Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

Räcken/stängsel används som en trafiksäkerhetsåtgärd i anslutning till kollektivtrafik, på sträcka framförallt intill spårväg för att hindra människor att beträda spårområdet.

Intill hållplatser sätts räcken i bakkant, se standardritning 3595.

Mitträcke ska alltid sättas vid spårvagnshållplatser och hållplatser för buss på egen bana. Mitträcke kan också användas vid andra typer av busshållplatser för att styra gående till trafiksäkra passager.

Siktskymmande räcken ska sänkas till 0,8 m på en sträcka av 6 m innan övergångsställe/gångpassage.

För val av räckestyp, se 12MC Räcke/stängsel i anslutning till kollektivtrafik.

På sträckor och hållplatser där spår även ska trafikeras av buss krävs anpassningar för bussens utrymmesbehov.

  • Utrymmesdimensioneringen – hänsyn ska tas till det fordon som tar mest utrymme.
  • Hinderfri bredd och höjd – hänsyn ska tas till det fordon som kräver störst hinderfri bredd.
  • Område för rullstolsramp – placering för både spårvagn och buss behöver beaktas
  • Mittförlagda kontaktledningsstolpar ska undvikas där buss trafikerar spår.

För val av kantsten vid hållplatser, se 3KC Kantstöd.

För utrymmesplanering av bilkörbanor vid sidan av kollektivtrafikfältet – se avsnitt 3DA Utrymme fordonstrafik.

Principsektioner för kombinerade spårvägs- och busskörfält

Principsektion på raksträcka med mitträcke och sidomaster.

Principsektion på raksträcka med sidoräcke och sidomaster.

Principsektion vid mittförlagd hållplats med mitträcke och sidomaster.

Spårvagnshållplatser kan utföras saxade eller med hållplatslägena mitt emot varandra. Saxade hållplatser är mest trafiksäkra och ska därför eftersträvas. Vid nyplanering ska hållplatserna vara anpassade för spårvagnar på 45 meter.

För god tillgänglighet till spårvagnshållplatser är utgångspunkten att de ska kunna nås från både början och slutet på plattformen.

För passager i anslutning till spårvagnshållplatser, se 3EC Passager över spår.

För ledstråk på och i anslutning till hållplats, se 3BC Ledstråk.

Vid planering för spårväg eller byggnation intill spårväg ska kontakt tas med kompetens ”Förvaltare spårväg” som finns till höger på sidan.

Principsektion för spårvagnshållplats med plattformarna placerade mittemot varandra och körbana bakom.

Spårvagn har alltid företräde gentemot gående och cyklister vilket ställer särskilda krav på utformningen. Passager över spår ska alltid markeras med gul linje och pollare enligt standardritningar. I vissa fall kan de även kompletteras med ljud- och/eller ljussignal.

För att det tydligt ska framgå att passagen är en del av spårområdet ska ytan vara svart eller grå och bestå av asfalt eller pedistrail.

Vid planering för spårväg eller byggnation intill spårväg ska kontakt tas med kompetens ”Förvaltare spårväg” som finns till höger på sidan.

För väntytor i anslutning till spårvägspassage, se 3GH Väntytor för gående och cyklister.

 

Planeringsmått för spårväg med eget utrymme i gatumiljö framgår av figurerna nedan. Detta gäller både vid nyplanering och vid större ombyggnader. Vid detaljprojektering – se gällande banstandard.

Av trafiksäkerhetsskäl ska spårbanan i första hand vara upphöjd i förhållande till intilliggande körbana, se 3KC Kantstöd.

För utrymmesplanering av bilkörbanor vid sidan av spårbanan – se avsnitt 3DA Utrymme fordonstrafik.

Vid planering för spårväg eller byggnation intill spårväg ska kontakt tas med kompetens ”Förvaltare spårväg” som finns till höger på sidan.

Principsektion på sträcka med mitträcke och sidomaster.

Principsektion på sträcka med mitträcke och mittmaster.

