Kompetenser: Trafikmängder
Gångtrafik
Gångtrafiksdata finns för vissa punkter och stråk i centrala staden. De flödesräkningar som hittills tillgänglighetsgjorts finns att hitta till höger på sidan. Frågor om trafikdata, se Kompetens ”Trafikmängder” till höger på sidan.
Cykeltrafik
Cykeltrafiken mäts i ett antal fasta mätpunkter. Cykeltrafiken per vardagsdygn respektive i maxtimmen redovisas på Göteborgs stads hemsida (se länk ”Cykeltrafik på olika cykelbanor i Göteborg” till höger på sidan). Korta manuella flödesräkningar av både gång och cykel finns också att hitta till höger på sidan. Det finns också data om samtliga resor med Styr & Ställ och delade elsparkcyklar. Läs mer kring hur cykeltrafiken utvecklats i Göteborg i rapporten Trafik- och resandeutveckling som finns till höger på sidan. För trafikdata, se kompetens ”Trafikmängder” till höger på sidan.
Biltrafik
Antal fordon per dygn på Göteborgs gator redovisas på Göteborg stads hemsida (se länk till höger). Här finns diagram över trafikutvecklingen i Göteborg samt uppgifter om trafikmängder på specifika gator. Läs mer kring hur biltrafiken utvecklats i Göteborg i rapporten ”Trafik- och resandeutveckling” (länk till höger på sidan). För trafikdata, se Kompetens ”Trafikmängder” till höger på sidan.
Kollektivtrafik
Staden samlar i dagsläget inte in någon statistik om kollektivtrafikflöden på egen hand. Det görs av Västtrafik, vilka till viss del har tillgängliggjort denna data till staden.
Information om resandet med kollektivtrafik får staden genom webbaserade gränssnitt. Bland annat har staden tillgång till data om av- respektive påstigande per hållplats och linje via Västtrafik via Remix och Power BI. För kollektivtrafikdata, se kompetens ”Trafikmängder”. Resandestatistik kan i vissa fall erhållas från stadens kontaktperson, se Kompetens ”Trafikmängder” till höger på sidan.
Läs mer om hur kollektivtrafikresandet utvecklats i Göteborg i rapporten ”Trafik- och resandeutveckling” i länk till höger på sidan.
I vissa fall, såsom vid miljöutredningar (buller och luftmiljö), finns det behov av att veta antal bussar och spårvagnar som trafikerar en specifik gata. Denna information finns inte sammanställd utan får sammanställas på lämpligt sätt i respektive fall. Denna information finns till viss del att tillgå via Remix, alternativt via tidtabeller eller på annat sätt.
Resvaneundersökningar
För att få mer detaljerade kunskaper om trafikanternas resvanor genomförs resevaneundersökningar. En resvaneundersökning ger information om resmönster som till exempel färdmedelsval, start- och målpunkter och restider. Den insamlade informationen kan användas som beslutsunderlag för trafikplanering och för prognoser. Undersökningen designas utifrån geografiska områden, intressanta målpunkter eller andra aspekter av intresse.
En övergripande resvaneundersökning gjordes senast 2017, se länk till höger på sidan. Databas eller resvanedata kan erhållas från staden, se kompetens ”Resvaneundersökning” till höger på sidan.
Krav på gatubelysning
Göteborgs Stadsmiljöpolicy ”Stadens Ljus” ska följas. Belysningsprogram ska alltid tas fram. Omfattningen av programmet bestäms i trafik- och utformningsförslag/genomförandestudie. Vid känsliga stadsmiljöer ska samråd ske med stadsbyggnadsförvaltningen.
Efter att belysningsprogrammet godkänts av förvaltare, se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Belysning” för berört geografiskt område, ska det övergå som en del i konsultens uppdrag. Saknar konsulten relevant information ska kontakt tas med Kompetens ”Ent – Belysning” för att bestämma anläggningstyp (typ av stolpar, armaturer, ljuskällor, BC och placering med mera).
- Bedömning av befintliga anläggningars livslängd såsom stolpe, armatur, linor ska vara minst 20 år. Vid kortare återstående livslängd ska gatubelysningsanläggningen förnyas. Vid tveksamheter kontakta Kompetens ”Ent – Belysning”.
- Uppgifter om belysningsklass ska framgå i belysningsprogrammet. Om belysningsprogram saknas, kontakta Kompetens ”Ent – Belysning”.
