
Nollutsläpp
Nollutsläppsfordon/-arbetsmaskiner är här definierat som ett fordon/arbetsmaskin som under drift inte släpper ut koldioxid (oavsett fossilt eller biogent ursprung på elen). Nollutsläppsfordon/-arbetsmaskiner ska uppfylla andel enligt tabell nedan.
Alla använda nollutsläppsfordon/-arbetsmaskiner ska dokumenteras och kunna redovisas i ”Bilaga 2. Förteckning över fordon, arbetsmaskiner och hydraulvätskor (mall)”. Förteckningen ska hållas uppdaterad av entreprenören under entreprenadens gång.
Tunga fordon
Tunga fordon ska uppfylla Euroklass VI eller senare Euro-krav.
Särskilda krav gäller för fordon med två motorer och viss geoteknisk utrustning, se fullständig kravställning i dokumenten ”Gemensamma miljökrav för entreprenader 2024. Version 2.0” samt ”Dispensansökan tekniska miljökrav”.
Lätta fordon
Lätta fordon ska uppfylla Euroklass VI eller senare Euro-krav.
Arbetsmaskiner
Arbetsmaskiner får inte vara äldre än 6 år, tillverkningsåret oräknat.
Arbetsmaskiner vars motorer har en effekt under 19 kW får inte vara äldre än 9 år, tillverkningsåret oräknat. Arbetsmaskiner vars motorer uppfyller kraven enligt Steg IV eller senare Steg-krav får användas även om ålderskravet inte är uppfyllt
Särskilda krav gäller för arbetsmaskiner med två motorer, se fullständig kravställning i dokumenten ”Gemensamma miljökrav för entreprenader 2024. Version 2.0” samt ”Dispensansökan tekniska miljökrav”.
All handhållen utrustning ska vara eldriven.
Vilka transporter som omfattas av kraven
Transporter av schakt- och fyllnadsmassor till och från entreprenadens lokalisering. Även betongbilar och asfaltstransporter omfattas av kraven.
Fordons- och maskinförteckning
Fordon, arbetsmaskiner och hydraulvätskor som används i projektet ska redovisas i en förteckning, se ”Bilaga 2. Förteckning över fordon, arbetsmaskiner och hydraulvätskor (mall)”.
Miljövarudeklarationer för fordon och arbetsmaskiner ska redovisas vid förfrågan, se 13BA Miljökrav vid upphandling av entreprenader.
Drivmedel
Drivmedel ska uppfylla följande krav och kriterier (och senaste gällande standard):
- Alkylatbensin: SS-EN 17867:2023+A1:2025
- Bensin Mk1: SS-EN 228:2025
- Diesel Mk1: SS 155435:2022
- Diesel Mk3: SS-EN 590:2025
- E85: SS-EN 15293:2018
- ED95: SS 155437-1:2023
- Fordonsgas: SS-EN 16723-2:2017
- RME/FAME: SS-EN 14214:2012+A2:2019
- Syntetiska dieselbränslen: SS-EN 15940:2023
Alkylatbensin ska användas för motorerna i bensindrivna arbetsmaskiner och arbetsredskap i de fall dessa inte är försedda med katalytisk avgasrening.
Vid användande av ovanstående drivmedel ansvarar fordons/maskinägaren för att motortillverkaren har gett godkännande för att använda aktuellt drivmedel.
För tunga fordon som uppfyller Euroklass VI ska fordonet även vara typgodkänt för aktuellt drivmedel.
Utöver ovan listade drivmedel är det även tillåtet att använda el samt vätgas.
Klimatkrav drivmedel
Andelen förnybart drivmedel ska vara 100 %.
Klimatkraven gäller för drivmedel till fordon och arbetsmaskiner som tillhandahålls av entreprenören (inklusive underentreprenörer) samt de transporter som specificeras ovan.
I de fall biodrivmedel används för att uppfylla eventuella klimatkrav måste det, för det aktuella drivmedlet, finnas ett hållbarhetsbesked utfärdat av Energimyndigheten i enlighet med Lag (2010:598) om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen.
Använda drivmedel ska dokumenteras och vid anmodan kunna redovisas i en förteckning, använd ”Bilaga 4. Redovisning av drivmedel (mall)”.
Det kan underlätta att använda ett redovisningsverktyg motsvarande Klimat Calc (Sveriges åkerier) eller liknande som klarar av att hantera digitalt överförda uppgifter direkt från bränsleleverantören.
Dispens
I undantagsfall kan avsteg från kraven accepteras. I situationer där en strikt tillämpning av de tekniska kraven och den miljönytta de ger, inte står i rimlig proportion till de kostnader detta medför. Dessa avsteg kräver en godkänd dispens, mallen ”Dispensansökan tekniska miljökrav” ska då användas och skickas till Kompetens ”Miljö” för beslut.