Kompetenser: Vinterväghållning
Hantering av snö
Stadsmiljöförvaltningen har ett kontrollprogram för snödeponier på land och ett kontrollprogram för dumpning av snömassor i Göta älv. Det finns också ett dokument som beskriver hur bedömning av områdens lämplighet som snödeponier ska göras. Samtliga dokument finns till höger på sidan.
Snödeponeringsplatser på land
Nya platser för deponering av snö är under utredning. Kontakta Kompetens ”Vinterväghållning” för mer information.
Dumpning av snömassor i Göta älv
Stadsmiljöförvaltningen har dispens för att dumpa snömassor i Göta Älv. Dispensen gäller under vintersäsongerna från och med 15 oktober 2023 till och med 30 april 2026. Dumpning i älven får endast utföras för att klara framkomligheten i centrala staden vid kraftiga snöfall, i de fall snödeponierna på land inte räcker till.
Villkor:
- Dumpning får endast ske från i ansökan angiven plats.
- Snö som dumpas ska inte vara äldre än 3 dagar
- Dumpning av snö får endast ske vid kraftiga snöfall för att klara säkerhet och framkomlighet i centrala staden då uppläggningsplatser på land inte räcker till.
- Endast snö från den centrala staden, får dumpas. Dumpning av snö från vägbanor och trafikerade leder ska undvikas.
- Okulär bedömning av så kallad ”grå” snö, med bevisat högre halt av föroreningar ska ske och i möjligaste mån sektioneras bort från de rena snömassorna som ska dumpas i vattenområdet.
- Om dumpning ger upphov till synlig nedskräpning i vatten eller stränder ska dumpningen omedelbart avbrytas och lämpliga skyddsåtgärder vidtas.
- Om dumpningen av snö medför störningar för fartygstrafiken ska dumpningen omedelbart avbrytas och lämpliga skyddsåtgärder vidtas.
- Stadsmiljöförvaltningen ska samråda med Miljöförvaltningen, Göteborgs Stad angående behov av uppdatering av kontrollprogram. Samråd ska ske i god tid innan snödumpning påbörjas.
- Om inte annat framgår av övriga villkor ska verksamheten bedrivas i överensstämmelse med vad sökande angivit i ansökningshandlingarna eller i övrigt ärendet angivit eller åtagit sig.
- En utredning av alternativ till dumpning av snö i Göta älv ska ske innan eventuellt förnyad dispensansökan.
Under vinterperioden, 15 oktober – 15 april, vinterväghåller stadsmiljöförvaltningen de kommunala gatorna inom Göteborgs Stad. Det gäller huvudgator, bostadsgator, backar, GC-banor, hållplatser, gångbanor och övriga ytor som stadsmiljöförvaltningen förvaltar.
För att beredskapen ska gå ut och snöbekämpa krävs uppfyllt startkriterie, vilket varierar för olika gator. Det ska ha snöat mellan 2-5 cm innan startkriterie är uppfyllt. Därför kan det ibland dröja innan snöpådragen startar.
Gatorna har olika prioriteringsordning. Prioriteringen är att större gator, där många färdas och där kollektivtrafiken kör, går först. Sist kommer mindre gator, som bostadsgator. Mer om detta längre ner.
Olika gator har även olika åtgärdstider, de större gatorna behöver snöbekämpas tidigare då fler använder dessa. Åtgärdstiderna bygger på en ”normalvinter” eller ”normalsnöfall”. Kommer det 10 cm snö, eller mer, kan det vara svårt att hålla tiderna. Tiderna fördröjs och stadsmiljöförvaltningen får gå tillbaka ytterligare ett tillfälle (eller så länge det snöar) och ploga om på nytt. Skulle det bli riktigt mycket snö får stadsmiljöförvaltningen helt enkelt prioritera framkomlighet i första hand för kollektivtrafik och gående.
Inom momentet halkbekämpning och snöröjning finns bostadsgator, eller delar av bostadsgator, som benämns backprogram. Backprogram innebär att stadsmiljöförvaltningen åtgärdar dessa gator före andra i ett område då de anses vara så branta att de måste få en tidig åtgärd för att kunna köras på. Förutom flis på dessa gator lägger stadsmiljöförvaltningen även ut salt.
Vid snöröjning prioriteras sträckor till förskolor och skolor liksom gångvägar till kollektivtrafikhållplatser.
I centrum finns det många gator som är smala eller på annat sätt saknar möjlighet till snöhögar. Från dessa gator måste stadsmiljöförvaltningen köra bort snön.
På gator där det kör kollektivtrafik finns också krav att entreprenören ska ploga både köryta och väntytan på en hållplats.
Det får inte plogas upp snövallar i ändarna på hållplatser. Dels är de siktskymmande och dels svänger bussars överhäng ut över hållplatsen och kan skrapa i dessa snövallar.
Öppning mellan spårområde och körbana ska plogas.
Så kallad moddplogning ska alltid ske efter snöfall om det råder töväder.
Modd som slungats ut på gång eller cykelbana måste åtgärdas.
Snöröjning i spårområde kör efter planerade rutter. Rengöring av växlar ska inte påbörjas förrän snöröjningsfordon passerat.