Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2025:1

Göteborgs Strategiska Trafikmodell (GSM)

Staden har under årens gång tagit fram ett flertal olika modeller för att återskapa resandet i staden. Dessa modeller har sedan använts för att studera effekterna på trafiksystemet med anledning av olika förändringar, till exempel infrastrukturella projekt eller exploateringar av bostäder och verksamheter.

Varje färdmedel (bil, kollektivtrafik och cykel) har tidigare hanterats i separata modeller. Detta har medfört att eventuella överflyttningseffekter mellan färdmedlen har varit svåra att bestämma. Överflyttningseffekter har därför endast kunnat uppskattas, baserat på antaganden kring restidskvoter etc.

Göteborg har sedan några år en ny modell som kan beräkna trafikefterfrågan för resor. Den framtida trafikutvecklingen i Göteborgsområdet kan på så sätt hanteras i större detalj utifrån lokala mål och strategier. Prognostiserat resande för långväga trafik på det nationella vägnätet samt yrkestrafik hämtas från Trafikverkets beräkningsmodell Sampers.

GSM-modellen har utvecklats för att på systemnivå bättre förstå och kvantifiera effekterna av förändringar i den framtida markanvändningen samt olika åtgärder i kollektivtrafik- och vägtrafiksystemet.

I den nya modellen hanteras samtliga färdmedel, vilket medför att eventuella överflyttningseffekter mellan färdmedel kan fångas upp i större omfattning.

Staden utvecklar och förvaltar trafikmodeller för olika trafikslag. Modellerna beskriver trafiken idag samt för ett prognosår. Modellerna kan användas för att visa trafikflöden vid förändringar av infrastruktur eller exploatering, riktningsfördelning för trafik från ett område, svängandelar i korsningar, restider, kölängder m.m.

Trafikmodellerna kan delas in i övergripande modeller/makromodeller och detaljerade modeller/mikromodeller. Inom staden används framför allt verktygen Visum och Vissim.

Staden har de senaste åren utvecklat en ny övergripande trafikmodell, Göteborgs Strategiska Trafikmodell (GSM), som omfattar alla trafikslag och är en integrerad prognosmodell. Modellen har utvecklats för att på systemnivå bättre förstå och kvantifiera effekterna av förändringar i den framtida markanvändningen samt olika åtgärder i kollektivtrafik- och vägtrafiksystemet. Modellen hanterar resor med samtliga färdmedel och omfattar Göteborg och delar av kranskommunerna. För en mer ingående beskrivning av vad modellen kan användas till se 2CC1 Makromodeller