Kompetenser: Miljö
Gemensamma miljökrav för entreprenader
Göteborg Stad har tillsammans med Trafikverket, Malmö Stad och Stockholm Stad samarbetat om att ställa miljökrav vid upphandling av entreprenader sedan slutet av 1990-talet. Kommunfullmäktige i Göteborg Stad beslutade om den senaste uppdateringen av kraven den 1 februari 2024.
Uppdateringen av de gemensamma miljökraven 2024 innebär i korthet:
- Skärpta krav för användning av fossila drivmedel med en trappa för kontinuerlig ökning av förnyelsebara drivmedel
- Nytt krav om s.k. nollutsläppsfordon/maskiner
- Skärpta materialkrav på asfalt, betong/cement och stål samt krav på miljövarudeklaration
Det har tagits fram en vägledning till kraven, ”Vägledning till gemensamma miljökrav för entreprenader 2024”, som finns till höger på sidan.
Dispens
Det kommer att finnas situationer där en strikt tillämpning av de tekniska kraven och den miljönytta de ger, inte står i rimlig proportion till de kostnader detta medför. Därför kan avsteg från kraven accepteras i vissa situationer. Avvikelse från kraven på motorstatus eller hydraulolja som inte uppfyller miljöegenskapskraven kräver beviljad dispensansökan, se dokument ”Dispensansökan tekniska miljökrav” till höger på sidan. Avvikelser utan dispens är vitesgrundande.
Ifylld ” Dispensansökan tekniska miljökrav” skickas av entreprenör till Kompetens ”Miljö”
Exempel på situationer där dispens kan medges:
- En strikt tillämpning av kraven medför orimligt stora kostnader i förhållande till miljönyttan.
- Kravets utformning motverkar införandet av ny teknik.
- Utifrån händelser och omständigheter som beställaren/utföraren inte haft rådighet över.
Miljöbonus
Stadsmiljöförvaltningen/exploateringsförvaltningen i Göteborgs Stad utbetalar extra ersättning till entreprenörer som använder vissa fordon och maskiner som uppfyller högre miljökrav än obligatoriska avtalskrav. Ersättning utbetalas med ett extra belopp per utförd maskin- respektive fordonstimme. Maximal ersättning är 100 kr per timme.
Anmälan görs på startmöte varefter dagboksanteckningar ska föras som styrker processen för extra ersättning. Avstämning görs vid varje bygg- eller projektmöte. Ekonomisk reglering kan ske månadsvis eller enligt beslut vid bygg-/projektmöte. Alla villkor och krav som ställs i avtalet ska vara uppfyllda för att bonus ska betalas ut.
Stadsmiljöförvaltningen och exploateringsförvaltningen ställer krav på kvalitets- och miljöledningssystem
Entreprenören ska ha ledningssystem för kvalitet och miljö, antingen i form av giltiga certifieringar (ISO 9001/14001, FR 2000 eller likvärdigt) eller i form av eget dokumenterat ledningssystem.
Ledningssystemet ska minst omfatta:
- En kvalitetspolicy som innehåller ett åtagande om ständig förbättring
- En miljöpolicy som innehåller ett åtagande om ständig förbättring
- Rutin för hantering av avvikelser
- Ansvarig person/Ansvariga personer samt övrig organisation
- Mål för kvalitet och miljö
- Rutin för uppföljning av ledningssystemet
Ytterligare miljökrav i vissa entreprenader
Stadsmiljöförvaltningen och exploateringsförvaltningen i Göteborg Stad kan ställa ytterligare eller skärpta klimat- och miljökrav i vissa upphandlingar. Det kan gälla krav på bränslemätning, miljöfordon, energieffektiviseringar, kemikaliekrav, klimatkalkyl eller annat relevant för den specifika entreprenaden.
