväntas av alla inblandade.
Rollerna som beskrivs i detta kapitel är de roller som har ett uttalat ansvarar i lagstiftningen för att skapa en säker, tydlig och framkomlig trafikmiljö. Vi har medvetet valt ut och fokuserat på dessa roller även om vi är medvetna om att det kan finnas fler ansvarsroller på en vägarbetsplats. En och samma person kan även inneha flera roller. De roller som beskrivs nedan är: väghållare, byggherre, entreprenör, utmärkningsansvarig och ansvarig kontaktperson för utmärkning.
APG kapitel 3 innehåller följande underrubriker:
3.1. Väghållaransvar (Stadsmiljöförvaltningen Göteborg Stad)
3.2. Byggherrens ansvar
3.2.1 Byggherrens ansvar gentemot väghållaren (stadsmiljöförvaltningen)
3.2.2 Byggherrens kommunikationsansvar
3.2.3 Byggherrens drift- och underhållsansvar
3.3. Entreprenörens ansvar
3.3.1 Särskilt ansvarig för trafikanordningar, skydd m.m.
3.3.2 Personlig varselklädsel
3.4. Kontroll och påföljd
3.4.1 Påföljder vid felaktig avstängning av gata
Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.
För att uppnå en god statsmiljö i byggskedet är det viktigt att skapa bra förutsättningar för trafikanter att ta sig fram. De olika trafikslagen har olika behov och krav. Hänsyn behöver tas till respektive trafikslags framkomlighet under byggtiden med fokus på gångtrafik, cykeltrafik, kollektivtrafik och näringslivets transporter. Det ska vara enkelt, trafiksäkert och pålitligt att nå sin destination under byggtiden.
APG kapitel 5 innehåller följande underrubriker:
5.1. Trafiknätets klassning och särskilt avgränsade områden
5.1.1 Tidsbegränsningar
5.2. Gångtrafik
5.2.1 Klassning av vägnät för gående och prioriterade stråk
5.2.2 Att leda om gångtrafikanter
5.2.3 Bredder och höjder för gångtrafik
5.2.4 Tillgänglighet och avjämning av ytor på gångbana
5.2.5 Korsningspunkter, passager och andra konfliktpunkter för gående
5.2.6 Utmärkning, trafikanordningar och skydd på gångbanor
5.2.7 Sikt på gångbana
5.2.8 Belysning på gångbana
5.2.9 Drift och underhåll av gångbana
5.3. Cykeltrafik
5.3.1 Klassning av cykelvägnät och prioriterade stråk
5.3.2 Att leda om cykeltrafik
5.3.3 Bredder, höjder och framkomlighet för cykeltrafik
5.3.4 Avjämning av ytor på cykelväg
5.3.5 Korsningspunkter, passager och andra konfliktpunkter för cyklister
5.3.6 Utmärkning, trafikanordningar och skydd på cykelväg
5.3.7 Sikt för cyklister
5.3.8 Belysning på cykelväg
5.3.9 Drift och underhåll på cykelväg
5.3.10 Cykelparkering
5.4. Kollektivtrafik
5.4.1 Klassning av vägnät för kollektivtrafik
5.4.2 Att leda om kollektivtrafik
5.4.3 Körbanebredder, höjder och framkomlighet för kollektivtrafik
5.4.4 Korsningspunkter, passager och andra konfliktpunkter för kollektivtrafik
5.4.5 Drift och underhåll
5.5. Vägnätet (övriga trafikslag)
5.5.1 Klassning av vägnätet
5.5.2 Att leda om övriga trafikslag
5.5.3 Körbanebredder, höjder och framkomlighet för övriga trafikslag
5.5.4 Korsningspunkter, passager och andra konfliktpunkter
5.5.5 Utmärkning, trafikanordningar och skydd på körbana
5.5.6 Sikt och belysning på tillfällig körbana
5.5.7 Drift och underhåll av tillfällig körbana
5.5.8 Lastning och lossning
Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.
I 1 kap. 3§ vägmärkesförordningen (2007:90), hädanefter vägmärkesförordningen, framgår det att vägmärken och andra anordningar ska, tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum, ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Syftet med placering och utformning av vägmärken är att de ska kunna upptäckas i tid och förstås utan att innebära fara för eller onödigtvis hindra trafikanten.
Vägarbeten är ett vanligt förekommande inslag i Göteborgs stadsmiljö. För att öka trafiksäkerheten och framkomligheten på dessa platser är det av stor vikt att vägmärken används korrekt. För att informationen på vägmärkena ska uppfattas snabbt av trafikanterna är det viktigt att vara konsekvent i utformning, placering och symbolanvändning, inte minst vid tillfälliga förändringar.
