Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

Göteborgs Stad har nollvisionen som utgångspunkt i sitt trafiksäkerhetsarbete och har under lång tid arbetat systematiskt med trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Motortrafikens hastighet är avgörande för konsekvenserna av en kollisionsolycka och många fartdämpande åtgärder har därför genomförts med god effekt.

I tillgänglig olycksstatistik är det två grupper som är särskilt utsatta, cyklister i singelolyckor och fallolyckor för gående. När det gäller dessa olyckor är det viktigt med rätt utformning för att minska risken för att halka och snubbla eller cykla omkull. Underlaget behöver vara jämnt och halkfritt för att minska olycksrisken. Vinterväghållning och renhållning är avgörande faktorer.

Målet att färre ska skadas eller omkomma i trafiken kvarstår samtidigt  som allt fler kommer att röra sig i staden. Trafiksäkerhetsmålen finns i ”Trafiksäkerhetsplan 2023 – 2024”.

I trafiksäkerhetsarbetet är det särskilt viktigt att beakta gående, cyklister och kollektivtrafikresenärer och att ta särskild hänsyn till barns och äldres förutsättningar. När gatumiljön blir säkrare för dessa grupper blir den säkrare även för övriga trafikanter.

I alla ny- och ombyggnadsprojekt såväl som vid drift- och underhållsarbete ska trafiksäkerhet vara en självklar del i arbetet.

Teknikutvecklingen ger nya verktyg som intelligent stöd för hastighetsanpassning i fordon och geofencing som kommer att ge möjlighet att begränsa till exempel hastighet inom geografiska områden.