Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

För att minska negativ klimatpåverkan från stadens anläggningsprojekt kan det bli aktuellt att ta fram en klimatkalkyl. För mer information om Göteborgs Stads Miljö- och klimatprogram se 2G Miljö. Klimatkalkyler kan genomföras i projekteringsskede (systemhandling, GFS eller vid framtagande av förfrågningsunderlag) och i produktionsskede. För projekt där val av alternativa lösningar kan vara avgörande för klimatbelastningen kan klimatkalkyl även genomföras i tidigare utredningar.

I arbeten där klimatkalkyl beställs ska leverantör:

  • Vid uppstart av uppdraget beräkna och redovisa klimatpåverkan för ett ”utgångsscenario” för projektet, om inte utgångsscenario tillhandahålls av beställaren. Denna kalkyl benämns ”Referenskalkyl”. Utgångsscenariot har två syften; dels att vara ett referensscenario som kommande besparing ska mätas mot, dels att få en förståelse för vilka delar i projektet som har hög klimatpåverkan. Utgångsscenariot ska utgå från ”Gemensamma miljökrav för entreprenader 2024”, se dokument till höger på sidan. Projektets klimatpåverkan utan klimatkrav ska också beräknas. Med klimatpåverkan utan klimatkrav menas standardvärdena i aktuell version av Trafikverkets klimatkalkyl.
  • Tillsammans med beställaren arbeta med att identifiera klimatbesparande åtgärder och minska negativ klimatpåverkan genom aktiva val och klimatberäkningar i uppdraget. Det kan gälla massbalanser, materialval, val av konstruktioner och att optimera konstruktioner eller genomföra andra optimeringar. Åtgärder som man väljer att gå vidare med ska förankras med beställare och också beskrivas i konsekvenser på tidplan, investeringskostnad etc. Förslagsvis kan Trafikverkets mall ”Åtgärder för minskad klimatpåverkan” användas. Se dokument till höger på sidan.
  • Beräkna och redovisa klimatpåverkan för projektet inklusive beslutade klimatbesparande åtgärder. Denna kalkyl benämns ”Projektets klimatkalkyl. Klimatpåverkan ska beräknas i form av mängder av kilo koldioxidekvivalenter (kg CO2-e). Beräkningar av klimatpåverkan ska, om inte annat specificeras, ske med metoder för livscykelanalyser (LCA) enligt standarden EN 15978: 2011 och EN 15804: 2012 eller senare versioner.
  • Dokumentera beräkningar och resultat i ett ”PM reducerad klimatpåverkan”.
  • I vissa fall ingår även att ta fram en klimatdeklaration i samband med relationshandling.

Klimatkalkylverktyget omfattar klimatpåverkan från infrastrukturhållningen, det vill säga från byggande, drift och underhåll av anläggningen. Klimatkalkylen ska inte ta hänsyn till trafikens effekter.

Utgångspunkt är att Trafikverkets klimatkalkylsverktyg ”Klimatkalkyl öppen version” ska användas. Se länk till höger på sidan

Leverans av klimatkalkyl och PM reducerad klimatpåverkan

Klimatkalkyler för utgångsscenario, utan klimatkrav, samt förbättrad klimatkalkyl i originialformat samt excelformat ska vara med i leveransen.

PM reducerad klimatpåverkan ska minst innehålla:

  • Uppgifter om vilka beräkningsverktyg och vilken version, metoder och vilka material som har använts för beräkningarna. På begäran ska underliggande data och kvalitet på data kunna redovisas.
  • Beskrivning av utgångsscenario/referenskalkyl och klimatkalkyl utan klimatkrav
  • Beskrivning av projektets klimatpåverkan
  • Beskrivning av Klimatbesparande åtgärder
  • Nyckeltal
    • Klimatpåverkan/investerad krona [kg CO2-e/kr]
    • Klimatpåverkan/m2 anläggning [kg CO2-e/m2] samt typ av anläggning.
  • Förslag på ytterligare klimatbesparande åtgärder i entreprenadskede

”PM Reducerad klimatpåverkan” kan skickas med som en övrig handling i förfrågningsunderlaget för entreprenaden. Observera att det i sådana fall inte utgör någon kontraktshandling.

Vid frågor vid upprättande av klimatkalkyl tas kontakt med Kompetens ”Klimatkalkyl”.