Kompetenser: Bevakande projektledare
Ingen del av relationshandlingen eller handlingar enligt 2IA Trafik- och utformningsförslag exploateringsprojekt och 2IB GFS investeringsprojekt ska levereras i pappersformat. Där endast pappersformat finns ska handlingen skannas och läggas i mappstrukturen. Dokument som är i färg ska skannas in i färg för att inte information ska gå förlorad.
För leveranser av andel pappersomgångar i andra skeden av projektet se 12CH Leverans av bygghandlingar avsnitt ”Tabell leverans av bygghandlingar”.
Bilder och video
Bildfiler ska levereras roterade till läsläge i formaten JPEG (SS-ISO 10918-1) eller TIFF (ISO 12639:2004).
Video (rörliga bilder) ska levereras roterade till läsläge i formaten MPEG-4 (ISO/IEC 14496) eller MPEG-2.
Inga andra format är godkända.
Dokument
Filerna ska vara roterade till läsläge i formatet PDF 1.4 (PDF/A-1 enligt SS-ISO 19005-1:2005), detta för att säkerställa att handlingarna går att öppna många år framöver. Alla dokument ska levereras som PDF/A-1 (inklusive de handlingar som skannas). Dokument som är skapade i Microsoft Office ska även levereras i originalformatet, exempelvis DOCX eller XLSX. Eventuella e-postmeddelanden som bifogas räknas som dokument och ska levereras som PDF/A-1.
Mängdförteckning alternativt prissatt mängdförteckning ska alltid levereras i Excel-format (XLSX) och arbetsmiljöplan och miljöplan levereras i Word-format (DOCX) utöver ovanstående format.
Dwt-mall (template)
Dwt-filer är en mall för AutoCAD där du bland annat hittar symbolbibliotek, lagerstruktur, färger och linjetyper. Du använder dwt-mallen för att skapa dina ritningar och modellfiler i CAD-programmet. Filen öppnas genom att söka efter filformatet *.dwt i CAD-programmet.
En dwt-mall är inte en standardritning. Mallen är ett hjälpmedel för att slippa bygga upp ritningarna från grunden, använder du dwt-mallen är mycket av arbetet redan klart. Vissa av dwt-mallarna har färdiga innehållsförteckningar i modell- och pappersrymden. I pappersrymden är det alltid skala 1:1 i millimeter som ritas, i modellrymden är det alltid skala 1:1 i meter alternativt millimeter beroende på verksamhetsområde. De objekt du inte använder raderar du ur mallen när du sparar din ritning.
Du hittar alla dwt-mallar samlade i 1BB Ritningsmallar (Dwt) .
Inmätningsfiler
Inmätningsfiler levereras i format enligt 12DA5 Inmätning och 12AE1 Ledningsägare med underkapitel.
Koordinat- och höjdsystem
Referenssystemet ska vara Sweref 99 1200 med enheten meter. Innehåller ritningarna/dokumenten/3D-objekten höjdinformation med z-koordinater gäller höjdsystemet RH2000. Inga kopior i falska koordinatlägen i samma fil får förekomma.
Mjukvara
Där projektet levererar mjukvara ska originalformat alltid levereras och alla tillhörande programfiler för att kunna köra programvaran. Metadata och eventuella exe-filer/programfiler ska alltid bifogas.
Modellfiler
Filerna ska levereras som dwg-filer i filformatet AutoCAD 2013. Dwg-filerna får INTE innehålla följande geometrier:
- Splines
- 2D-polyline
- Ellipser
- Punktobjekt
- Hatch
- Dubbla geometrier
- Nollängsobjekt
- Objekt mindre än 10mm (Observera att för spårritningar så är enheten på ritningarna mm och då gäller inte kravet för objekt mindre än 10 mm.)
- Block som redovisar mer än ett punktobjekt.
Filen får inte innehålla:
- Externa referenser (X-ref)
- Symboler som redovisar mer än ett punktobjekt.
- Bilder
- Text
Innan modellfilen sparas, städa filen med kommandon så som: ”audit” ,”xbind > Insert”, ”mapclean” , ”purge” , ”e-transmit”.
Alla filer som kompletterar CAD-miljön och som är nödvändiga för att kunna öppna filerna utan problem, tex ”fonter”, ”shaper” m.m. ska bifogas. Detta gäller efter att filerna rensats på onödig information.
För modellfiler som ska levereras enligt 2IA Trafik- och utformningsförslag exploateringsprojekt och 2IB GFS investeringsprojekt ska modellfilen även bifogas i kml-format.
Undantag
För vissa modellfiler kan det förekomma undantag från ovanstående generella regler, dessa undantag beskrivs då under respektive modellfil, 12DA3 Modellfiler. Särskilda specifikationer enligt 12DA3 Modellfiler gäller endast för avsedd fil, inga andra dwg-filer.
Ritningar
Filerna ska levereras roterade till läsläge i PDF-formatet PDF 1.6 (PDF/E-1 enligt ISO 24517-1:2008) och dwg-filer i filformatet AutoCAD 2013. PDF:erna ska vara skalenliga och innehålla minst två koordinatkryss med koordinaterna för X och Y utsatta alternativt en skalstock.
Dwg-filerna får INTE innehålla följande geometrier:
- Splines
- 2D-polyline
- Ellipser
- Punktobjekt
- Hatch
- Dubbla geometrier
- Nollängsobjekt
- Objekt mindre än 10mm (Observera att för spårritningar så är enheten på ritningarna mm och då gäller inte kravet för objekt mindre än 10 mm.)
Filen får inte innehålla:
- Externa referenser (X-ref)
- Symboler som redovisar mer än ett punktobjekt.
- Bilder
Innan ritningen sparas, städa ritningarna med kommandon så som: ”audit” ,”xbind > Insert”, ”mapclean” , ”purge” , ”e-transmit”.
Alla filer som kompletterar CAD-miljön och som är nödvändiga för att kunna öppna filerna utan problem, tex ”fonter”, ”shaper” m.m. ska bifogas. Detta gäller efter att filerna rensats på onödig information.
Texter av beskrivande karaktär för byggnationen samt revideringsmoln tas bort på relationshandlingen. Text som underlättar kartrevideringen eller som normalt ingår i kartverket till exempel linjetyp i kartan för trafikanordningar ska redovisas.
Godkända pappersformat ska vara A-serien (ISO 216) exempelvis A3, A1, A1L.
Geoteknisk undersökning ska även levereras i GeoSuite-format utöver specifikation för ritningar ovan.
För ritningar som ska levereras enligt 2IA Trafik- och utformningsförslag exploateringsprojekt och 2IB GFS investeringsprojekt ska ritningen även bifogas i kml-format.
För ritningar som ska levereras enligt 2IA Trafik- och utformningsförslag exploateringsprojekt och 2IB GFS investeringsprojekt ska ritningen även bifogas i kml-format.
Filnamn och numrering på ritningar ska följa 12CE6 Ritningsnumrering byggritningar.
