Kompetenser: Arbetsmiljöplan
Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (Bas-P) ska upprätta en projektspecifik arbetsmiljöplan utifrån ”Arbetsmiljöplan (mall)”.Arbetsmiljöplanen ska upprättas så tidigt som möjligt i planeringen och projekteringen. Projektörer ska lämna in skriftliga riskunderlag med åtgärder till Bas-P. Riskunderlaget ska utgöra underlag till arbetsmiljöplanen.
Utsedd Bas-P ska även uppfylla kraven i 3 kap. AFS 2023:3 gällande rollen Bas-P, och ha den kunskap, kompetens och erfarenhet som krävs utifrån projektets storlek, komplexitet och risknivå.
Arbetsmiljöplanen ska överlämnas strukturerat från Bas-P till Bas-U, förslagsvis vid ett möte som protokollförs och signeras av Bas-P och Bas-U. Detta gäller även vid överlämning från en Bas-P till en annan BAS-P eller en Bas-U till en annan Bas-U. Om projekteringen pågår under utförandefasen ska uppdateringar gällande risker i projektet kompletteras till befintlig Arbetsmiljöplan.
Vid frågor tas kontakt med Kompetens ”Arbetsmiljöplan” till höger på sidan.
Riskhanteringsarbetet genomförs löpande under hela projekttiden. Under planeringen och projekteringen ska projektörerna lägga in risker med tillhörande riskhanteringsåtgärder. Bas-P följer upp projektörernas riskhanteringsarbete och ser till att inga risker faller mellan stolarna. Mallen ”Riskanalys – arbetsmiljö” ska användas. Byggherren har det yttersta ansvaret för att säkerställa och kontrollera att riskhanteringsarbetet sker efter satta rutiner.