Kemiska produkter
Kemiska produkter som innehåller särskilt farliga ämnen får inte användas utan att stadsmiljöförvaltningen/exploateringsförvaltningen har granskat användningen. Till särskilt farliga ämnen räknas utfasningsämnen och prioriterade riskminskningsämnen, se Göteborgs Stads miljö- och klimatprogram. Blanketten ”Ansökan om granskning av kemisk produkt” ska användas vid ansökan om granskning av kemisk produkt. Till hjälp vid ifyllande av blanketten finns en instruktion, ”Instruktion – så här fyller du i en ansökan om granskning av kemisk produkt” till höger på sidan.
Kemiska produkter som ska granskas:
- Produkter i BETA-registret
- Kemiska produkter som klassas som B i Trafikverkets kemikaliehanteringssystem Chemsoft.
- Kemiska produkter som klassas som C i Trafikverkets kemikaliehanteringssystem Chemsoft.
- Kemiska produkter som inte finns i Trafikverkets kemikaliehanteringssystem Chemsoft.
Se länk till ”Trafikverkets Chemsoft” till höger på sidan.
Kemiska produkter som är undantagna från granskning är drivmedel som finns listade i ”Gemensamma miljökrav för entreprenader 2018” samt hydraulvätskor som uppfyller miljöegenskapskraven i Svensk Standard SS155434. Produkterna ska fortfarande listas på kemikalieförteckningen.
Säkerhetsdatablad ska vara på svenska och ej äldre än tre år. Hantering av kemiska produkter ska ske i enlighet med Miljöförvaltningens faktablad ”Säker lagring av kemikalier” och när det är tillämpligt även Miljöförvaltningens faktablad ”Skyddsområde Göta Älv”. Miljöförvaltningens faktablad finns till höger på sidan under länken ”Miljöförvaltningens faktablad”.
Byggvarudeklarationer ska finnas tillgängliga för samtliga byggvaror som föreskrivs. Deklarationerna ska vara på svenska och ej äldre än tre år. Alternativt ska produkterna vara registrerade i BASTA-systemet.
Vid frågor om kemiska produkter tas kontakt med stadsmiljöförvaltningen/exploateringsförvaltningen. För kontakt se kompetens ”Kemikaliegranskning” till höger på sidan.
Material
Konstgräs
Huvudregeln är att konstgräs inte ska användas. Om det krävs vid någon tillämpning så ska typ av konstgräs alltid godkännas av miljöenheten, se kompetens ”Miljö” till höger på sidan.
Trummor
Trummor och andra anläggningar som föreskrivs för användning i vatten ska vara utformade eller placerade så att de inte utgör ekologiska barriärer, se 2GF Naturskydd, dokumentet ”Stadsmiljöförvaltningens anvisningar för arbete i vattendrag med trummor med vandrande fisk”.
Trä
Om trä ska användas förespråkas trä från hållbart skogsbruk, verifierat av tredje part gentemot hållbarhetscertifiering. Forest Stewardship Council (FSC) och Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes (PEFC) är exempel på sådana certifieringar.
Träslag som ska undvikas är:
- Azobé
- Sibirisk lärk
- Bangkirai
- Jotuba
- Cumaro
- Banga wanga
Tryckimpregnerat virke bör i möjligaste mån undvikas, speciellt i tillämpningar där människor har mycket kontakt med virket så som lekplatser eller soldäck. Vilka alternativ som finns får bedömas i enskilda fall.
Vid frågor om materialval, kontakta miljöenheten hos beställaren, se kompetens ”Miljö” till höger på sidan.
Natursten
I första hand används befintligt material på plats. Om befintligt material saknas ska kontroll göras om tänkt material finns i lager på stadsmiljöförvaltningens stengård, Ringön. Se 12BB Begagnad granit.
Om natursten från riskländer (Kina, Portugal, Indien, afrikanska länder) ska köpas in så måste entreprenören kunna visa dokumentation från fullständig inspektion av aktuella stenbrott och bearbetningsanläggningar. Rapporterna ska visa att tillverkningen sker enligt stadsmiljöförvaltningens/exploateringsförvaltningens etiska krav. Se AFC.151 i AF-mall, se 12CA Administrativa föreskrifter.