Standardritningar
För leverans av nya standardritningar eller vid revidering av befintliga standardritningar gäller, utöver krav under avsnitt ”ritningar” att:
- Lagerstruktur ska vara enligt Bygghandlingar 90.
- Namnrutan ska vara i pappersrymden.
- Krav enligt 1BA1 Instruktioner (Dwg).
3D-objekt (BIM/CIM-filer)
Där projektet har krav på leverans av 3D-objekt, exempelvis BIM-filer, ska de levereras i format enligt överenskommelse i projektet eller enligt specifikation i förfrågningsunderlaget.
Filerna ska också levereras i formatet IFC för bevarande.
Metadata om filerna ska bifogas, där minst beskrivning av lager, struktur och all nödvändig information om modellen ska redovisas. Projekten ska alltid leverera ritningar, modellfiler och dokumentation enligt krav i Teknisk Handbok. Ingen leverans endast i exempelvis BIM är godkänd.
Övriga handlingar/filer
Där projektet levererar något utöver ovan beskrivet ska formatet vara arkivbeständigt samt handlingens originalformat. Arkivbeständiga format är exempelvis PDF 1.4 (PDF/A-1 enligt SS-ISO 19005-1:2005), JPEG (SS-ISO 10918-1) eller TIFF (ISO 12639:2004).
Välj det arkivbeständiga format som är mest lämpligt för den aktuella handlingen.
Allmänna specifikationer
Modellfilerna som ska levereras enligt detta kapitel används för att uppdatera stadsmiljöförvaltningens förvaltning- och driftsystem. Modellfilerna ska delas upp på respektive verksamhetsområde. Modellfilerna ska bara innehålla de lager och det innehåll som efterfrågas. Alla förändringar som gjorts inom arbetsområdet ska redovisas på respektive modellfil. Modellfilerna döps efter rubrikerna enligt avsnittet särskilda specifikationer nedan med diarienummer framför, exempelvis SMF2023-00123-belysning.dwg, SMF2023-00123-mittlinjer.dwg.
Modellfiler ska levereras enligt 12DA1 Format.
Där det finns mallfiler för modellfilerna ska dessa användas och filerna ska levereras med den specificerade lagerstrukturen i mallen, se 1BB1 Instruktion ritningsmallar (Dwt).
Ledningar
Nedan beskrivna regler avser redovisning för stadsmiljöförvaltningens ledningar. Redovisning till andra ledningsägare behandlas inte i dessa regler, se 12AE1 Ledningsägare med underkapitel för övriga ledningsägares specifikationer.
Definition borttagna: anläggningar som är fysiskt avlägsnade.
Definition slopade: fysiskt kvarvarande anläggningar som inte är i drift.
Lagerstruktur, symbol och teckenförklaringar ska följa kommunala samlingskartan (KSK), se länk till höger på sidan.
Alla modellfiler nedan där ledningar redovisas omfattas av följande:
Modellfilerna ska redovisa slutligt läge av alla nya, borttagna, slopade och ändrade ledningar för samtliga ledningsägare. Övriga anläggningar som kompletterar ledningskartverket ska också redovisas, exempelvis brunnar, apparatskåp, stolpar, ventiler och kameror.
Borttagna och slopade ledningar och kompletterande anläggningar ska redovisas i egna lager i modellfilerna. Lager ska döpas ”slopad_xxx” och ”borttagen_xxx” och markeras med kryss. Alla lager som visar stadsmiljöförvaltningens ledningar ska börja med TK_.
Där många anläggningar tas bort eller slopas ska de redovisas i en egen modellfil med namn ”slopad_modellfilsnamn”.
För specifikation avseende inmätning av ledningar, se 12AE1.1 VA-ledningar och ”M23- Bestämmelser för inmätning av Kretslopp och vattens och del av stadsmiljöförvaltningens ledningar och anläggningar” till höger på sidan. Observera att bestämmelserna innehåller regler för även andra ledningar än VA-ledningar samt andra anläggningar som stadsmiljöförvaltningen förvaltar. Se även säkerhetsordningen (SÄO).
Koordinater med x, y och z redovisas för samtliga objekt.
Lagernamn och ritningsbeteckningar enligt 12CE3 Ritningsbeteckning Kommunala samlingskartan och 12CE4 Lagerstruktur Kommunala samlingskartan.
Texter
Följande undantag från generella regler avseende texter enligt 12DA1 Format gäller för ledningar.
Texter av beskrivande karaktär för byggnationen tas bort. Text som behövs för att specificera informationen i modellfilen, som underlättar uppdateringen av stadens förvaltning- och driftsystem, ska redovisas.
Särskilda specifikationer
Arbetsområde
Modellfilen ska innehålla:
- Ett lager där arbetsområdet redovisas som yta/polygon alternativt flera ytor/polygoner om arbetsområdet inte är sammanhängande. Finns det en etappindelning ska även dessa redovisas som ytor/polygoner i ett separat lager.
- Endast 2D-polygoner.
- Lagernamn enligt följande:
- Arbetsområde
- Arbetsområde_etapp
Belysning
Se allmänna specifikationer avsnitt ”ledningar” för redovisning av ledningar med kompletterande anläggningar.
Modellfilen ska innehålla:
- Borttagen och slopad ledning enligt allmänna specifikationer.
- Knutpunktsnummer (XXXX-XXX) och läge på varje armatur ska redovisas i filen, gäller även för reklamskylt, väntkur vid hållplats och övrig inkopplad utrustning.
- Belysningscentralen och dess ID-beteckning ska redovisas
- Kabel, om flertalet kablar är förlagda parallellt ska antalet synas.
- Kabelskyddsrörs läge, även tomrör ska redovisas enligt ”M23 – bestämmelser för inmätning av Kretslopp och vattens och del av stadsmiljöförvaltningens ledningar och anläggningar” till höger på sidan.
Modellfilen kompletteras med följande:
- Ifyllt rapporteringsunderlag belysning. Se mall rapporteringsunderlag till höger på sidan.
- Inmätningsfilen (underlaget från entreprenören) för stolpar, kablar och BC.
Gatunamnsskyltar
Modellfilen ska innehålla:
- Samtliga uppsatta gatunamnskyltar på kommunens vägar ska redovisas som punkter.
- Endast skyltar som beskriver kommunens gator ska redovisas, ej kvartersgator eller gemensamhetsanläggningar.
- Endast 2D-objekt.
Modellfilen kompletteras med följande:
- Information/metadata för varje gatunamnsskylt enligt ”Gatunamnsskyltar_info”, som kan laddas ner till höger på sidan.
Geotekniska förstärkningsåtgärder
Modellfilen ska innehålla:
- Bankpålning/pålning,
- lättfyllnad,
- tryckbank,
- åtgärd för kompensation av grundvattenförändring,
- provning (ex. borrhål och provgrop) och övrigt
- kompletterande geoteknisk undersökning (rapport (MUR) och data), PM geoteknik.
Grundkarta
Lagernamnen ska redovisas enligt ”Lagernamn för revidering av grundkartan”.
Modellfilen ska innehålla:
- Alla grundkartsförändringar i plan inom arbetsområdesgränsen samt dike och bergsskärning.