Även om spårvägen är en del av stadens trafiknät, och till vissa delar rör sig på samma ytor som annan trafik, är den i formellt avseende skild från denna. Spårvägen är enligt Lag om Vägtrafikdefinitioner (SFS 2001:559) inget fordon och spårvägens interna säkerhet regleras i lag om säkerhet (SFS 1900:1157) vid tunnelbana och spårväg och verksamheten övervakas av Transportstyrelsen. Detta ställer särskilda krav på projekt som på något sätt kan påverka spårvägen. Se vidare 2JB Säkerhetsordning med säkerhetsstyrning och säkerhetsbestämmelser.

Spårvägens utformning bygger i huvudsak på typ av område som spåret är draget genom. I Göteborgs- och Mölndals Stad finns främst nedanstående spårvägskategorier.

  • Spårväg på särskild banvall, med eller utan plankorsning
  • Spårväg i gatumiljö med eget utrymme
  • Spårväg i gatumiljö tillsammans med buss
  • Spårväg i gatumiljö i blandtrafik
  • Spårväg i gatumiljö över torg/öppen plats som delas med oskyddade trafikanter.

För spårväg i gatumiljö med egna utrymmen är största tillåtna hastighet (sth) enligt Trafiksäkerhetsinstruktionen (TRI) 50km/h undantaget området innanför Vallgraven och särskilt skyltade sträckor. På egen banvall är sth 60km/h och på sträckor där spårvagnen går i blandtrafik gäller gatans hastighetsbegränsning.

Spårväg på särskild banvall

  • Spårvagnen går i eget utrymme och har ensamt tillträde till spårområdet utan konfliktrisker med andra trafikslag annat än i korsningspunkter. Särskild banvall finns till exempel på våra ”ben” till Angered, Frölunda, Bergsjön och ut mot Hisingen.
  • Korsningar med annan trafik utförs planskilt eller med ljud- och ljussignal och, vid behov, bommar enligt vägmärkesförordningen, eller annan skyddsmetod.
  • Spårområdet ska inhägnas eller på annat sätt tydligt avgränsas och skyltas så att det klart framgår att fotgängare, cyklister och andra obehöriga inte har tillträde till spårområdet.
  • Spårväg på särskild banvall kan dimensioneras för siktkörning eller med signalsäkerhetssystem.
  • Material på banvallen och dess slänter anpassas till omgivningen men grundutförandet på banvallen är makadam och betongsliprar eller motsvarande. Vid önskemål om annan utformning, exempelvis gräs, ska särskilt beaktas behov av kompletterande riskreducerande åtgärder.

Spårväg i gatumiljö eget utrymme

  • Spårvägen går i gatumiljö i separat utrymme, vanligen mitt i gaturummet. Ex. Första Långgatan, Kungsladugårdsgatan och Ekedalsgatan.
  • Spårvagnsföraren anpassar hastigheten till rådande trafikförhållanden och konfliktrisker och kör på sikt.
  • Goda siktförhållanden ska eftersträvas.
  • Av trafiksäkerhetsskäl ska spårbanan i första hand vara upphöjd i förhållande till intilliggande körbana.
  • Spårområdet kan vara gräsklätt eller hårdgjort och materialvalen anpassas efter omgivningen med olika markbeläggning för spårväg, gång-, cykel- och biltrafik.

Spårväg i gatumiljö tillsammans med buss

  • Spårvägen går i gatumiljö i separat utrymme som delas med busstrafik.
  • Spårvagnsföraren anpassar hastigheten till rådande trafikförhållanden och konfliktrisker och kör på sikt.
  • Goda siktförhållanden ska eftersträvas.
  • Av trafiksäkerhetsskäl ska spårbanan i första hand vara upphöjd i förhållande till intilliggande körbana.

Spårväg i gatumiljö i blandtrafik

  • Spåren förläggs i körbana tillsammans med allmän biltrafik och/eller busstrafik.
  • Spårvagnsföraren anpassar hastigheten till rådande trafikförhållanden och konfliktrisker och kör på sikt.
  • Goda siktförhållanden och tydlig trafikmiljö ska eftersträvas.
  • På platser där gång- och cykeltrafik korsar och sikten är inskränkt eller trafiken intensiv kan signal för påkallande av särskild försiktighet tillsammans med varningsmärke för korsning med spårväg användas.