I vägmärkesförordningen och föreskrifter som meddelats med stöd av vägmärkesförordningen regleras innebörd, utformning, storlek och färgsättning på vägmärken och andra anordningar, 1 kap. 4§ vägmärkesförordningen. Stadsmiljöförvaltningen har en skyldighet att följa samtliga författningskrav som meddelas i gällande lagar och föreskrifter och får inte ställa krav som strider mot gällande lag. Det finns dock flera områden, inte minst när det kommer till tillfälliga trafiksituationer, där författningskraven ger utrymme för olika alternativ och tolkningar. För att förbättra tydligheten för trafikanterna och samtidigt göra det enklare för entreprenörerna att veta vad som gäller, har stadsmiljöförvaltningen i detta kapitel tolkat och på vissa områden förtydligat gällande författningskrav kring hur vägmärken ska användas vid vägarbetsplatser i trafikmiljön i Göteborgs Stad.
Ett sådant exempel är ett allmänt råd i Transportstyrelsens grundföreskrift (TSFS 2019:74), 1 kap. 15 § som lyder ”Vägmärken som tillfälligt används främst för förare av motordrivna fordon bör inte vara placerade på till exempel gång- och cykelbanor eftersom de kan utgöra ett hinder för gående och cyklande och därigenom äventyrar trafiksäkerheten”. Stadsmiljöförvaltningen anser att detta råd bör tillämpas som utgångspunkt och företrädesvis vid alla tillfällen där så är möjligt. För det fall entreprenören är tvungen att placera vägmärken på gång- och cykelbanor ska detta ske endast vid särskilda skäl och i samråd med stadsmiljöförvaltningen.
Enligt vägmärkesförordningen får inte anordningar som regleras av förordningen sättas upp, underhållas eller tas bort av någon annan än väghållare eller den som anlitats av väghållare. Vid vägarbeten får entreprenören tillstånd av väghållare att montera vägmärken enligt överenskommelse och har då ansvar för att anordningen och utrustningen utförs och underhålls i enlighet med författningskrav, samt i övrigt motsvarar den utformning som har avtalats med väghållaren. Denna utformning ska redovisas för stadsmiljöförvaltningen som väghållare på en TA-plan. Inga justeringar får genomföras utan medgivande från ansvarig TA-ingenjör, se kontaktlista i Teknisk Handbok, kompetens ”TA-planer”. Enda undantaget är:
”Om det på grund av en trafikolycka, en skada på vägen eller av annan orsak uppstår förhållanden som kan medföra fara eller hinder för trafiken kan även någon annan sätta upp, ta bort och underhålla anordningar enligt denna förordning om det behövs för att tillgodose säkerheten…”
8 kap. 4§ vägmärkesförordningen
I vissa fall återges författningskrav i detta kapitel, i syfte att lyfta författningskrav som är av extra vikt eller som vi upplever inte efterlevs. Alla vägmärken återges inte i detta kapitel. I de fall ett vägmärke eller annan anordning inte specificeras i APG gäller det som står i ovan nämnda förordning och föreskrifter utan särskilda tillägg.
Helhetsintrycket av hur vägmärken och andra anordningar sköts på en vägarbetsplats är viktigt för att trafikanterna ska uppfatta utmärkningen och respektera den. Det ligger därför ett stort ansvar på den entreprenör som är ansvarig för arbetet att se till att vägmärken och andra anordningar vid arbetsplatsen kontrolleras löpande och att brister åtgärdas omgående. Bland annat ska en utmärkningsansvarig alltid utses för arbetsplatsen. Vägmärken, trafikanordningar och dess bärare ska hållas hela, rena och fria från klotter under hela arbetet.
En del vägmärken kräver en tidsbegränsad föreskrift eller tidsbegränsad lokal trafikföreskrift. Montage och nedtagning av dessa vägmärken ska dokumenteras. Till höger på sidan finns en exempelmall som man kan använda sig av, se ”Anteckning om utmärkning av tillfällig föreskrift”.
APG kapitel 7 innehåller följande underrubriker:
7.1. Vägmärken med särskilda krav
7.1.1 Varningsmärken
7.1.2 Väjningspliktsmärken
7.1.3 Förbudsmärken
7.1.4 Anvisningsmärken
7.1.5 Lokaliseringsmärken
7.1.6 Lokaliseringsmärken för vägvisning av gång- och cykeltrafik
7.1.7 Upplysningsmärken
7.1.8 Andra anordningar
7.1.9 Vägmärken som kräver beslut om lokal trafikföreskrift (LTF-beslut)
7.2. Reflexkrav på vägmärken
7.2.1 Fluorescerande vägmärken
7.2.2 Baksidesreflex
7.3. Täckning av vägmärken och andra anordningar
7.4. Märkning av vägmärken
7.5. Vägmarkering
7.5.1 Täckning av befintlig vägmarkering
7.5.2 Tillfällig vägmarkering
7.6. Parkeringsreglering
7.7. Lyktor som förstärker vägmärken
7.7.1 Rinnande ljus
7.7.2 Avstängningslykta med rött sken eller gult blinkande sken
7.7.3 Lyktor som riktar sig mot gång- och cykeltrafikant
7.8. Att anvisa trafik med vakt
Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.