- Lagernamn enligt tabell nedan
Modellfilen ska inte innehålla:
- Ny nivåkurva, terränggräns och markhöjd.
- Objekt som redovisar riven anläggning tas bort.
- Information utanför arbetsområdesgränsen.
Kamera
Se allmänna specifikationer avsnitt ”ledningar” för redovisning av ledningar med kompletterande anläggningar.
Modellfilen ska innehålla:
- Borttagen och slopad ledning enligt allmänna specifikationer.
- Kabelns läge ska redovisas enligt ”M23 – bestämmelser för inmätning av Kretslopp och vattens och del av stadsmiljöförvaltningens ledningar och anläggningar” till höger på sidan.
- Punktobjekt som representerar kamerans placering i x-, y-, z-led.
Modellfilen ska inte innehålla:
- Kamera som används endast för trafikmätning (se modellfil trafikmätning)
Kantlinje
Modellfilen ska innehålla:
- Ny eller förändrad väg-/kantstenslinje inklusive farthinder och slänt levereras i ett lager.
- Lager enligt följande:
- Ett lager som döps till ”Kantlinje”.
Modellfilen ska inte innehålla:
- Markering (målad linje och symbol) som redovisas i Vägutrustning.
Konstbyggnad (och andra konstruktioner)
Modellfilen ska redovisa de anläggningar som dokumenteras i BaTMan samt alla mindre anläggningar av samma typ.
Modellfilen ska innehålla:
- Miljöskärm (bullerskydd), linjeobjekt
- Bergsskärning (släntkrön och släntfot), linjeobjekt
- Mur inklusive stödmur, linjeobjekt
- L-stöd, linjeobjekt
- Spont, linjeobjekt
- Barriär, linjeobjekt
- Bro
- Påldäck, utbredningen redovisas med ytobjekt
- Kvarlämnad anläggning under mark, utbredningen redovisas med ytobjekt
- Ange vilken typ av anläggning och vilket material
- Befintlig borttagen anläggning (tidigare kvarlämnad anläggning under mark)
- Ange vilken typ av anläggning och vilket material
- Övrig liknande anläggningstyp, linjeobjekt
Konstbyggnad maritimt
Modellfilen ska redovisa de anläggningar som dokumenteras i BaTMan samt alla mindre anläggningar av samma typ.
- Flytbrygga inklusive ramper
- Kaj
- Sluss
- Högvattenskydd
- Ledverk, linjeobjekt
- Pallisad, linjeobjekt
- Kvarlämnad anläggning under mark, utbredningen redovisas med ytobjekt
- Ange vilken typ av anläggning och vilket material
- Befintlig borttagen anläggning (tidigare kvarlämnad anläggning under mark)
- Ange vilken typ av anläggning och vilket material
- Övrig liknande anläggningstyp, linjeobjekt
Ledningar
Se allmänna specifikationer avsnitt ”ledningar” för redovisning av ledningar med kompletterande anläggningar.
Modellfilen ska innehålla:
- Samtliga stadsmiljöförvaltningens nya/förändrade ledningar.
- Stolpe, brunn och apparatrum m.m. inklusive inkopplingsanordning på befintligt ledningssystem, detta inkluderar även anläggning som oljeavskiljare och brunn med filter.
- Kontaktledning och signalledning för spårväg.
- Slopad (kvarvarande ledning som inte är i drift) eller borttagen (fysiskt avlägsnad) ledning ska redovisas i eget lager enligt allmänna specifikationer.
- Tätskärm (ska döpas TK_) inklusive Trafikverkets tätskärm (ska döpas TRV_)
- Dagvattenanläggning avsedd för fördröjning och/eller rening ska redovisas som polygon för anläggningens ytterkant (ska döpas TK_fordrojn_rening_). Brytpunkt på polygonen ska textsättas med korrekt kod enligt M23, se 12AE1.1 VA-ledningar ”M23 Bestämmelser för inmätning för Kretslopp och vattens och del av stadsmiljöförvaltningens ledningar och anläggningar” till höger på sidan.
Modellfilen ska inte innehålla:
- Ledning som inte förändrats.
Markvärme (el och fjärrvärme)
Se allmänna specifikationer avsnitt ”ledningar” för redovisning av ledningar med kompletterande anläggningar.
Modellfilen ska innehålla:
- Borttagen och slopad ledning enligt allmänna specifikationer.
- Borttagen och slopad anläggning redovisas i eget lager med prefix BORTTAGEN_ alternativt SLOPAD_.
- Slingor (från fördelningsrör och hela ytan slingan täcker). Respektive slinga ska vara identifierbar i form av exempelvis en unik färg. Varje slinga ska ha en unik identitet.
- Matarrör/servis (från station till fördelningsrör).
- Ventil och styrenhet
- Elledning, exempelvis yttre förbindningsschema
- Lager enligt följande:
- Stadsmiljöförvaltningens markvärmeanläggning ska döpas TK_
- Privata markvärmeanläggning ska döpas PRIVAT_
Modellfilen ska inte innehålla:
- Anläggningar som inte förändrats.
Mittlinjer
Modellfilen ska innehålla:
- Tre lager med mittlinje: för bilväg, cykelväg och gångbana. Till gångbana hör fristående gångbana och trottoar. För kombinerad gång- och cykelväg, där gång- och cykeltrafik skiljs åt med till exempel en målad linje, skickas två mittlinjer, en för gång- och en för cykelbana. Med mittlinje menas en linje i mitten av exempelvis cykelbanan (även kallad centrumlinje) även där cykelbanan inte har några kantlinjer, utan separeras mot exempelvis bilväg med målad linje.
- Linjetyp: 3D-polylines.
- I dwg-filen för Mittlinje ska z-koordinater redovisas i varje brytpunkt.
- Lager enligt följande:
- B_ mittlinje (för bilväg),
- GC_ mittlinje (för cykelbana),
- G_ mittlinje (för gångväg).
Planteringsplan
Modellfilen är avsedd att utgöra underlag för skötselplanering och uppdatering av stadsmiljöförvaltningens digitala skötselkartverk.
Modellfilen ska innehålla:
- Buskplantering med angivande av sorter och antal.
- Stamträd och buskträd med angivande av sorter och antal.
- Typ av grässådd.
- Växtens lägen måttsätts med avstånd till planteringskant respektive inbördes avstånd.
- Text, pil och raster som redovisas i separata lager.
- Alla ytlager innehåller ytor med slutna 2D-polygoner.
- Endast 2D-objekt.
Spåranläggning
Modellfilen ska innehålla:
Borttagna anläggningar
- Borttagen och slopad kabel och ledning samt tillhörande ledningsanläggning enligt allmän specifikation.
- Kabel
- Kontaktledning
- VA-ledning
- Övrig ledning
- Borttagen och slopad anläggning redovisas i eget lager med prefix BORTTAGEN_ alternativt SLOPAD_
Nya alternativt förändrade anläggningar
- Kabel och ledning, samt tillhörande ledningsanläggning
- Kabel
- Kontaktledning
- VA-ledning
- Övrig ledning
- Spårdetalj
- Hållplats
- Tillhörande strömförsörjning
- Signal- och informationssystem
- Byggnad
- vänthall
- teknikhus
- övrigt
- Ytdränering med mera.
