Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Följande gäller vid placering av P-automater

Den ska planeras i god tid

En ny P-automat måste planeras minst åtta veckor i förväg. Ansökan om fundament och P-automat ska göras till ansvarig för parkeringsautomater i samband med att den lokala trafikföreskriften avropas till ansvarig för granskning och besiktning av vägutrustningsplanen, se kompetens ”Parkeringsautomater” och ”Granskning vägutrustning” till höger på sidan.

Den ska vara trafiksäker

Utgångspunkten är ingen ska behöva passera över en gata för att betala avgiften i P-automaten, eftersom det vanliga är att den som parkerat sin bil går rakt över gatan mot P-automaten – inte till närmaste övergångsställe.  Vissa undantag kan finnas men då måste båda punkterna nedan vara uppfyllda:

  • Fordonsflödet är högst 3 000 fordon/dygn (6 000 fordon/dygn om det finns refug)
  • 90 procent av trafikanterna kör högst 30 km/tim

Vid gränsfall kan hänsyn även tas till gatans bredd. P-automaten ska placeras så att den inte är skymmer sikten för bilister vid gångpassager:

  • Avståndet till körbanekanten ska vara minst 0,9 meter. Undvik placering vid korsning inom sikttriangeln (10 meter åt vartdera hållet), se mer under 3I Sikt .
  • Avståndet från cykelbanekanten till P-automaten ska vara minst 1,5 meter utom i undantagsfall

Är avståndet mindre än 1,5 meter ska P-automaten ha en tydlig färgad varningsmarkering, till exempel reflextape.

Den ska vara lätt att passera

Det ska finnas minst 1,5 meter fritt utrymme finnas för gående att passera vid P-automaten. Vid större gångflöden ska måttet ökas.

Den ska vara lätt att upptäcka

P-automaten ska vara väl synlig från den plats de sträckor som den ska betjäna. P-automaten drivs med solcell så det ska vara fritt över solpanelen, dvs. inget träd eller annat som skymmer solpanelen. Söderläge utan skymmande hus ger bästa effekt, P-automaten kan placeras så att man kan nyttja ljus från gatlampor kvälls- och nattetid. Naturligast är att P-automaten placeras mitt på en avgiftsbelagd sträcka på den sida där fordonet parkeras. Placera P-automaten i en lugn miljö, gärna med lugn bakgrund. Undvik platser med mycket skyltar, markiser och liknande.

Vid svårare fall kan en vägvisare med texten ”P-automat” sättas upp på vägmärkesstolpen ”P-avgift”. I undantagsfall kan P-automaten ställas i ett gathörn för att täcka in flera gator. Var extra noga med placeringen vid olika taxor, soptider eller boenderegler på intilliggande gator, så att personer inte går till fel P-automat.  Finns det risk att vår automat för en viss plats/sträcka kan förväxlas med en P-automat som gäller angränsande privat mark ska särskild omsorg läggas på placering och vägledning till vår automat.

Den ska vara lätt att nå

Det ska vara högst 60–100 meters gångavstånd (inte fågelvägen) till P-automaten. Räkna med att den som parkerar går tvärs över gatan där man parkerat, inte vid närmaste övergångsställe eller närmaste korsning. Det bästa är om P-automaten finns på samma sida som fordonet är parkerat, så att man slipper korsa en gata för att betala.

I 1 kap. 3§ vägmärkesförordningen (2007:90), hädanefter vägmärkesförordningen, framgår det att vägmärken och andra anordningar ska, tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum, ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Syftet med placering och utformning av vägmärken är att de ska kunna upptäckas i tid och förstås utan att innebära fara för eller onödigtvis hindra trafikanten.

Vägarbeten är ett vanligt förekommande inslag i Göteborgs stadsmiljö. För att öka trafiksäkerheten och framkomligheten på dessa platser är det av stor vikt att vägmärken används korrekt. För att informationen på vägmärkena ska uppfattas snabbt av trafikanterna är det viktigt att vara konsekvent i utformning, placering och symbolanvändning, inte minst vid tillfälliga förändringar.

I vägmärkesförordningen och föreskrifter som meddelats med stöd av vägmärkesförordningen regleras innebörd, utformning, storlek och färgsättning på vägmärken och andra anordningar, 1 kap. 4§ vägmärkesförordningen. Stadsmiljöförvaltningen har en skyldighet att följa samtliga författningskrav som meddelas i gällande lagar och föreskrifter och får inte ställa krav som strider mot gällande lag. Det finns dock flera områden, inte minst när det kommer till tillfälliga trafiksituationer, där författningskraven ger utrymme för olika alternativ och tolkningar. För att förbättra tydligheten för trafikanterna och samtidigt göra det enklare för entreprenörerna att veta vad som gäller, har stadsmiljöförvaltningen i detta kapitel tolkat och på vissa områden förtydligat gällande författningskrav kring hur vägmärken ska användas vid vägarbetsplatser i trafikmiljön i Göteborgs Stad.