Spårväg i gatumiljö över torg/öppen plats som delas med oskyddade trafikanter

  • Spåren förläggs på torg eller öppen plats som delas med oskyddade trafikanter och är främst aktuellt i hållplatsområden.
  • Spårväg över torg/öppen plats kräver en låg hastighet och goda siktförhållanden för att samspel mellan spårvagnsföraren och oskyddade trafikanter ska fungera.
  • Kontrasterande markbeläggning som visar spårvägens utrymme bör används för tydlighet och förståelse av miljön.

Ansökan om starttillstånd i spår delas upp i starttillstånd för arbete på trafikerat spår (ordinarie spårvagnstrafik rullar som vanligt) samt i starttillstånd på avstängt spår (spåret är avstängt för all spårvagnstrafik).

Följande typer av starttillstånd för arbete i eller i farlig närhet av spårväg finns:

  • Generella arbetstillstånd i eller i farlig närhet av spår (för stadsmiljöförvaltningens och ledningsägarnas funktions-/drift- och underhållsentreprenörer)
    Utbildad säkerhetspersonal för arbete i spår krävs. För arbeten som inte varar längre än två dagar i gatuspår och inte längre än 5 dagar på särskild banvall. Generell TA-plan får användas om platsen medger det. Gäller endast på trafikerat spår.
  • Unikt starttillstånd i eller i farlig närhet av spår, trafikerat spår
    Utbildad säkerhetspersonal för arbete i spår krävs.
    Ansökan sker enligt avsnitt ”Process för starttillstånd spårväg” nedan. Generell TA-plan får användas om platsen medger det annars ska unik TA-plan användas.
  • Unikt starttillstånd i eller i farlig närhet av spår, avstängt spår
    Utbildad säkerhetspersonal för arbete i spår krävs.
    Ansökan sker enligt avsnitt ”Process för starttillstånd spårväg” nedan. Generell TA-plan får användas om platsen medger det annars ska unik TA-plan användas.

Gällande starttillstånd ska alltid finnas på varje arbetsplats.

Process för starttillstånd spårväg

Styrande dokument för processen är stadsmiljöförvaltningens Säkerhetsordning, vilken finns till höger på sidan

  1. Samråd trafikavstängning. Vid avstängt spår ska beslut erhållas från stadsmiljöförvaltningen innan ansökan om starttillstånd spår skickas. För kontakt se kompetens ”trafikavstängning spår” till höger på sidan.
  2. Samråd driftentreprenör. Samråd ska genomföras med stadsmiljöförvaltningens driftentreprenör spårvägsbana för alla arbeten i eller i farlig närhet av spår i syfte att specificera särskilda säkerhetsåtgärder innan TA-plan upprättas. Blankett fylls i och skickas till driftentreprenör som kallar till samråd. För kontakt se kompetens ”Starttillstånd spår” anmärkning ”samråd – I eller i farlig närhet av spårväg”.
  3. Granskning av TA-plan. När TA-plan tagits fram ska den granskas av stadsmiljöförvaltningen. Vid granskning av TA-plan ska särskilda säkerhetsåtgärder som upprättats vid samrådet med driftentreprenören bifogas till TA-planen.
  4. Planeringsmöte. Vid avstängt spår ska ett planeringsmöte genomföras innan arbetet får påbörjas. Ansökan om planeringsmöte skickas till Förvaltare spårsäkerhet, se kompetens ”Förvaltare spårväg” till höger på sidan, som kallar till möte.
  5. Starttillstånd spår. Ansökan om startillstånd spår görs i NyStart 10 arbetsdagar före planerad start av arbetet. Vid ansökan ska samråd vara genomfört samt att TA-plan ska vara granskad och stämplad.
  6. När allt är korrekt inlagt i NyStart skickas underlagen till ”Trafikreglerare trafikhantering spår” och driftentreprenör spårvägsbanan för påsyn och godkännande. Vid godkännande skickas e-post ut från programmet till berörda parter

Punkt (1) och (4) ska genomföras vid ansökan om ”Unikt starttillstånd i eller i farlig närhet av spår, avstängt spår”.