För revidering av spårritningar:
(SP*,M-311, M-321a)
Tekniska anläggningar
Modellfilen ska innehålla:
- Borttagen och slopad ledning enligt allmänn specifikation.
- Borttagen anläggning redovisas i eget lager med prefix BORTTAGEN_.
- Anläggningsnummer
- Ett lager med punktobjekt per anläggningstyp, exempelvis avfuktare, cykelpump, fläkt, elstolpe för torghandel, hiss, katodskydd, oljeavskiljare, pumpstation, rulltrappa.
- Ett lager per övrig teknisk utrustning (se 12CF1.8 Verksamhetsområde Tekniska anläggningar) med punktobjekt per anläggningstyp, exempelvis digital skylt, filter, givare, larm, reglerutrustning och styrutrustning.
- Avrinningsområde för pumpstation (ytobjekt)
Modellfilen ska kompletteras med följande:
- För cykelpump, lista med anläggningsnummer samt datum för avslutning alternativt urkoppling av anläggning.
- För oljeavskiljare och pumpstation, apparatlista (antal, positionsbeteckning, beskrivning/benämning, artikelnummer, leverantör/tillverkare).
Modellfilen ska inte innehålla:
- Markvärmeanläggning
Trafikmätning
Se allmänna specifikationer avsnitt ”ledningar” för redovisning av ledningar med kompletterande anläggningar. Alla punktobjekt inom detta område ska redovisas med koordinater i x-, y- och z-led.
Modellfilen ska innehålla:
- Borttagen och slopad ledning och kompletterande anläggningar.
- Trafikmätningspuck som punktobjekt med ID-nummer.
- Apparatskåp, mätskåp och apparatrum som punktobjekt
- Kamera endast för trafikmätning som punktobjekt
- Ledning
- Brunn som punktobjekt
Trafiksignal
Se allmänna specifikationer avsnitt ”ledningar” för redovisning av ledningar med kompletterande anläggningar.
Modellfilen ska innehålla:
- Borttagen och slopad ledning och kompletterande anläggning.
- Borttagen anläggning redovisas i eget lager med prefix BORTTAGEN_.
- Anläggningsnummer
- Signalanläggning
- Kabel
- Signalkabel
- Detektorkabel
- Serviskabel
- Samordningskabel
- Stolpe
- Detektor
- Central
- Fyllning
- Lager enligt följande:
- DWT-mall ”Modellfil Trafiksignal” till höger på sidan ska användas.
Utrustning
Modellfilen ska innehålla:
- Avstängningsstolpe (pollare)
- Modellbeteckning
- Betonghinder (redovisas som punktobjekt)
- Bom (redovisas som punktobjekt)
- Modellbeteckning
- Cykelställ (redovisas som punktobjekt)
- Modellbeteckning
- Cykelstöd (redovisas som punktobjekt)
- Modellbeteckning
- Flaggstång (redovisas som punktobjekt)
- Grind (redovisas som punktobjekt)
- Lekutrustning
- Möbel (redovisas som punktobjekt)
- Bänk
- Modellbeteckning
- Bänk
- Naturstenshinder (redovisas som punktobjekt)
- Plank, stängsel och räcke (redovisas som linjeobjekt)
- Modellbeteckning
- Papperskorg (redovisas som punktobjekt)
- Modellbeteckning (exempelvis Robin stor 1.0, Robin stor 2.0, Robin liten)
- Parkeringsautomat (redovisas som punktobjekt)
- Väderskydd (t.ex. cykelparkeringstak)
- Takets utbredning redovisas som ytobjekt
- Övriga anläggningar
Anläggningar redovisas som 2D-objekt.
Lager enligt följande:
- Lager döps efter anläggningstypen
Modellfilen kompletteras med:
- ”Attribut utrustning” mall till höger på sidan ska användas
Modellfilen ska inte innehålla:
- Ytobjekt, de redovisas i modellfil för Ytskikt
Under mark
I denna modellfil redovisas anläggningar som ligger helt eller till stora delar under mark. Viktigt att utbredningen av den del av anläggningen som ligger under mark redovisas korrekt.
z-värden på anläggningarnas djup ska redovisas (topp och botten).
Modellfilen ska innehålla:
- KC-pelare, utbredningen redovisas med ytobjekt
- Lättfyllnad, utbredningen redovisas med ytobjekt
- Pålar, redovisas som punktobjekt
- Kvarlämnad anläggning, utbredningen redovisas med ytobjekt
- Ange vilken typ av anläggning och vilket material
- Befintlig borttagen anläggning (tidigare kvarlämnad anläggning)
- Ange vilken typ av anläggning och vilket material
- Länkplatta, utbredningen redovisas med ytobjekt
- Skyfallsanläggning (som inte redovisas som dagvattenanläggning), utbredningen redovisas med ytobjekt
- Ange vilken typ av anläggning och vilket material
Vägutrustning
Modellfilen ska innehålla:
- Samtliga skyltar och stolpar, inklusive befintliga anläggningar som projektet inte har påverkat.
- Samtliga markeringar och symboler, inklusive befintliga anläggningar som projektet inte har påverkat.
- Anläggningar redovisas som 2D-objekt.
- Lagernamnen enligt följande:
- Objekttyper enligt följande:
- Line
- Solid
- Hatch
- Text
- Polyline
- Block reference
Ytskikt
Modellfilen ska innehålla:
- Ett lager med ytor per ändamål och ytskikt: exempelvis gata, cykelbana, gc-bana, gångbana, trottoar, hållplats och yta. Lagernamnet ska överensstämma med ändamålet. Alla lager innehåller ytor med slutna 2D-polygoner som redovisar varje enskilt ytskikt.
- Ytorna i modellfilen ska vara snappade mot varandra och inte innehålla glapp eller överlapp mellan ytorna.
- Endast 2D-objekt.
Modellfilen ska inte innehålla
- Anläggning som redovisas i modellfil för Utrustning.
Syfte
Syftet med driftförändring är att projektet informerar den förvaltande organisationen om vilka anläggningar inom arbetsområdet som ska skötas och när. Den förvaltande organisationen använder bland annat informationen för att reglera sina olika drift- och funktionsavtal samt uppdatera kartverk.
Ansvar
Projektets byggledare ansvarar för att driftförändring genomförs, kallas till samt att informationen distribueras till berörda.
För externa exploateringar är det stadsmiljöförvaltningens bevakande projektledare som distribuerar informationen, se Kompetens ”Bevakande projektledare” till höger på sidan.
När ska mallen användas?
Mallen ”driftförändring” ska användas för att reglera ansvaret av skötsel mellan projektorganisationen och förvaltaren när en anläggning helt eller delvis kommer att byggas om eller ingå i arbetsområde. Driftförändring ska inte användas för spåranläggningen, med undantag för skötsel av spårvagnshållplatser under verksamhetsområdet Gata.