För beskrivning av hur avvikelsehantering sker se dokumentet ”Avvikelsehantering av etiska krav på natursten”.
För mer information se ”Vägledning för etiska krav och uppföljning av natursten”.
Skumglas
Råvaran till skumglas är återvunnet insamlat förpackningsglas från de svenska hushållen som förädlas till ett lättfyllnadsmaterial för användning i mark- och byggsamanhang.
Skumglas är inert, kemiskt stabilt och obrännbart. Materialet är beständigt mot frätande ämnen, innehåller inga fibrer eller miljöfarliga gaser och är till sitt ursprung oorganiskt och kan därför inte mögla. Den platsspecifika föroreningsrisken förknippad med användning av skumglas i mark- och vägbyggnad kan normalt beaktas som obetydlig eller ringa. Vid nyttiggörandet kan också ofta påvisas ett uttag av naturresurser och energianvändning begränsas (källa: SGI:s handbok).
Skumglas får användas i projekt för stadsmiljöförvaltningen/exploateringsförvaltningen under förutsättning att det är registrerat i BASTA-registret eller likvärdigt.
Invasiva främmande växter sprider sig snabbt vilket drabbar inhemska arter och påverkar den biologiska mångfalden. De kan även orsaka andra problem. Jättelokans växtsaft kan ge brännskador vid hudkontakt. Parkslide sprider sig snabbt via kraftiga rötter som kan tränga in i husgrunder och ledningar.
När det finns invasiva främmande växter inom ett arbetsområde eller på mark som staden äger eller förvaltar har staden ett ansvar att se till att de inte sprids och orsakar skada. Kontakta stadsmiljöförvaltningens miljöhandläggare, se kompetens ”Miljö” för att diskutera möjliga metoder för bekämpning eller spridningsbegränsning. Vid upptäckt av invasiva främmande arter på andra förvaltningars markanläggningar tas kontakt med Kompetens ”Invasiva främmande arter” inom respektive förvaltning.
Invasiva främmande växter inom ett projekts arbetsområde
I samband med projektering ska invasiva främmande växter inventeras inom projektområdet. När man upptäcker invasiva främmande växter i samband med exploatering- eller investeringsprojekt så är tiden för åtgärder ofta begränsad. Vilken åtgärd som är mest lämplig skiljer sig åt från fall till fall och beror på platsens förutsättningar och vilken växt det handlar om. Det kan vara möjligt att hantera växtdelar och jordmassor inom arbetsområdet. I naturvårdsverkets metodkatalog för bekämpning av invasiva främmande växter finns det förslag på olika metoder för olika arter, se länken ”metodkatalog för bekämpning” till höger på sidan.
Innan projektet startar ska det finnas en plan för hur arbetet ska ske för att begränsa spridning, hur växtdelar och massor med växtdelar ska tas om hand. Till exempel behöver man ha rutiner för hur man rengör fordon, arbetsmaskiner och skor som varit i kontakt med invasiva främmande växter. Vissa åtgärder kan behöva anmälan till tillsynsmyndighet därför är det viktigt att åtgärderna planeras i god tid.
Det är förbjudet att transportera jordmassor och växtavfall som innehåller invasiva främmande arter med undantag för transport till en anläggning för destruktion. Det är viktigt att täcka avfallet noga vid transport, för mer information se länken ”Vägledning för avfallshantering” till höger på sidan.
Rapportera upptäckt av invasiva främmande växter på stadens mark
Upptäckt av invasiva främmande växter ska rapporteras till SLU:s databas. Här ska man uppge vilken växt det handlar om och var den växer. Rapporterar gör man via länken ”Invasiva arter” till höger på sidan. Miljöhandläggare gör rapporteringen till SLU:s databas.
Rapportera bekämpningsåtgärder
Bekämpningsåtgärder bör registreras i Uppdragsportalen. På det sättet rapporteras åtgärden till nationell myndighet, och förs också automatiskt över till Artportalen. För att rapportera åtgärder behöver man kontakta handläggare på länsstyrelsen för att få inloggning. Miljöhandläggare gör rapporteringen.