Punkt (2), (3), (5) och (6) ska genomföras vid ansökan om ”Unikt starttillstånd i eller i farlig närhet av spår, trafikerat spår”.

Den information som ligger i NyStart går ut till alla intressenter t.ex Trafik Göteborg och stadens kontaktcenter, med mera. Därför är det viktigt att man sköter situationerna och rapporterar när situationen är pågående eller avslutat.

Information kring eventuell störning i kollektivtrafik går ut via Västtrafik.

Förändringar i starttillståndet

All förändring av informationen i ett samråd eller i ett godkänt starttillstånd ska anmälas till driftentreprenören spårvägsbana se kompetens ”Starttillstånd spår” kommentar ”samråd – I eller i farlig närhet av spårväg” så fort man är medveten om förändringen. Gäller det förändring av granskad TA-plan, som är kopplat till ett godkänt starttillstånd, ska kontakt tas med trafikregleraren, se kompetens ”Trafikreglerare trafikhantering spår” och ny TA-plan ska skickas in för granskning innan förändringen får utföras.

Avstängt spår

Vid avstängt spår ska planeringsmöte genomföras, se punkt (4) tillsammans med Förvaltare och berörda parter, se SÄO kap 7 TRI, 7.5 Arbete på avstängt spår samt kap 14 Arbete i spår och arbetsfordon.

Mallar för protokoll finns under ”Mallar och checklistor” i  SÄO, se länk till höger på sidan. För kontakt se kompetens ”Förvaltare spårväg”.

Tillfälliga lokala trafikföreskrifter

Vid tillfällen då gatuytan tillfälligt disponeras för annat ändamål ska beslut om tidsbegränsade lokala trafikföreskrifter tas. Dessa beslutas med samma stöd i trafikförordningen som permanenta lokala trafikföreskrifter. Den ändrade användningen av gatuytan kan orsakas av t.ex. ”disposition av allmän platsmark”, evenemang, filminspelning, demonstrationer eller entreprenader.

Om evenemang eller anläggningsarbete önskar nyttja allmän plats, t.ex uppställning av byggställning eller container, ska ansökan om tillstånd för upplåtelse av offentlig plats först sökas hos Polisen.

Föreskrifter med särskilda trafikregler (väghållarbeslut)

När det gäller reglering av trafik för vägarbete eller liknande arbete finns i trafikförordningen 10 kap. 14 § regler för ”Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka”. Dessa används ”om det behövs under kortare tid på grund av väghållningsarbete eller liknande arbete”.

Regleringen/skyltsättningen ritas in på TA-planen av den som söker och granskas av stadsmiljöförvaltningen, för kontakt se kompetens ”Trafikreglerare trafikhantering gata”. Handlar det om spår kontaktas ”Trafikreglerare trafikhantering spår” och ”Förvaltare spårväg”. Föreskrifterna omfattar elva punkter med trafikregler. 10 kap. 14 § används för alla regleringar som är en följd av ett arbete, dvs. även regleringar som behövs på andra gator än de som ligger i anslutning till arbetsplatsen. Bakgrunden till 10 kap. 14 § redovisas nedan. De elva ”tillåtna” trafikreglerna (s.k. väghållarbeslut) är:

Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka

Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka om

  1. Förbud mot trafik med fordon eller med visst slag av fordon
  2. Begränsning av axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt
  3. Begränsning av bredd eller längd på fordon, fordonståg eller last
  4. Förbud mot omkörning
  5. Förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning
  6. Förbud mot infart
  7. Lägre hastighet än som annars gäller
  8. Stannande eller parkering
  9. Väjningsplikt eller stopplikt
  10. Minsta avstånd mellan fordon
  11. Cirkulationsplats

Tidsbegränsade lokala trafikföreskrifter resp. föreskrifter med särskilda trafikregler ska i princip alltid ha en varaktighet av högst tre månader. Om varaktigheten är längre än tre månader tas oftast en ny permanent lokal trafikföreskrift. Om varaktigheten är över åtta månader tas alltid en ny permanent lokal trafikföreskrift. Se 12CE1.10 Vägutrustningsplan.

