Kompetenser: Upplåtelse allmän platsmark
När du vill använda stadens mark behövs det ett polistillstånd, detta benämns ofta som markupplåtelse. Detta gäller även om du har ett markavtal med Göteborg Stad om utförandet innebär ianspråktagande av annan yta än det direkta arbetsområdet eller att den kvarlämnade anläggningen även hamnar ovan mark behöver markavtalet kompletteras med polistillstånd och markupplåtelse enligt 3 kap. 1 § ordningslagen (1993:1617).
Även andra tillstånd/beslut/dispenser kan krävas från annan myndighet eller förvaltning. Stadsmiljöförvaltningen ansvarar inte för upprättande av dessa beslut då vi upprättar ett markavtal.
Polisen tar emot ansökan om polistillstånd och skickar ditt ärende vidare som remiss till stadsmiljöförvaltningen som avgör om användningen av ytan är lämplig. Om Staden godkänner din ansökan tar vi ut en avgift. Här hittar du en länk till Polisens hemsida där du kan ansöka om polistillstånd. Tänk på att betala avgiften för polistillståndet i samband med att du skickar in din ansökan, annars handläggs inte ärendet.
Mer information om markupplåtelse finns i 16B Ansök om polistillstånd (markupplåtelse)samt i Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata (APG) kap 2.2.2, se Teknisk Handbok 15B Förutsättningar (APG Kap2)
För att staden ska fortsätta leva och utvecklas krävs om- och nybyggnation, samtidigt som befintliga anläggningar behöver driftas och underhållas. För att dessa arbeten inte ska förhindra vardagslivet för de som vistas och verkar i staden eller negativt påverka stadens anläggningar finns vissa förutsättningar som måste uppfyllas för att man ska få utföra arbete i staden. Det handlar om planering av framkomlighet samt upprättande av avtal, beslut och tillstånd. Arbetet måste också samverkas och kommuniceras. Mycket av detta behöver göras innan man kan ansöka om ett starttillstånd för själva vägarbetet. I detta kapitel presenteras de förutsättningar som krävs för att få utföra arbete på ytor som förvaltas av stadsmiljöförvaltningen.
APG kapitel 2 innehåller följande underrubriker:
2.1. Planering av tillfällig utformning
2.1.1 Hantering av trafik vid tillfällig utformning
2.1.2 Trafikföringsprincipens användning
2.2. Avtal, tillstånd och beslut
2.2.1 Avtal
2.2.2 Polistillstånd/markupplåtelse
2.2.3 TA-plan (Trafikanordningsplan)
2.2.4 Starttillstånd
2.2.5 Beslut om tillfällig föreskrift
2.2.6 Tillstånd, beslut eller dispens från annan myndighet
2.3. Kommunikation
Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.
För att säkerställa om det finns anordningar eller arrangemang som upplåtits enligt ordningslagen eller enligt avtal inom ett projekt, kontakta kompetens ”Upplåtelse allmän platsmark” till höger på sidan. För kännedom om eventuella arrenden eller nyttjanderättsavtal se Kompetens ”Markutredare/arrende”.
Vid god framförhållning kan kontakt med berörd handläggare möjliggöra att säsongsvisa eller tillfälliga upplåtelser ges en tidsrymd som anpassats till projektets genomförande.
Exempel på upplåtelser:
-
- Uteserveringar
- Reklamanläggningar
- Byggbelamringar
- Brev- och buntlådor
- Kiosker
- Evenemang
- Övrig försäljning (till exempel varuvisningar, foodtruckar, julgranar, marknader mm)
Vid yttrande till polismyndigheten om nyttjande av offentlig plats (markupplåtelse) ställer kommunen villkor, som innebär att tillståndsinnehavare inte har rätt till ersättning eller ersättningsplats. För rättslig reglering måste återkallelse ske enligt ordningslagens 3 kapitel 18 §.Kommunen kan begära att polismyndigheten återkallar ett tillstånd att nyttja offentlig plats endast på de grunder ordningslagen anger. Polismyndigheten ska göra en självständig bedömning av kommunens begäran. I första hand ska framtida förutsättningar för upplåtelsen diskuteras och hanteras i samband med förnyad tillståndsperiod. Återkallelse ska undvikas där det är möjligt.
Speciellt avtal med reklamaktören JCDecaux
Staden har ett speciellt avtal med aktören JCDecaux som gäller till juli 2026. Avtalet innebär att majoriteten av deras reklamanläggningar, som står på markupplåtelse, har rätt till ny plats på projektets bekostnad när behov uppstår. God framförhållning krävs vid påverkan på dessa anläggningar.
Huvudmän Riksreklam, Upplåtelse allmän platsmark samt Brev- och buntlådor, se kompetens ”Riksreklam”, ”Upplåtelse allmän platsmark” och ”Brev och buntlådor” till höger på sidan.