Driftförändring ska användas minst en gång i projektet, när projektet tar anläggningar i anspråk dvs när förvaltningsorganisationen ska sluta sköta ett område.
Mallen ska användas flera gånger under projektet, om behov uppstår, vid två typer av tillfällen:
- När projektorganisationen tar anläggningar i anspråk, inom arbetsområdet, som förvaltaren tidigare haft skötselansvar för (avgående). Under byggnadstiden ansvarar projektets entreprenör för anläggningens skick och funktion. (1) enligt bild nedan.
- När förvaltaren ska sköta anläggningar inom arbetsområdet där ingen slutbesiktning är gjord (tillkommande). I dessa fall ska alltid driftförändringen föregås av syn. (2) enligt bild nedan.
Observera att vid in- och urkoppling av elanläggningar ska entreprenör kontaktas senast två veckor innan önskat utförande, se 12SA Kravspecifikation belysningsanläggning.
Vilka dokument ska bifogas?
Tillsammans med driftförändring ska alltid en översiktskarta, som tydligt markerar vilket område som avses, bifogas.
När förvaltaren får tillkommande anläggningar ska dokumentation enligt mall ”driftförändring” lämnas över från projektets byggledare till den förvaltande organisationens byggledare. Vilken dokumentation som ska lämnas över skiljer sig beroende på vilka anläggningar som berörs.
Observera att om tillfälliga anläggningar byggs eller flyttas ska uppdaterade filer enligt 12AJ7 Leverans av kartinformation uppdateras med det nya läget för anläggningen. Uppgifter om vilka anläggningar som rivs ska också levereras.
När anläggningar tillkommer ska alltid syn inför driftförändringar hållas med mottagaren av anläggningen, se avsnitt ”vem ska kallas till driftförändring?” nedan.
Observera att dokumentet ”klottersanering” ska bifogas för berörda anläggningar, se 12CG10 Klotterskydd och klottersanering.
Skillnad mellan ”driftförändring” och ”övertagandebesked”
Till skillnad från mallen ”övertagandebesked” används ”driftförändring” för att reglera ansvaret av skötsel mellan projektorganisationen och förvaltaren, exempelvis när en anläggning helt eller delvis kommer att byggas om eller ingå i arbetsområdet. Övertagandebesked används i samband med godkänd för- eller slutbesiktning för att reglera ansvaret för anläggningarna mellan projekt och förvaltare.
Vem ska kallas till driftförändring?
Samtliga kontakter finns i 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer.
Berörda på förvaltarsidan som ska kallas till syn vid tillkommande anläggningar:
För syn inför driftförändringar används samma rutin som 13MA Syn inför besiktning.
Gatuanläggningar och dagvatten exklusive spårvagnshållplats
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, Kompetens ”Ent – Gatuunderhåll” samt Kompetens ”Ent – Vinter- och barmarksrenhållning” för berört geografiskt område”, ska kallas.
Gata spårvagnshållplats
Stadsmiljöförvaltningens byggledare ska kallas för övertagande av skötsel av spårvagnshållplatser, se Kompetens ”Ent – Spårvagnshållplatser” för berört geografiskt område.
Byggledaren ska kallas när förändring sker för spårvagnshållplatser alternativt kombinerade hållplatser för buss och spårvagn (inklusive terminaler). Hållplats + gånganslutningar till hållplats (gångvägar, gång- och cykelvägar, trappor etc) ingår.
Vem ska informeras om driftförändring?
Undertecknat och skannat övertagandebesked skickas av projektets byggledare till respektive berörd förvaltare samt enligt lista nedan. Om det finns en mottagarkoordinator i projektet skickar projektets byggledare det undertecknade övertagandebeskedet till mottagarkoordinatorn för distribution, se kompetens ”bevakande projektledare” till höger på sidan.
För externa exploateringar är det stadsmiljöförvaltningens bevakande projektledare som projektets byggledare ska skicka det undertecknade övertagandebeskedet till. Den bevakade projektledaren distribuerar informationen.
Berörda på förvaltarsidan ska informeras om driftförändring vid avgående anläggningar:
Gatuanläggningar och dagvatten exklusive spårvagnshållplats
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, Kompetens ”Ent – Gatuunderhåll” samt Kompetens ”Ent – Vinter- och barmarksrenhållning” för berört geografiskt område, ska informeras.
Gata spårvagnshållplats
Stadsmiljöförvaltningens byggledare Kompetens ”Ent – Spårvagnshållplatser” för berört geografiskt område.
Byggledaren ska informeras när förändring sker för spårvagnshållplatser alternativt kombinerade hållplatser för buss och spårvagn (inklusive terminaler). Hållplats + gånganslutningar till hållplats (gångvägar, gång- och cykelvägar, trappor etc) ingår.
Belysning
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, entreprenör och förvaltare belysning. Se kompetens ”Ent – Belysning” för berört geografiskt område.
Trafiksignal
Stadsmiljöförvaltningens byggledare trafiksignal, entreprenör och förvaltare trafiksignaler. Se Kompetens ”Ent – Trafiksignaler” för berört geografiskt område.
Tekniska anläggningar
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare samt byggledare, se respektive område nedan:
Avfuktare
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Cykelpumpar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Elstople för torghandel
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Fläktar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Hissar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Katodskydd
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Markvärme
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Oljeavskiljare
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Pumpanläggning (kopplad till elanläggning)
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Rulltrappor
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Byggnadsverk – broar, tunnlar, bergsskärningar, stödmurar, tråg, kajer med flera
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare.
Se Kompetens ”Ent – Byggnadsverk” för berört geografiskt område.
Park, natur och vegetation i gatumiljö.
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare.
Se Kompetens ”Ent – Vegetationsytor och träd” för berört geografiskt område.
Syfte
Syftet med övertagandebesked (ÖTB) är att projektet informerar den förvaltande organisationen om vilka anläggningar inom arbetsområdet som ska regleras till den förvaltande organisationen och när. En förutsättning för att den förvaltande organisationen ska ta över en anläggning från projektorganisationen är godkänd för- eller slutbesiktning. Den förvaltande organisationen använder bland annat informationen för att reglera sina olika drift- och funktionsavtal samt för att uppdatera kartverk.
Ansvar
Projektets byggledare ansvarar för att kalla förvaltaren till övertagande samt tillse att förvaltarens representanter har godkänt övertagandet genom att signera övertagandebeskedet. Projektets byggledare ska tillse att övertagandebeskedet är ifyllt samt att dokumentationen är tillgänglig för förvaltarens representanter senast vid syn inför besiktning.
Projektets byggledare ansvarar för att informera förvaltaren om förbesiktning inte verkställs eller slutbesiktningen inte blir godkänd, samt nytt datum för när övertagandet gäller.
När ska mallen användas?
Mallen ”övertagandebesked” ska användas för att reglera när förvaltaren tar över ansvaret för anläggningen i samband med för- eller slutbesiktning, se bild nedan. Övertagandebesked används inte för spåranläggningar med undantag för skötsel av spårvagnshållplatser under verksamhetsområde Gata.