Invasiva främmande växter på EU:s förteckning över främmande arter
Invasiva främmande arter som finns med i EU:s förteckning är fastighetsägaren eller förvaltaren skyldig att bekämpa. Några vanliga växter på västkusten är; jätteloka, jättebalsamin och gul skunkkalla. För övriga växter på EU:s förteckning som finns i Sverige, följ länken ”Artfakta” till höger. Under rubriken ”EU-listade invasiva arter” finns mer information.
Andra invasiva främmande växter
För invasiva främmande växter som inte finns med på EU:s lista men som har en förmåga att sprida sig i naturen har markägare ingen skyldighet att bekämpa men spridning rekommenderas att begränsas. Parkslide, vresros och kanadensiskt gullris är exempel på växter med stor spridning i Sverige. Fler exempel på problematiska arter, se länken ”Artfakta”. Under rubriken ”Några främmande arter som är eller riskerar bli invasiva i Sverige, men som inte omfattas av några regler” finns mer information.
För att staden ska fortsätta leva och utvecklas krävs om- och nybyggnation, samtidigt som befintliga anläggningar behöver driftas och underhållas. För att dessa arbeten inte ska förhindra vardagslivet för de som vistas och verkar i staden eller negativt påverka stadens anläggningar finns vissa förutsättningar som måste uppfyllas för att man ska få utföra arbete i staden. Det handlar om planering av framkomlighet samt upprättande av avtal, beslut och tillstånd. Arbetet måste också samverkas och kommuniceras. Mycket av detta behöver göras innan man kan ansöka om ett starttillstånd för själva vägarbetet. I detta kapitel presenteras de förutsättningar som krävs för att få utföra arbete på ytor som förvaltas av stadsmiljöförvaltningen.
APG kapitel 2 innehåller följande underrubriker:
2.1. Planering av tillfällig utformning
2.1.1 Hantering av trafik vid tillfällig utformning
2.1.2 Trafikföringsprincipens användning
2.2. Avtal, tillstånd och beslut
2.2.1 Avtal
2.2.2 Polistillstånd/markupplåtelse
2.2.3 TA-plan (Trafikanordningsplan)
2.2.4 Starttillstånd
2.2.5 Beslut om tillfällig föreskrift
2.2.6 Tillstånd, beslut eller dispens från annan myndighet
2.3. Kommunikation
Se fullständiga krav och rådstext i dokumenten ”Stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata” och ”Stadsmiljöförvaltningens råd för Arbete på gata”.
Förorenade massor ska identifieras, sorteras ut, mellanlagras säkert (på tätt underlag under presenning) och lämnas till godkänd mottagare.
Upptäcks misstänkt förorenade massor och/eller tjärasfalt ska detta omedelbart anmälas till beställaren. För kontakt se kompetens ”Förorenad mark, allmän platsmark”. Vid akuta händelser kontakta miljöförvaltningen omgående.
Återanvändning av massor
För att kunna återanvända massor inom arbetsområdet eller i ett annat trafikområde kan det krävas en anmälan till miljöförvaltningen. Kontakta beställaren, för kontakt se Kompetens ”Miljö”.
Återanvändning av asfalt och tjärasfalt
I vägar och asfalterade ytor kan det förekomma både ny och gammal asfalt i olika lager. Asfalt tillverkad före 1975 innehåller stenkolstjära, så kallad tjärasfalt. Stenkolstjära i sin tur innehåller PAH (polyaromatiska kolväten) som är miljö- och hälsoskadliga. Om det finns tjärasfalt brukar underliggande makadam vara indränkt med stenkolstjära. Även underliggande marklager är ofta förorenade av PAH. Vid upptäckt av tjärasfalt ska beställarens projektledare och miljöhandläggare (se Kompetens ”Miljöhandläggare”) genast informeras. Mer information finns i dokumentet ”Asfalt och tjärasfalt”, se länk till höger på sidan.