- Fordonsmängd kollektivtrafikmängder (spårvagn, buss) cykel per dygn erhålls av Kompetens ”Trafikmängder”
- Belysningsberäkningar ska alltid utföras
- Belysningen ska vara jämn; ej under U0 0,4
- Belysningsstyrka ska överdimensioneras ca 20-30% för att kunna justeras vid drifttagning
- Armaturer ska vara godkända av stadsmiljöförvaltningen, se 12SA4 Armaturer
- Armaturer ska vara förberedda för någon av stadens styrsystem
- Servicenivå, se dokumentet ”Servicenivåer armaturer” till höger på sidan.
- Standard stolpar med rotlack ska användas, specialstolpar ska godkännas av Kompetens ”Ent – Belysning”.
- Fasadmontage av armaturer, krok i vägg, ska alltid föregås med ett avtal mellan stadsmiljöförvaltningen och fastighetsägaren
- Granskning av gatubelysningshandlingar ska alltid utföras av stadsmiljöförvaltningen eller av stadsmiljöförvaltningen utsedd byggledare
- Är bygghandlingen inte driftgranskad mottages anläggningen inte av stadsmiljöförvaltningen
Handlingar:
- Belysningsplan
- Ledningsplan
- Godkänt ledningsläge
- Vägutrustningsplan
- Servis för belysningscentral – Installatören skickar föranmälan/färdiganmälan till nätägaren
- Administrativa föreskrifter
- Belysningsberäkningar
- Mängdförteckning med beskrivande text
- Uppskattad byggkostnad
- Avtal med fastighetsägare (armaturer, bc, kabelklamring etcetera). Mall till avtal finns till höger på sidan. OBS! Före avtal upprättas tas kontakt med Kompetens ”Avtal med fastighetsägare” till höger på sidan
- 12CG4 Övertagandebesked
- Rapporteringsunderlag belysning, se dokument till höger på sidan.
- Områdesgräns för entreprenaden
Belysningsplaner ska upprättas enligt 12C Bygghandlingar.
För generella regler för upprättande av ritningar se 12CE Ritningar.
Knutpunktsnummer ska anges på belysningsplanen och i rapporteringsunderlag belysning för varje belysningspunkt (knutpunkt). Knutpunktsnummer ska bestå av belysningscentralens fyrsiffriga nummer följt av – och ett tresiffrigt löpnummer, där första siffran visar utgående grupp.
Exempel: 1000-101 (BC nummer – löpnummer).
Observera att varje nummer ska vara unikt. Upptagna driftnummer framgår av stadsmiljöförvaltningens belysningsdatabas. Det är dessa nummer som utgående kablar i varje stolpe ska märkas med. Symboler ska redovisas på alla belysningsplaner. Nummerserie erhålls mot administrativ avgift från entreprenör för belysning, se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Belysning” för berört geografiskt område.
Ritningar numreras enligt 12CE6 Ritningsnumrering byggritningar.
Ledningsläge ska alltid sökas, se kompetens ”Ledningslägen”, till höger på sidan, med ledningsplan som grund.
Belysningsberäkningar enligt VGU ska alltid redovisas i granskningshandling där det framgår att krav och normer uppfylls.
Vid inkoppling till befintlig belysningsanläggning ska följande utföras och dokumenteras:
- Generellt ska antalet belysningscentraler (BC) hållas nere. Projektering ska därför alltid göras med utgångspunkt att minimera antalet BC.
- Belysningscentralen ska kontrolleras avseende grupper, belastningsförutsättningar samt kontroll av utlösningsvillkoren. Dokumentation av utförda kontroller ska redovisas.
- Belysningscentral, se 12SB Kravspecifikation belysningscentraler
- Mängdförteckning med beskrivande text ska upprättas med gällande version av AMA som grund.
- Belysningsanläggningen ska mätas in. Inmätningsdokument ska lämnas till TKdok (Kompetens ”Teknisk dokumentation”) och Göteborg Energi.
- Det är endast stadsmiljöförvaltningens upphandlade entreprenör som får utföra in- och urkopplingar i belysningsnätet. Belysningsanläggningen kan fjärrstyras 24/7.
Se även 12SA Kravspecifikation belysningsanläggning
För vägledning av placering av stolpar mm se Trafikverkets Vägbelysningshandbok.