Övertagandet ska genomföras i god tid innan för- eller slutbesiktning. Övertagandebeskedet gäller från och med angiven godkänd för- eller slutbesiktning under förutsättning att alla förvaltarens verksamhetsområden har godkänt övertagandet genom att signera övertagandebeskedet.
Övertagandet kan med fördel genomföras i samband med syner av div. discipliner inom projektet i de fall där det inte är lång tid mellan syn och för- eller slutbesiktning, se 13MA Syn inför besiktning.
I de pågående projekt där ingen driftförändring gjorts vid byggstart ska även avgående mängder redovisas. Detta för att totalen ska bli rätt i förvaltarens kartverk.
Har projektet möjlighet att bifoga arbetsområdet som dwg-fil enligt 12AJ1 Drift- och underhållsgranskning, rubrik ” Väglinjeförändringar/Kantlinjer, Mittlinjer och Arbetsområde DWG” så kan förvaltaren hjälpa till att ta fram avgående mängder. Då behöver inte projektets representant själv fylla i alla avgående mängder i mallen. Arbetsområdet och övertagandebeskedet behöver då skickas till kompetens ”TKgeodata” minst 10 arbetsdagar innan projektet behöver det.
Observera att dokumentet ”klottersanering” ska bifogas för berörda anläggningar, se 12CG10 Klotterskydd och klottersanering.
Observera att vid in- och urkoppling av elanläggningar ska entreprenör kontaktas, se 12SA Kravspecifikation belysningsanläggning.
Vilka dokument ska bifogas?
Tillsammans med ifyllt övertagandebesked ska alltid en översiktskarta, som tydligt markerar vilket område som avses, bifogas. Dokumentation enligt mall ”övertagandebesked” lämnas över från projektets byggledare till den förvaltande organisationens byggledare innan besiktning till respektive kontaktperson under aktuella rubriker i listan nedan. Dokumentationen behövs för att den förvaltande organisationen ska kunna ta hand om anläggningen till dess att relationshandlingen inkommer.
Skillnad mellan ”driftförändring” och ”övertagandebesked”
Till skillnad från mallen ”driftförändring” används ”övertagandebesked” för att reglera övertagande av ansvar för anläggningarna, inklusive skötsel, mellan projektorganisationen och förvaltaren i samband med för- eller slutbesiktning. Driftförändring används för att reglera ansvaret av skötsel mellan projektorganisationen och förvaltaren, exempelvis när en anläggning helt eller delvis kommer att byggas om eller ingå i arbetsområdet, se 12CG3 Driftförändring
Vem ska kallas i samband med övertagande?
Samtliga kontakter finns i 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer.
Gatuanläggningar och dagvatten exklusive spårvagnshållplatser
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, Kompetens ”Ent – Gatuunderhåll” samt Kompetens ”Ent – Vinter- och barmarksrenhållning” för berört geografiskt område, ska kallas.
Gata spårvagnshållplats
Till skillnad från mallen ”driftförändring” används ”övertagandebesked” för att reglera övertagande av ansvar för anläggningarna, inklusive skötsel, mellan projektorganisationen och förvaltaren i samband med för- eller slutbesiktning. Driftförändring används för att reglera ansvaret av skötsel mellan projektorganisationen och förvaltaren, exempelvis när en anläggning helt eller delvis kommer att byggas om eller ingå i arbetsområdet, se 12CG3 Driftförändring.
Belysning
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, entreprenör och förvaltare. Se Kompetens ”Ent – Belysning” för berört geografiskt område.
Trafiksignal
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, entreprenör och förvaltare. Se Kompetens ”Ent – Trafiksignaler” för berört geografiskt område.
Tekniska anläggningar
Stadsmiljöförvaltningens byggledare, se respektive område nedan:
Avfuktare
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Cykelpumpar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Elstople för torghandel
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Fläktar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Hissar
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Katodskydd
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Markvärme
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Oljeavskiljare
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Pumpanläggning (kopplad till elanläggning)
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Rulltrappor
Se Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”
Byggnadsverk – broar, tunnlar, bergsskärningar, stödmurar, tråg, kajer med flera
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare.
Se kompetens ”Ent – Byggnadsverk” för berört geografiskt område.
Park, natur och vegetation i gatumiljö
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare.
Se kompetens ”Ent – Vegetationsytor och träd” för berört geografiskt område.
Konstverk
Stadsmiljöförvaltningens förvaltare se Kompetens ”Ent – Övrigt i gaturummet”
Till vem ska övertagandebeskedet skickas?
Undertecknat och skannat övertagandebesked skickas av projektets byggledare till respektive berörd förvaltare samt närvarande vid övertagandet. Om det finns en mottagarkoordinator i projektet skickar projektets byggledare det undertecknade övertagandebeskedet till mottagarkoordinatorn för distribution, se kompetens ”Bevakande projektledare” till höger på sidan.
För externa exploateringar är det stadsmiljöförvaltningens bevakande projektledare som projektets byggledare ska skicka det undertecknade övertagandebeskedet till. Den bevakade projektledaren distribuerar informationen.
Belysning
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Belysning” för berört geografiskt område.
Trafiksignal
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Trafiksignal” för berört geografiskt område.
Tekniska Anläggningar
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Tekniska anläggningar”.
Byggnadsverk
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Byggnadsverk” och/eller ”Ent – Stadens vattenvägar”.
Park, natur och vegetation i gatumiljö.
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Vegetationsytor och träd”.
Gatuanläggningar och dagvatten exklusive spårvagnshållplatser
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Vinter- och barmarksrenhållning” och ”Ent – Gatuunderhåll”.
Spårvagnshållplatser
Se 1CA Kontaktlista drift- och funktionsentreprenörer, Kompetens ”Ent – Spårvagnshållplatser”.
Uppdatering av kartor
Se Kompetens ”TKgeodata” till höger på sidan
Kontaktcenter
Se Kompetens ”Kontaktcenter” till höger på sidan.
Administrativa Föreskrifter ska skickas för granskning till projektledare och upphandlingsledare. För kontakt upphandlingsledare se kompetens ”Upphandling” till höger på sidan.
För extern exploatering ska administrativa föreskrifter skickas till bevakande projektledare, se kompetens ”Bevakande projektledare” till höger på sidan.
Detta kapitel beskriver det arbetssätt som ska tillämpas vid granskning i skedet för en detaljprojektering och riktar sig till den roll som upprättar granskningshandling. Arbetssättet kan vara tillämpbart även för granskning i tidiga skeden, men kan behöva anpassas då innehåll och leverans kan skilja sig från skedet för detaljprojektering.
Avstegslista
Ett avsteg är något som skiljer sig från standard alternativt specificerat krav.
När avsteg är beslutat ska det arbetas in i avstegslista. Avstegslistan ska skickas med som en del av granskningshandlingen. Alla granskare ska få tillgång till avstegslistan. Granskare har möjlighet att lämna synpunkter på de avsteg som finns i avstegslistan vid ett granskningstillfälle. Efter avslutad granskning ska avstegslistan uppdateras med eventuella motiveringar, synpunkter och beslutade nya avsteg.
