Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

Spårtrafik och arbeten i eller i närhet av spårtrafik faller under särskild lagstiftning och har således ett eget regelverk. APG reglerar inte arbeten i eller i närhet av spår utan har endast för avsikt att ge en grundläggande information samt förståelse för när det kan bli aktuellt att förhålla sig till regelverket som omfattar spår, nämligen spårvägsbanans säkerhetsordning (SÄO), se länk till SÄO till höger på denna sida.

APG kapitel 10 innehåller följande underrubriker:

10.1.       Spårvägsbanans säkerhetsordning
10.1.1     Den som omfattas av säkerhetsordningen
10.2.       Arbete i eller i farlig närhet av spår

För information om utbildningar, se 13IA Utbildning spår.

Observera att om du befinner dig i ytterkant av spårområdet kan både APG och SÄO gälla. Vid konflikt är alltid Säkerhetsordningen överordnad APG.

Säkerhetsordningen med säkerhetsstyrning och säkerhetsbestämmelser är ett styrande och lagstadagat dokument som ska hantera spårvägens förutsättningar från planering till förvaltning.

Transportstyrelsens föreskriver att säkerhetsstyrningen ska innefatta säkerhetsbestämmelser som redogör för hur:

  • trafik och arbeten vid spårvägsbanan (trafiksäkerhetsinstruktion) ska bedrivas
  • hälsoundersökning och hälsotillstånd för personal med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten säkerställs
  • kompetens och utbildning tillhandahålls
  • besiktning, funktionskontroll och underhåll av fordon ska utföras
  • utformning, konstruktion, ibruktagandebesiktning, säkerhetsbesiktning och underhåll av spårvägsbanans anläggningar ska bedrivas
  • lastning av fordon ska utföras
  • verksamhetens säkerhetsstyrning

Säkerhetsordningen ska vara känd i verksamhetsutövarens organisation samt vara lätt tillgänglig för berörd personal.

Samråd

Projekt som genomförs inom Göteborgs och Mölndals Stad ska genomgå ett samrådsförfarande med Kompetens ”Förvaltare spårväg” och/eller Kompetens ”Spårkonstruktion”. Syftet med samrådet är att utröna på vilket sätt spårvägsbanan påverkas både direkt och indirekt. Detta är gällande för både stadens egna projekt och externa projekt ej ledda av staden som kan ha en påverkan på spårvägsbanan.

Under samrådet med ansvariga för spårvägsbanan ska Kompetens ”Förvaltare spårväg” göra en säkerhetsbedömning för att klargöra om en riskanalys/riskbedömning behöver utföras för att fastslå om den planerade projektet påverkar spårvägsbanans säkerhet.

  • Vid varje projekt som berör kollektivtrafik, belysning, byggnadsverk, signaler och ITS ska under projekteringens gång samråd ske med respektive kontaktperson på stadsmiljöförvaltningen, se 1C Kontaktlista. Med ITS avses skyltar för realtid, anmälan av kollektivsignaler, fibernät, trafikkameror, fordonsräkning och andra IT-relaterade system (permanenta eller tillfälliga) i trafikmiljö.
  • Stadsmiljöförvaltningen är av Transportstyrelsen godkänd banhållare. Transportstyrelsen kräver att säkerheten alltid ska prioriteras. Om detta ej följs kan stadsmiljöförvaltningen ställas till ansvar. Förändringar i eller i anslutning till spårnätet eller möjlig påverkan av spårsäkerheten ska godkännas av stadsmiljöförvaltningen förvaltare spårväg.

  • I övrigt ska behov av samråd/information/remissförfarande klarläggas för projektet. För frågor inom stadsmiljöförvaltningen ansvarsområde se 1C Kontaktlista.
  • Vid projekt i övrigt ska bland annat information ske till alla ledningsägare så att dessa får möjlighet att utföra planerade om- och nyanläggningar inom området för projektet (5 år för A-gator och 3 år för övriga gator). Se bland annat 16C Återställ offentlig plats.
  • Vid projekt i centrala Göteborg där markbeläggningsplan saknas eller avsteg görs, sker samråd med projektets trafikförslagsansvarige i frågor om materialval.
  • För vissa projekt erfordras ytterligare samråd, exempelvis med Göteborgs stadsmuseum vid fornlämningar eller annan väghållare, såsom Trafikverket eller vägföreningar.
  • Behov av att i tidigt skede informera affärsidkare med flera om projektet, sker i samråd med beställaren. Normalt ska detta ske så tidigt som möjligt.
  • Vid projekt som berör spårvägsbanan ska konstruktionslösningar alltid säkerhetsgranskas.
  • Vid projekt som berör markarbeten (såväl ovan- som underjordsarbeten) runt Chalmerstunneln, Kortedalatunnlarna och Hammarkulletunneln ska hänsyn tas till dokumentet ”Anvisningar för markarbeten i närheten av stadsmiljöförvaltningens spårvägstunnlar” som återfinns till höger på sidan.

 

Se vidare 12AE Rutiner för samordning i projektet.

