Kompetenser: Kontaktcenter
Trafikanordningsplan
Läs mer om starttillstånd och trafikanordningsplaner samt andra tillstånd och beslut som behövs i samband med gatuarbete och likande arbeten i 15B Förutsättningar (APG Kap2).
Göteborgs Stads mål är att alla intressenter och alla berörda ska känna till att projektet ska genomföras, varför det ska genomföras, när det startar och när det beräknas avslutas. Alla intressenter ska även informeras löpande om hur arbetet påverkar omgivningen, trafiken och framkomligheten under genomförandet.
Byggherrens kommunikationsansvar
Byggherren planerar kommunikationen ur ett helhetsperspektiv för projektet. Målsättningen är i första hand att berätta vad projektet innebär, syftet med arbetet och vad slutresultatet ska bli.
Utförarens kommunikationsansvar
Skriva trafiknytt
Du som utförare* ansvarar för att löpande kommunicera via trafiknytt till alla berörda parter om:
- vad som ska göras
- varför arbetet utförs
- påverkan under tiden arbetet utförs
Läs mer under 13CA Trafiknytt.
Trafiknytt är viktig som informationskanal eftersom det används för att sprida information om aktuella arbeten till Trafik Göteborg och Göteborgs Stads kontaktcenter med flera.
Informera väghållaren
Du som utförare ansvarar även för att löpande informera väghållaren om det pågående arbetet. Detta kommuniceras via systemet NyStart, stadsmiljöförvaltningens system för hantering av starttillstånd i Göteborg. Läs mer under 15B Förutsättningar (APG Kap2).
Oförutsedda händelser
Vid oförutsedda trafikpåverkande händelser i projektet ska du som utförare direkt kontakta Trafik Göteborg, stadens trafikledningsfunktion, se kompetens ”Trafikinformation” till höger på sidan. Trafik Göteborg kan sedan informera trafikanterna om händelsen.
*Med utförare menas entreprenör eller konsult som utför ett arbete på uppdrag av annan part.
Syfte
Syftet med övertagandebesked (ÖTB) är att projektet informerar den förvaltande organisationen om vilka anläggningar inom arbetsområdet som ska regleras till den förvaltande organisationen och när. En förutsättning för att den förvaltande organisationen ska ta över en anläggning från projektorganisationen är godkänd för- eller slutbesiktning. Den förvaltande organisationen använder bland annat informationen för att reglera sina olika drift- och funktionsavtal samt för att uppdatera kartverk.
Ansvar
Projektets byggledare ansvarar för att kalla förvaltaren till övertagande samt tillse att förvaltarens representanter har godkänt övertagandet genom att signera övertagandebeskedet. Projektets byggledare ska tillse att övertagandebeskedet är ifyllt samt att dokumentationen är tillgänglig för förvaltarens representanter senast vid syn inför besiktning.
Projektets byggledare ansvarar för att informera förvaltaren om förbesiktning inte verkställs eller slutbesiktningen inte blir godkänd, samt nytt datum för när övertagandet gäller.
När ska mallen användas?
Mallen ”övertagandebesked” ska användas för att reglera när förvaltaren tar över ansvaret för anläggningen i samband med för- eller slutbesiktning, se bild nedan. Övertagandebesked används inte för spåranläggningar med undantag för skötsel av spårvagnshållplatser under verksamhetsområde Gata.
Övertagandet ska genomföras i god tid innan för- eller slutbesiktning. Övertagandebeskedet gäller från och med angiven godkänd för- eller slutbesiktning under förutsättning att alla förvaltarens verksamhetsområden har godkänt övertagandet genom att signera övertagandebeskedet.
Övertagandet kan med fördel genomföras i samband med syner av div. discipliner inom projektet i de fall där det inte är lång tid mellan syn och för- eller slutbesiktning, se 13MA Syn inför besiktning.
I de pågående projekt där ingen driftförändring gjorts vid byggstart ska även avgående mängder redovisas. Detta för att totalen ska bli rätt i förvaltarens kartverk.