Ett sådant exempel är ett allmänt råd i Transportstyrelsens grundföreskrift (TSFS 2019:74), 1 kap. 15 § som lyder ”Vägmärken som tillfälligt används främst för förare av motordrivna fordon bör inte vara placerade på till exempel gång- och cykelbanor eftersom de kan utgöra ett hinder för gående och cyklande och därigenom äventyrar trafiksäkerheten”. Stadsmiljöförvaltningen anser att detta råd bör tillämpas som utgångspunkt och företrädesvis vid alla tillfällen där så är möjligt. För det fall entreprenören är tvungen att placera vägmärken på gång- och cykelbanor ska detta ske endast vid särskilda skäl och i samråd med stadsmiljöförvaltningen.

Enligt vägmärkesförordningen får inte anordningar som regleras av förordningen sättas upp, underhållas eller tas bort av någon annan än väghållare eller den som anlitats av väghållare. Vid vägarbeten får entreprenören tillstånd av väghållare att montera vägmärken enligt överenskommelse och har då ansvar för att anordningen och utrustningen utförs och underhålls i enlighet med författningskrav, samt i övrigt motsvarar den utformning som har avtalats med väghållaren. Denna utformning ska redovisas för stadsmiljöförvaltningen som väghållare på en TA-plan. Inga justeringar får genomföras utan medgivande från ansvarig TA-ingenjör, se kontaktlista i Teknisk Handbok, kompetens ”TA-planer”. Enda undantaget är:

”Om det på grund av en trafikolycka, en skada på vägen eller av annan orsak uppstår förhållanden som kan medföra fara eller hinder för trafiken kan även någon annan sätta upp, ta bort och underhålla anordningar enligt denna förordning om det behövs för att tillgodose säkerheten…”
8 kap. 4§ vägmärkesförordningen

I vissa fall återges författningskrav i detta kapitel, i syfte att lyfta författningskrav som är av extra vikt eller som vi upplever inte efterlevs. Alla vägmärken återges inte i detta kapitel. I de fall ett vägmärke eller annan anordning inte specificeras i APG gäller det som står i ovan nämnda förordning och föreskrifter utan särskilda tillägg.

Helhetsintrycket av hur vägmärken och andra anordningar sköts på en vägarbetsplats är viktigt för att trafikanterna ska uppfatta utmärkningen och respektera den. Det ligger därför ett stort ansvar på den entreprenör som är ansvarig för arbetet att se till att vägmärken och andra anordningar vid arbetsplatsen kontrolleras löpande och att brister åtgärdas omgående. Bland annat ska en utmärkningsansvarig alltid utses för arbetsplatsen. Vägmärken, trafikanordningar och dess bärare ska hållas hela, rena och fria från klotter under hela arbetet.

En del vägmärken kräver en tidsbegränsad föreskrift eller tidsbegränsad lokal trafikföreskrift. Montage och nedtagning av dessa vägmärken ska dokumenteras. Till höger på sidan finns en exempelmall som man kan använda sig av, se ”Anteckning om utmärkning av tillfällig föreskrift”.

APG kapitel 7 innehåller följande underrubriker:

7.1.     Vägmärken med särskilda krav
7.1.1       Varningsmärken
7.1.2       Väjningspliktsmärken
7.1.3       Förbudsmärken
7.1.4       Anvisningsmärken
7.1.5       Lokaliseringsmärken
7.1.6       Lokaliseringsmärken för vägvisning av gång- och cykeltrafik
7.1.7       Upplysningsmärken
7.1.8       Andra anordningar
7.1.9       Vägmärken som kräver beslut om lokal trafikföreskrift (LTF-beslut)
7.2.     Reflexkrav på vägmärken
7.2.1       Fluorescerande vägmärken
7.2.2       Baksidesreflex
7.3.     Täckning av vägmärken och andra anordningar
7.4.     Märkning av vägmärken
7.5.     Vägmarkering
7.5.1       Täckning av befintlig vägmarkering
7.5.2       Tillfällig vägmarkering
7.6.     Parkeringsreglering
7.7.     Lyktor som förstärker vägmärken
7.7.1       Rinnande ljus
7.7.2       Avstängningslykta med rött sken eller gult blinkande sken
7.7.3       Lyktor som riktar sig mot gång- och cykeltrafikant
7.8.     Att anvisa trafik med vakt

Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.