Projekteringsuppdragets omfattning

I ett uppdrag med markprojektering och stadsmiljöförvaltningen som beställare ingår, om ej annat avtalats, samordning av alla intressenter i och intill projektet.

I projekteringsuppdrag för stadsmiljöförvaltningen ingår att konsulten ska:

  • Upprätta och följa aktuell projekteringstidplan. Tidplanen upprättas i samråd med övriga intressenter så tidigt som möjligt och senast före första projekteringsmötet. Aktörernas övergripande aktiviteter och händelser ska redovisas samt övriga moment som är väsentliga för projektets genomförande såsom delleveranser, marklösen, bestämning av servislägen med mera
  • Informera berörda om förändringar
  • I samråd med beställaren kalla intressenterna till projekteringsmöte
  • Kontakta stadsmiljöförvaltningens ansvariga enligt 1C Kontaktlista
  • Ta fram gemensam 12CE1.3 Stomplan som underlag för övrigas projektering
  • Upprätta plannyckel enligt 12CE1.2 Översiktsritning. Då ett projekt kräver flera ritningar för att täcka projektytan upprättas en översiktsritning som benämns plannyckel. Uppläggning och antal stomplaner bestäms av det samordnade projektets deltagare. Kontrollera att alla blivande anläggningar täcks in. 12CE1 Ritningars innehåll
  • Samordna och placera övrigas anläggningar
  • Kalla till ledningsägarmöte för tidigt samråd med ledningsägarna för att möjliggöra bättre samplanering. För kontakt se kompetens ”Ledningsägare”  till höger på sidan.
  • Beställa ledningsinformation över befintliga ledningar inom aktuellt område via tjänsten ”Kommunala Samlingskartan”, se 12AB2 Kommunala Samlingskartan (KSK).
  • Upprätta gemensam 12CE1.6 Ledningsplan. För att underlätta ledningsägarens projektering ska markkonsulten vara beredd att efter samråd med ledningsägaren även lägga in befintliga ledningar på stomplanen.
  • Tillse att respektive deltagande ledningsägare godkänner den färdiga ledningsplanen
  • Distribuera den gemensamma godkända ledningsplanen till deltagande ledningsägare
  • Tillse att stadsmiljöförvaltningens förvaltare för spårväg, Kompetens ”Förvaltare spårväg”, godkänner de färdiga arbetsritningarna vid förändringar i och i närheten av spårområde. Godkännandet ska dokumenteras och bifogas bygghandlingen.
  • Upprätta vägutrustningsplan, se 12CE1.10 Vägutrustningsplan, som ska godkännas av stadsmiljöförvaltningen
  • Papperskorg ska inte tas med vid projekteringen utan anges endast som sidoentreprenör, se 14MA Papperskorgar.  

Avgränsning

Vid avgränsning av projektet, ta hänsyn till följande:

  • Angränsande detaljplan
  • Angränsande projekt
  • Tillfälliga anslutningar
  • Framtida planerade utbyggnader
  • Samordning med arbeten på tomt- eller parkmark
  • Upprustning av angränsande äldre anläggningar, till exempel förbättring av beläggning och belysning
  • Uppdelning i etapper för att få tidsmässigt väl avgränsade delar med möjlighet till koncentration av arbetsinsatsen i såväl proj- som utbyggnadsskedet. (Vid arbeten med lång byggtid)
  • Projektets påverkan på befintlig vägvisning

Projektets indelning

Om projektet ska finansieras via gatukostnadsuttag ska omfattningen bestämmas tillsammans med exploateringsförvaltningen.

Projekteringsmöte kallelse och dagordning 

När en preliminär avgränsning och tidplan är gjord kallas intressenterna skriftligen till projekteringsmöte. Vilka dessa är ska klarläggas i samråd med beställaren.

Här följer en lista på tänkbara aktörer och intressenter:

  • Stadsmiljöförvaltningen, beställare
  • Stadsmiljöförvaltningens ansvariga för upprättat trafikförslag (vid första projekteringsmötet och därefter vid behov)
  • Stadsmiljöförvaltningens ansvariga för kollektivtrafiksäkerhet och signaler
  • Stadsbyggnadsförvaltningen
  • Exploateringsförvaltningen
  • Byggmästare, inklusive kommunala
  • Göteborgs Stadsmuseum
  • Kretslopp och vatten
  • Göteborg Energi AB, elnät, gas, fjärrvärme, fjärrkyla samt GothNet (opto-kablar)
  • Ellevio, elnät Södra skärgården och Askim
  • Skanova (telekablar)
  • Swedgas
  • TeliaSonera, Skanova acess AB
  • Övriga ledningsägare som identifierats på samlingskartan
  • Sopsug
  • Räddningstjänsten
  • Polisen
  • Västtrafik
  • Västfastigheter och/eller JCDecaux (hållplatsutrustning)
  • Externa och interna underkonsulter för till exempel
    • Gatubelysning
    • Geoteknik
    • Byggnadsverk
    • Trafikmarkering, trafikinformation, tillfälliga trafikanordningar
    • Trafiksignaler (el-proj)
    • Samordningskablar
    • Spårväg
    • Markvärme