Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2025:1

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Rebecca Havedal

Gångtrafik

Gångtrafiksdata finns för vissa punkter och stråk i centrala staden. De flödesräkningar som hittills tillgänglighetsgjorts finns att hitta i länken ”Fotgängarmätning”. På Hisingsbron mäts gångtrafiken kontinuerligt, se länk ”Gångtrafik över Hisingsbron”. Läs mer kring hur gångtrafiken utvecklats i Göteborg i rapporten ”Trafik- och resandeutveckling”. Frågor om trafikdata, se Kompetens ”Trafikmängder”.

Cykeltrafik

Cykeltrafiken mäts i ett antal fasta mätpunkter. Cykeltrafiken per vardagsdygn respektive i maxtimmen redovisas på Göteborgs stads hemsida, se länk ”Cykeltrafik på olika cykelbanor i Göteborg”. Korta manuella flödesräkningar av både gång och cykel finns också att hitta i dokumenten ”Inventering gång- och cykelflöden”. Det finns också data om samtliga resor med Styr & Ställ och delade elsparkcyklar. Läs mer kring hur cykeltrafiken utvecklats i Göteborg i rapporten ”Trafik- och resandeutveckling”. För trafikdata, se kompetens ”Trafikmängder”. 

Biltrafik

Antal fordon per dygn på Göteborgs gator redovisas på Göteborg stads hemsida, se länk ”Trafikflöden/Trafikmängder”. Här finns diagram över trafikutvecklingen i Göteborg samt uppgifter om trafikmängder på specifika gator. Läs mer kring hur biltrafiken utvecklats i Göteborg i rapporten ”Trafik- och resandeutveckling”. För trafikdata, se Kompetens ”Trafikmängder”. 

Kollektivtrafik

Staden samlar i dagsläget inte in någon statistik om kollektivtrafikflöden på egen hand. Det görs av Västtrafik, vilka till viss del har tillgängliggjort denna data till staden.

Information om resandet med kollektivtrafik får staden genom webbaserade verktyg. Staden har bland annat tillgång till Remix och Flowmapper. Resandestatistik kan i vissa fall erhållas från stadens kontaktperson, se Kompetens ”Trafikmängder”.

Läs mer om hur kollektivtrafikresandet utvecklats i Göteborg i rapporten ”Trafik- och resandeutveckling”.

I vissa fall, vid exempelvis miljöutredningar (buller och luftmiljö), finns det behov av att veta antal bussar och spårvagnar som trafikerar en specifik gata. Denna information finns inte sammanställd utan får tas fram på lämpligt sätt för respektive fall. Denna information finns till viss del att tillgå via de webbaserade verktygen, alternativt via tidtabeller eller på annat sätt.

Resvaneundersökningar

För att få mer detaljerade kunskaper om trafikanternas resvanor genomförs resevaneundersökningar. En resvaneundersökning ger information om resmönster som till exempel färdmedelsval, start- och målpunkter och restider. Den insamlade informationen kan användas som beslutsunderlag för trafikplanering och för prognoser. Undersökningen designas utifrån geografiska områden, intressanta målpunkter eller andra aspekter av intresse. 

En övergripande resvaneundersökning gjordes senast 2017, se länk ”Resvaneundersökning 2017”. Databas eller resvanedata kan erhållas från staden, se kompetens ”Resvaneundersökning”.