Har projektet möjlighet att bifoga arbetsområdet som dwg-fil enligt 12AJ1 Drift- och underhållsgranskning, rubrik ” Väglinjeförändringar/Kantlinjer, Mittlinjer och Arbetsområde DWG” så kan förvaltaren hjälpa till att ta fram avgående mängder. Då behöver inte projektets representant själv fylla i alla avgående mängder i mallen. Arbetsområdet och övertagandebeskedet behöver då skickas till kompetens ”TKgeodata” minst 10 arbetsdagar innan projektet behöver det.
Observera att dokumentet ”klottersanering” ska bifogas för berörda anläggningar, se 12CG10 Klotterskydd och klottersanering.
Observera att vid in- och urkoppling av elanläggningar ska entreprenör kontaktas, se 12SA Kravspecifikation belysningsanläggning.
Vilka dokument ska bifogas?
Tillsammans med ifyllt övertagandebesked ska alltid en översiktskarta, som tydligt markerar vilket område som avses, bifogas. Dokumentation enligt mall ”övertagandebesked” lämnas över från projektets byggledare till den förvaltande organisationens byggledare innan besiktning till respektive kontaktperson under aktuella rubriker i listan nedan. Dokumentationen behövs för att den förvaltande organisationen ska kunna ta hand om anläggningen till dess att relationshandlingen inkommer.
Skillnad mellan ”driftförändring” och ”övertagandebesked”
Till skillnad från mallen ”driftförändring” används ”övertagandebesked” för att reglera övertagande av ansvar för anläggningarna, inklusive skötsel, mellan projektorganisationen och förvaltaren i samband med för- eller slutbesiktning. Driftförändring används för att reglera ansvaret av skötsel mellan projektorganisationen och förvaltaren, exempelvis när en anläggning helt eller delvis kommer att byggas om eller ingå i arbetsområdet, se 12CG3 Driftförändring
Vem ska kallas i samband med övertagande?
Samtliga kontakter finns i 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer.
Gatuanläggningar och dagvatten exklusive spårvagnshållplatser
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, Kompetens ”Ent – Gatuunderhåll” samt Kompetens ”Ent – Vinter- och barmarksrenhållning” för berört geografiskt område, ska kallas.
Gata spårvagnshållplats
Till skillnad från mallen ”driftförändring” används ”övertagandebesked” för att reglera övertagande av ansvar för anläggningarna, inklusive skötsel, mellan projektorganisationen och förvaltaren i samband med för- eller slutbesiktning. Driftförändring används för att reglera ansvaret av skötsel mellan projektorganisationen och förvaltaren, exempelvis när en anläggning helt eller delvis kommer att byggas om eller ingå i arbetsområdet, se 12CG3 Driftförändring.
Belysning
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, entreprenör och förvaltare. Se Kompetens ”Ent – Belysning” för berört geografiskt område.
Trafiksignal
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, entreprenör och förvaltare. Se Kompetens ”Ent – Trafiksignaler” för berört geografiskt område.
Tekniska anläggningar
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, se respektive område nedan:
Avfuktare
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Cykelpumpar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Elstople för torghandel
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Fläktar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Hissar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Katodskydd
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Markvärme
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Oljeavskiljare
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Pumpanläggning (kopplad till elanläggning)
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Rulltrappor
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Byggnadsverk – broar, tunnlar, bergsskärningar, stödmurar, tråg, kajer med flera
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare.
Se kompetens ”Ent – Byggnadsverk” för berört geografiskt område.
Park, natur och vegetation i gatumiljö
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare.
Se kompetens ”Ent – Vegetationsytor och träd” för berört geografiskt område.
Konstverk
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare se Kompetens ”Ent – Övrigt i gaturummet”
Till vem ska övertagandebeskedet skickas?
Undertecknat och skannat övertagandebesked skickas av projektets byggledare till respektive berörd förvaltare samt närvarande vid övertagandet. Om det finns en mottagarkoordinator i projektet skickar projektets byggledare det undertecknade övertagandebeskedet till mottagarkoordinatorn för distribution, se kompetens ”Bevakande projektledare” till höger på sidan.