Se ”Vägledning avstegslista” till höger på sidan för mer information om hur avstegslistan ska fyllas i.
Granskningsperiod
Granskningsperioden ska vara minst 15 hela arbetsdagar. Sista datum för granskningssynpunkter anges i filen granskningssynpunkter i fliken ”projektinfo”.
Projektet kan ta beslut om att förlänga granskningsperioden vilket i sådana fall dokumenteras i projektplanen. Kontakta projektledare för information om granskningsperiodens längd.
Stängt för granskning
Granskning utförs inte under semesterperioden vecka 28 till och med vecka 31 samt vecka 51 och vecka 52.
För handlingar som skickas ut under de här perioderna ska sista datum för inlämning räknas från semesterperiodens slut. För att få in granskningssynpunkter innan en semesterperiod måste hela granskningsperioden infalla innan semesterperiodens start.
Arbetssätt granskning
Arbetssätt som beskrivs här gäller för kap 12AJ1 Drift- och underhållsgranskning, 12AJ2 Utformnings- och konstruktionsgranskning, 12AJ4 Granskning av miljöplaner, 12AJ5 Granskning av Administrativa Föreskrifter, 12AJ7 Leverans av kartinformation, 12AJ8 Granskning av bygglovsansökan och 12AJ9 Granskning av Mobility management i byggskedet.
Granskningsområden med avvikande arbetssätt
För 12AJ3 ledningsverkens granskning gäller arbetssätt enligt kapitel 12AJ3 Ledningsverkens granskning.
För utformnings- och konstruktionsgranskning för granskningsområdet byggnadsverk med underrubrik ”För stadsmiljöförvaltningens/exploateringsförvaltningens projekt eller där Trafikverket bygger anläggningar för Göteborgs Stad” gäller arbetssätt enligt motsvarande rubrik i 12AJ2 Utformnings- och konstruktionsgranskning.
Föranmälan
Alla som ska granska projektets handlingar ska få en föranmälan. Följande ska genomföras vid föranmälan:
- Kontrollera om utökad tid för granskning beslutats.
- Fylla i fliken projektinfo i mallen granskningssynpunkter.
- Fylla i ”Information från projekt till granskare” i fliken projektinfo om projektet behöver informera granskarna om något specifikt för den kommande granskningshandlingen.
- Ange i föranmälan när och hur handlingarna görs tillgängliga för granskarna och när granskningssynpunkterna senast ska vara projektet tillhanda.
- Skicka ut föranmälan via e-post senast 15 hela arbetsdagar innan granskningshandlingarna ska vara granskarna tillhanda. Mall granskningssynpunkter med fliken projektinfo ifylld ska skickas med föranmälan tillsammans med en översiktskarta och en ifylld dokumentöversikt.
För handlingar som skickas ut under semesterperioden ska föranmälan göras minst 15 hela arbetsdagar innan semesterperiodens start.
Se ”Vägledning granskningssynpunkter” för information om hur Granskningssynpunkter (mall) ska fyllas i.
Granskning av bygglovsansökan
Där projekten söker bygglov för anläggningar som ingår i entreprenaden ska bygglovsansökan granskas innan den skickas in till stadsbyggnadsförvaltningen. Detta avser anläggningar som ska ägas av Staden. Se 12AJ8 Granskning av bygglovsansökan.
Bygglovsansökan behöver eventuellt skickas ut vid en annan tidpunkt än övriga granskningshandlingar för att säkerställa att bygglovet hinner handläggas i tid.
För prefabricerade konstruktioner som ska granskas innan bygglovet söks, behöver drift- och underhållsinstruktioner skickas med i granskningen av bygglovsansökan.
Där bygglovshandlingen granskas innan granskningshandlingen skickas ut ska bygglovet, i den fas i bygglovsansökan den befinner sig, biläggas granskningshandlingen.
För bygglovsansökan avseende spåranläggningar gäller rutin enligt SÄO.
Leverans av granskningshandling
Handlingarna skickas via e-post eller fildelningsfunktion. Notera att om handlingarna delas via en fildelningsfunktion måste handlingarna gå att laddas ner av respektive granskningsområde. Fildelningsfunktioner där handlingarna raderas efter första nedladdningen får inte användas. Granskningshandlingarna ska vara tillgängliga för nedladdning under hela granskningsperioden.
Används fildelningsfunktion ska granskarna få ett e-postmeddelande med en länk till var de kan ladda ner handlingarna.
Handlingarna ska enkelt gå att ladda ner som ett paket, fildelningsfunktioner där varje handling behöver laddas ner separat ska inte användas. Det ska vara tydligt vem avsändaren av den delade handlingen är så det finns en kontaktperson att fråga om det exempelvis inte går att ladda ner den.
För handlingar med sekretess, kontakta projektledaren för hantering enligt gällande rutiner.
Granskningshandlingarna skickas till respektive granskare för varje granskningsområde, enligt 1C Kontaktlista. I kontaktlistan är granskningarna uppdelade i kompetensområde:
- 12AJ1 Drift- och underhållsgranskning
- 12AJ2 Utformnings- och konstruktionsgranskning
- 12AJ4 Granskning av miljöplaner
- 12AJ5 Granskning av Administrativa Föreskrifter
- 12AJ7 Leverans av kartinformation
- 12AJ8 Granskning av bygglovsansökan
- 12AJ9 Granskning av Mobility management i byggskedet
Under respektive granskningsområde beskrivs vilka handlingar som ska granskas. Då granskarna har många projekt som ska granskas ska projektören dela upp handlingen så respektive granskare endast får tillgång till de ritningar/dokument som är specificerade i kapitel 12AJ1 Drift- och underhållsgranskning, 12AJ2 Utformnings- och konstruktionsgranskning, 12AJ4 Granskning av miljöplaner, 12AJ5 Granskning av Administrativa Föreskrifter, 12AJ7 Leverans av kartinformation, 12AJ8 Granskning av bygglovsansökan och 12AJ9 Granskning av Mobility management i byggskedet för deras granskningsområde.
Granskningshandlingarna ska levereras i formatet PDF (undantag är 12AJ7 Leverans av kartinformation där även dwg-filer ska levereras samt de avsnitt i respektive underkapitel där det anges att även dwg-ritningar ska skickas med). I detta skede ska PDF:erna inte levereras som PDF/E-1. Övriga krav för formatet PDF enligt 12DA1 Format gäller. Alla ritningar namnges enligt 12CE6 Ritningsnumrering byggritningar ex 76615-1001.pdf.
Tillsammans med granskningshandlingarna bifogas alltid:
- Ifylld/uppdaterad avstegslista. Mallen finns till höger på sidan.
- En ritningsförteckning.
- Granskningssynpunkter med ifyllda uppgifter om projektet i fliken ”projektinfo”.
- Granskningssynpunkter från tidigare skeden.
- Ifylld dokumentöversikt.
- Översiktsritning för orientering.