Samråd och yttrande

Samråd ska för båda typerna av föreskrifter ske med stadsmiljöförvaltningen, se kompetens ”parkering” till höger på sidan. Samråd ska också ske när föreskriften berör ”många platser”, för att bedöma vad som är möjligt att omreglera och vilka regleringar som är mest umbärliga. Det behövs också för att parkeringsövervakningen ska fungera. Berörs P-automater/P-mätare ska även information ges till stadsmiljöförvaltningens leverantör av betalsystem om avstängda P-platser.

Beroende på regleringarnas varaktighet och konsekvenser ska ärendena beredas i Trafiksamrådet. När det gäller ”rörliga” konsekvenser handlar det bl.a. om kapacitet/köer, avstängningar/omledning av trafik, antal som berörs. Allmänt gäller att ju längre varaktighet och ju större konsekvenser, desto större insatser behövs för information till berörda – trafikanter och andra intressenter.

Reglering, tidpunkt för beslut, ikraftträdande och utmärkning

Alla trafikregler utom stannande och parkering märks ut när föreskriften träder i kraft.
För tidsbegränsade LTF och väghållarföreskrifter är det oftast angeläget ”att ha rent från uppställda fordon” den dag trafikregeln (och arbetet) börjar gälla. Normalt regleras med ”förbud att stanna eller parkera”.
Utmärkning av stannande och parkering sker innan föreskriften träder ikraft beroende på längsta tiden ett fordon får vara uppställt på platsen. Utmärkningen är en del i kungörandet av föreskriften som bland annat reglerar överklagandetiden för dem som ”bara får föreskriften genom utmärkningen”. Detta innebär att datum för ikraftträdande bestäms av vilken dag trafikregeln/arbetet börjar gälla och längsta tiden ett fordon får vara parkerat på platsen se 15G Vägmärken och andra anordningar (APG Kap7) samt stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 7.6.

Stadsmiljöförvaltningen kan inte märka ut en föreskrift innan den är beslutad.

Ansökan om tidsbegränsad föreskrift eller väghållarförbud

Kontakt tas med ansvarig för tillfälliga trafikföreskrifter på stadsmiljöförvaltningen, se kompetens ”Tidsbegränsade föreskrifter” och ansökan skickas in minst 5 arbetsdagar innan utmärkning av den tillfälliga regleringen sker. Utmärkningen måste ske minst så lång tid före trafikregeln börjar gälla, som det är tillåtet att parkera på platsen. Hur lång tid innan som utmärkning ska ske kan variera mellan 4 tim och 15 dygn.

Ansökan skickas till LTF@stadsmiljo.goteborg.se. Krav på ansökans innehåll framgår av stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 2.2.5, se Teknisk Handbok 15B Förutsättningar (APG Kap2)Mer information kring vilka vägmärken som kräver LTF-beslut finns även under 15G Vägmärken och andra anordningar (APG Kap7) samt stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 7.6.

Mer information om lokala trafikföreskrifter finns också i Teknisk Handbok 2JA Lokala trafikföreskrifter (LTF).

För kontakt om Västtrafiks, Västfastigheters och JCDecaux hållplatsutrustning, se kompetens ”Hållplatsutrustning” till höger på sidan. Kontakt för att stämma av hållplatsutrustning ska tas under projektering. För att särskilja vilket företag som äger vilken hållplatsutrustning så är befintlig utrustning uppmärkt med respektive företags logga (Västtrafik respektive JCDecaux).

Vid förändringar för möblering av spårvagnshållplats ska kontakt tas med Kompetens ”Förvaltare spårväg” för säkerhetsbedömning. Om utrustning ska kompletteras och/eller plockas bort ska även utrustningsägaren kontaktas, se Kompetens ”Hållplatsutrustning”.

Väderskydd

Utrustning som matas ifrån stadsmiljöförvaltningens belysningsanläggningar ska vara Klass II.

In- och urkoppling av väderskydd/gatubelysning får endast utföras av funktionsentreprenören belysning se 12SA Kravspecifikation belysningsanläggning. Projektet ska beställa ny servis.