För externa exploateringar är det stadsmiljöförvaltningens bevakande projektledare som projektets byggledare ska skicka det undertecknade övertagandebeskedet till. Den bevakade projektledaren distribuerar informationen.
Belysning
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Belysning” för berört geografiskt område.
Trafiksignal
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Trafiksignal” för berört geografiskt område.
Tekniska Anläggningar
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”.
Byggnadsverk
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Byggnadsverk” och/eller ”Ent – Stadens vattenvägar”.
Park, natur och vegetation i gatumiljö.
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Vegetationsytor och träd”.
Gatuanläggningar och dagvatten exklusive spårvagnshållplatser
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Vinter- och barmarksrenhållning” och ”Ent – Gatuunderhåll”.
Spårvagnshållplatser
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Spårvagnshållplatser”.
Uppdatering av kartor
Se Kompetens ”TKgeodata” till höger på sidan
Kontaktcenter
Se Kompetens ”Kontaktcenter” till höger på sidan.
Teknisk Handbok (TH) innehåller anvisningar och krav främst från stadsmiljöförvaltningen men även från de övriga stadsbyggande förvaltningarna i Göteborgs Stad. TH riktar sig till konsulter, entreprenörer och aktörer som arbetar med planering, projektering, byggande och drift- och underhåll av och på allmän platsmark. Avsteg från kraven och anvisningarna i TH får endast göras med särskilt godkännande av stadsmiljöförvaltningen.
Trafikverkets krav och råd i Vägar och gators utformning (VGU) gäller generellt som grund även för Göteborg Stad, men de är inte tvingande. Konsulten/entreprenören har ansvar för att förhålla sig till både TH och VGU, i samråd med den beställande förvaltningen.
All planering, projektering, byggande och drift- och underhåll måste ske utifrån den specifika platsens förutsättningar.
Uppdatering
TH uppdateras två gånger per år, i slutet av april och i slutet av oktober. Under 1A Nyheter kan du läsa mer om vilka revideringar som görs i samband med versionssläppen. Denna version av Teknisk Handbok, TH 2024:1, är daterad 2024-04-24. Kontrollera alltid vilken version av TH du använder. När handlingar upprättas ska senaste versoinen av TH används (ange version och datum för TH i handlingen) och i pågående projekt används den version av TH som projektet har angett i handlingen. Gå till flik 20 för att växla mellan olika versioner.
Synpunkter och felanmälan
Har du synpunkter eller frågor om Teknisk Handbok så är du välkommen att kontakta kompetensen ”Teknisk Handbok”. Det går också bra att använda knapparna längst ner på sidan. Där kan du också göra en felanmälan ifall du stöter på tekniska problem med TH.
För felanmälan rörande gator, torg, parker och övriga anläggningar
Felanmälan – gator, torg och parker – Göteborgs Stad (goteborg.se)
För allmänna synpunkter eller frågor till stadsmiljöförvaltningen
Kontaktuppgifter till stadsmiljöförvaltningen – Göteborgs Stad (goteborg.se)
Vill du göra en felanmälan eller lämna en synpunkt vänder du dig till Kontaktcenter som ser till att din fråga fördelas till rätt mottagare, se kompetens ”Kontaktcenter”.
Cityworks är ett GIS-baserat system främst inriktat på infrastrukturanläggningar i stadsmiljö.
Systemet används i första hand för stadsmiljöförvaltningens hantering av synpunkter, felanmälan, besiktningar och åtgärdshantering. För att få tillgång till Cityworks ska du arbeta för stadsmiljöförvaltningen inom ovanstående områden som entreprenör, byggledare eller liknande.
Ansök om behörighet till Cityworks via dokumentet ”Behörighetsmall Cityworks” till höger på sidan. Ifyllt dokument skickas till kompetens ”Systemstöd” som, efter godkännande av verksamhetsansvarig, återkopplar med inloggningsuppgifter
Vid frågor rörande Cityworks, kontaktas Kompetens ”Systemstöd” så fördelas din fråga till rätt mottagare.