Återanvändning av betong
Betong kan vara möjlig att återanvända om den är provtagen och innehåller låga föroreningshalter. Betong ska i så fall vara krossad och eventuell armering ska plockas bort. Markutfyllnad med betong kan vara aktuell främst i mindre känsliga markområden så som industrimark och trafikområde. Tänkt på att betong kan påverka pH i mark och vatten. Det kan krävas en anmälan till miljöförvaltningen. Kontakta beställaren, se Kompetens ”Miljö”.
Mellanlagring av förorenade massor
Om mellanlagring av förorenade massor måste ske på annan plats än där de grävs upp, antingen i väntan på att provtagning ska utföras eller av andra skäl, krävs i de flesta fall att en anmälan om mellanlagring måste göras till miljöförvaltningen. För massor under 10 ton behöver anmälan om mellanlagring inte göras.
Buller är ett av miljöproblemen för byggplatser. Det varierar under olika skeden i arbetet. Särskilt under sprängnings- och grundläggningsarbeten blir bullret så starkt att det blir påtagliga störningar för närboende och känsliga verksamheter. Men även andra arbetsmoment men kan vara störande om de pågår under längre period under arbetspasset.
Begränsningsvärden och riktvärden
En byggarbetsplats kan erhålla två olika typer av bestämmelser gällande vilka bullernivåer som kan tillåtas. Den ena kategorin är begränsningsvärden, kvantitativa krav för till exempel bullernivåer från domar, och den andra kategorin är riktvärden från till exempel Naturvårdsverkets allmänna råd, NFS 2004:15 (Naturvårdsverket, 2004).
I de fall det inte finns en dom gäller Allmänna råd om buller från byggarbetsplatser, NFS2004:15 Naturvårdsverket. Råden ska följas och om man bedömer att de kommer att överskridas kontakta miljöenheten, se kompetens ”Miljö” till höger på sidan. I de flesta fall så mäter man inte buller, men man måste göra en bedömning.
Tänk på byggbuller redan i planerings och projekteringsskedet
Bullret från en byggarbetsplats beror främst på de arbeten som utförs och de maskintyper som används. Planeringen av arbetsplatsen är viktig. Hur maskinerna ställs upp och skärmas av, hur transportvägar anläggs för bortforsling av schakt- och sprängmassor och för att ta in olika byggnadsmaterial är exempel på hur planeringen spelar in.
Redan i projekteringsskedet behöver man fundera på vilka arbetsmoment som kommer behöva genomföras i projektet samt under vilka tider arbetsmomenten kommer pågå. Arbetsmomenten tillsammans med identifiering av närboende, förskolor/skolor, vårdlokaler, verksamheter mm ska ligga till grund för hur projektet förhåller sig till naturvårdsverkets riktvärden samt om åtgärder behövs.
För att schematisk beräkna ljudnivåer för arbetsmoment kan man ta hjälp av beräkningsarket till höger på sidan. Beräkningen ger en indikation om vilken ljudnivå ett visst arbetsmoment ger vid ett angivet avstånd.
I vissa projekt kan det behövas en mer detaljerad bullerutredning för byggskedet för att utreda hur byggbullret påverkar omgivningen.
Olika undersökningar har visat att information till de kringboende om den störande verksamheten gör att de tolererar störningarna bättre. Det gäller informationen om själva bygget samt när och hur länge olika arbeten ska pågå.
Phytophthora är ett släkte med algsvampar som ofta är patogener som drabbar många kulturväxter. Svamparna är oftast marklevande och svampsporerna sprids med hjälp av vattenrörelser i marken. Spridningsfrekvensen på olika Phytophthora arter har ökat i modern tid då svamparna sprids med levande växter och växtmaterial bl.a. från plantskolor.
Det har konstaterats Phytophthora på olika ställen i Göteborg såsom Stig Center (Hisingen), Kungsparken och Kastanjeallén (Tynnered). I dagsläget (2021-04-15) är det framförallt hästkastanj och bok som har drabbats av patogenen.
Se vidare i dokument ”Hantering av phytophthorasmittat material” till höger på sidan.