Hållplatsskyltar med realtidsinformation

Västtrafik förser utvalda väderskydd med hållplatsskyltar och ser till att informationen på dessa kontinuerligt uppdateras. För kontakt om hållplatsskyltar med realtidsinformation, se kompetens ”Realtidsinformation” till höger på sidan.

Väderskydd på prefabricerad betongplatta som Västfastigheter tillhandahåller:

Alla markarbeten samt läggning av ny kabel till nedanstående utrustning utförs och bekostas av projektet. Utrustning hämtas på Västfastigheters entreprenörs lager efter överenskommelse med Västfastigheter. För kontakt se Kompetens ”Hållplatsutrustning” kommentar ”Västfastigheters utrustning”.

  • Projektets kommande entreprenör ska förberedda för väderskydd med en jämn horisontell grusbädd (4,0x 2,0m) 0,11 m under färdig yta. Måtten är anpassade efter väderskydd City3. Vid val av annat väderskydd ska Västfastigheter kontaktas, se Kompetens ”Hållplatsutrustning” kommentar ”Västfastigheters utrustning”.
  • Matning ifrån närmaste belysningsstolpe dras in i väderskyddets högra bakre hörn och kopplas in av funktionsentreprenören för belysning se 12SA Kravspecifikation belysningsanläggning.
  • Kablage till realtidsdisplay dras in i väderskyddet enligt anvisad plats på bifogad ritning över väderskydd och plintas upp av kommande entreprenör. Realtidsdisplay ansluts med egen servis.

Väderskydd typ JCDecaux:

Alla markarbeten samt läggning av ny belysningskabel till nedanstående utrustning utförs och bekostas av projektet. Även JCDecaux kostnader för transport och montering/demontering bekostas av projektet.

  • Kommande entreprenör ska förbereda för väderskydd med en jämn och horisontell grusbädd 5,0×2,2 m (5,5×1,5m för smalt väderskydd), 0,50 m under färdig yta, måttet 0,50 avser avståndet mellan grusbädden och färdig ytas högsta punkt. Entreprenören ska även ange exakt placering av väderskydd i höjd och sidled samt kommande marknivå i väderskyddens hörn till JCDecaux
  • Efter att JCDecaux lagt vänthallsplattan, monterat ben och justerat in glashållare kan återfyllning göras av entreprenören
  • Gatubelysningskabel dras in i väderskyddets vänstra främre hörn och kopplas in av kommande entreprenör. Eventuellt kablage till display dras in i väderskyddets vänstra bakre hörn och plintas upp av kommande entreprenör
  • Vid återfyllning och läggning markbeläggning ska entreprenören skydda glashållarna så att dessa inte rubbas ur sitt läge. Vid läggning av markbeläggning inne i väderskyddet ska höjden anpassas så att avståndet mellan glas underkant och markyta blir 5-10 cm
  • Därefter monterar JCDecaux härdglasrutorna

Belyst hållplatspelare typ Elegant som tillhandahålls av Västfastigheter:

Arbete med fundament, inkoppling till gatubelysning och montering utförs och bekostas av projektet. Se standardritning VT-00110. Hållplatspelare hämtas hos Västfastigheters funktionsentreprenör efter överenskommelse med Västfastigheter. För kontakt se Kompetens ”Hållplatsutrustning” kommentar ”Västfastigheters utrustning”.

Belyst hållplatspelare typ Elegant som tillhandahålls av JCDecaux:

Alla markarbeten samt läggning av ny belysningskabel till nedanstående utrustning utförs och bekostas av projektet. Även JCDecaux kostnader för transport och montering/demontering bekostas av projektet.

  • Kommande entreprenör ska förberedda för hållplatspelarna med en jämn grusbädd (1,0 x 1,0) 0,80 m under färdig yta. Entreprenören ska även ange exakt placering av hållplatspelarna i höjd och sidled till JCDecaux
  • Efter att JCDecaux satt fundament kan återfyllning ske av entreprenören
  • Vid återfyllning och läggning markbeläggning ska entreprenören tillse att fundamentet inte rubbas ur sitt läge samt att markbeläggning anpassas så att överkanten på det ingjutna järnets ovankant och markbeläggningen har lika höjd + 5 mm
  • Därefter monterar JCDecaux hållplatspelaren
  • Gatubelysningskabel dras in i hållplatspelaren och kopplas in av entreprenören

Hållplatsstolpe typ Ovalen samt TK-Topp som tillhandahålls av Västfastigheter:

Fundament till hållplatsstolpar utförs och bekostas av projektet. Fundamenten ska vara avsett för 60 mm stolpe och vara av typen vägmärkesstolpfundament. Stolpe och hållplatstopp sätts upp av Västfastigheter efter avrop.

Papperskorgar som tillhandahålls av Västfastigheter:

Fundamenten till dessa utförs och bekostas av projektet. Fundamenten ska vara avsett för 60 mm stolpe och vara av typen vägmärkesstolpfundament. Stolpar och papperskorgar sätts upp av projektets entreprenör. Stolpar och papperskorgar hämtas hos Västfastigheters funktionsentreprenör efter överenskommelse med Västfastigheter. För kontakt se Kompetens ”Hållplatsutrustning” kommentar ”Västfastigheters utrustning”.

Bänkar som tillhandahålls av Västfastigheter:

Bänkar typ Citybänken Gemla med arm- och ryggstöd. Fundamenten till dessa utförs och bekostas av projektet. Monteringshöjd 50 cm (tolerans +5). Bänkar hämtas hos Västfastigheters funktionsentreprenör efter överenskommelse med Västfastigheter. För kontakt se Kompetens ”Hållplatsutrustning” kommentar ”Västfastigheters utrustning”.

Räcken:

Räcken utföres och bekostas av projektet. (Typ av räcken varierar från plats till plats).
Se även 12MC1 På hållplats

 

En förutsättning för att skapa en god, konkurrenskraftig kollektivtrafik är att bebyggelseplaneringen går hand i hand med trafikplaneringen och att kollektivtrafiken betraktas som en basservice i samhället.

För att kunna skapa en god kollektivtrafik krävs att många olika faktorer beaktas. Några av dessa rör den fysiska planeringen och är avgörande för val av transportmedel. Exempel på dessa är:

• Bebyggelsestruktur
• Bebyggelsens täthet
• Genhet – framkomlighet
• Möjlighet att ta sig till och från hållplats, trygghet, avstånd
• Resmöjligheter och restidskvot
• Tillgänglighet för alla
Möjlighet till pendelparkering för cykel och bil

Gruppen resenärer är mycket heterogen. Allt från arbetspendlaren där snabbhet är en viktig faktor till den äldre eller resenärer med funktionsnedsättning som oftast prioriterar hög tillgänglighet och service för att kunna möjliggöra en kollektivtrafikresa.

Det finns kartor över kommunens kollektivtrafiknät på Västtrafiks hemsida. Dessa linjekartor visar spårvagns- och stombusstrafik med respektive hållplatser.

I Målbild Koll2035 beskrivs hur kollektivtrafikens stomnät ska utvecklas i det sammanhängande tätortsområdet i Göteborg, Mölndal och Partille fram till år 2035. Länk till rapporten och tillhörande underlagsrapporter finns i länk till höger på sidan.

SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, har tagit fram ett antal rapporter som kan vara till stöd vid planering av kollektivtrafik och dess infrastruktur.

  • ”Handbok för attraktiv kollektivtrafik” är ett kunskapsunderlag om kollektivtrafik som vänder sig både till de som jobbar direkt med kollektivtrafikplanering samt de som jobbar med att skapa förutsättningar för kollektivtrafiken.
  • ”Täthetsmått för effektiv kollektivtrafik” är tänkt att fungera som ett stöd vid planering och analys för bebyggelse eller vid förtätning.

Vid planering för spårväg eller byggnation intill spårväg ska kontakt tas med kompetens ”Förvaltare spårväg” som finns till höger på sidan.

Vid planering av markarbeten i närheten av spårvägstunnlar, se dokumentet ”Anvisningar för markarbeten i närheten av stadsmiljöförvaltningens spårvägstunnlar” till höger på sidan.