Dokumentera när handlingarna skickas ut och till vilka de skickas ut i mall Granskningssynpunkter (mall) (flikarna nr 3-9).
Granskarna återkopplar
Granskarna fyller i fliken ”Granskningssynpunkter” och returnerar den ifylld med sina synpunkter.
Uppföljning av granskarnas återkoppling
Fyll i flikarna 3-9 i dokument Granskningssynpunkter när granskningssynpunkterna kommer tillbaka.
Bevaka att granskningssynpunkterna kommer in i tid och skicka påminnelse via e-post till de granskare som inte svarat när två (2) arbetsdagar av granskningsperioden kvarstår. Påminnelsen ska innehålla Granskningssynpunkter(mall) med fliken projektinfo ifylld.
Sammanställ granskningssynpunkter
Sammanställ granskningssynpunkter från samtliga inkomna svar till ett gemensamt dokument.
Dokumentera beslut om granskningssynpunkter
Gå igenom granskningssynpunkterna tillsammans med projektledare.
Projektledaren ska fatta beslut om granskningssynpunkter. Dokumentera beslut i ”projektets återkoppling” i dokument granskningssynpunkter.
Dokumentera avsteg
Beslutade granskningssynpunkter som resulterar i ett avsteg ska dokumenteras i avstegslistan.
Återkoppla hantering av granskningssynpunkter
Återkoppla till respektive granskare genom att skicka den ifyllda sammanställda listan med granskningssynpunkter inom tio (10) hela arbetsdagar. Om det behövs mer tid för hantering av granskningssynpunkter ska detta återkopplas till granskarna så snart som möjligt. Meddelande om försening ska göras senast sista dagen för återkoppling och ska innehålla nytt datum för återkoppling.
Ny granskning
Ny granskning av omarbetad del av granskningshandlingen ska alltid ske om granskningssynpunkt på nivå A lämnats vid granskningstillfället.
Hantera stängning av synpunkter
Kontrollera att alla granskningssynpunkter kommer tillbaka ”stängda” från granskare. Kontakta projektledaren om granskare inte är nöjd med beslutet och inte stängt granskningssynpunkten.
Om granskare inte återkopplar inom fem (5) hela arbetsdagar kan granskningssynpunkt stängas. Meddela granskare att granskningssynpunkter blivit stängda på grund av utebliven återkoppling.
Särskilt förfarande vid extern utförare av projekt
Vid extern utförare av projekt, där stadsmiljöförvaltningen ska överta anläggningar med ansvar för drift och underhåll vid färdigställande, ska stadsmiljöförvaltningens roll ”projektledare” i detta kapitel ersättas med ”bevakande projektledare” (se kompetens ”Bevakande projektledare” till höger på sidan).
Den bevakande projektledaren tillhandahåller stadsmiljöförvaltningens IS/II-kod (D-kod) och diarienummer som ska fyllas i ”Granskningssynpunkter (mall)”. Diarienumret ska användas i namnsättningen av ritningarna innan handlingen skickas på granskning. Den bevakande projektledaren ska alltid få en kopia av granskningshandlingen.
Projektören ska leverera teknisk dokumentation digitalt till projektverktyget enligt anvisningar från projektledaren.
Teknisk dokumentation ska även levereras till TKdok, se kompetens ”Teknisk dokumentation” till höger på sidan. TKdok är stadsmiljöförvaltningens mottagarfunktion för teknisk dokumentation. Leveransen sker antingen som en zip-fil innehållande den tekniska dokumentationen enligt 12DA2 Katalogstruktur eller en länk till den tekniska dokumentationen i stadsmiljöförvaltningens projektverktyg där TKdok enkelt kan ladda ned den. I undantagsfall kan även teknisk dokumentation levereras på USB-minne/hårddisk. Kontakta TKdok innan leverans för överenskommelse. Om leveransen innehåller handlingar med sekretess måste detta anges vid leverans samt vilka handlingar som är sekretessbelagda. Beställarens rutin avseende handlingar med sekretess ska följas, projektören kontaktar projektledaren för mer information innan leverans.
Nya eller förändrade anläggningar rörande Göteborgs spårvägsnät ska läggas in i bandatabasen. Leverans, utöver ovanstående, ska ske till ansvarig för bandatabasen, se kompetens ”Anläggningsregister spår”.
Se även 12HF Rutiner byggnadsverk för leverans av handlingar till förvaltningssystemet BaTMan.
Vid leverans ska det tydligt framgå vilket projekt leveransen avser och vem avsändaren är. Är filen korrupt eller om nedladdningslänkar inte fungerar så ska det vara tydligt vem som ska kontaktas för att få en ny/kompletterande leverans.
För allmänna frågor om teknisk dokumentation, se kompetens ”Teknisk dokumentation” till höger på sidan. För specifika frågor avseende modellfiler, CAD-specifikationer och andra geodata, se kompetens ”TKgeodata” till höger på sidan.
Vid frågor om teknisk dokumentation vid extern exploatering (där privat eller kommunal byggherre bygger ut allmän plats) se kompetens ”Bevakande projektledare” till höger på sidan.
Stadsmiljöförvaltningens e-arkiv skapar upp automatiska taggar på filer som sorteras in i mappstrukturen nedan. Det är mycket viktigt att du sorterar in filerna under rätt mapp så att filen får rätt tagg i systemet och kan hittas vid ett senare tillfälle.
För namnsättning av handlingar, se avsnitt ”Namnsättning av handlingar” i 12CF1 Dokumentationskrav för Teknisk dokumentation (Relationshandlingar). Det finns även ett exempel på en ifylld dokumentöversikt för vägledning, se ”dokumentöversikt exempel” till höger på sidan. Observera att exemplet inte innehåller alla möjliga varianter och handlingar som kan förekomma i ett projekt.
I mappstrukturen används följande förkortningar:
- Dokument PG innebär Projektgemensamma dokument
- Dokument VO innebär Verksamhetsområdesspecifika dokument
- Rubrikerna i 12CF1 Dokumentationskrav för Teknisk dokumentation (Relationshandlingar) med underkapitel överensstämmer med mapparna i mappstrukturen och de gråa rubrikraderna i dokumentöversikten. Om det i rubriken står ett förkortat namn inom parentes så har det namnet kortats ner i mappstrukturen för att undvika att sökvägen blir för lång, exempelvis DoU-instruktioner. För mer information se 12CF1 Dokumentationskrav för Teknisk dokumentation (Relationshandlingar).
Projekten ska följa nedan krav för dokumentöversikten/mappstrukturen:
- Alla projekt ska leverera data under de fem (5) mapparna i nivå 2.
- Du får inte lägga ett dokument direkt under mappnivå 1 eller 2 med undantag för mappen ”Dokumentöversikt”.
- Mappnivå 1 och 2 är låsta och inga mappar får läggas till eller tas bort i den här nivån.
- Du får inte byta namn på de mappar som finns i mappstrukturen.
- Du får inte skapa en ny mapp om det redan finns en mapp för ändamålet.
- Det är tillåtet att lägga till mappar under ”dokument PG” och ”dokument VO” om du har dokument som inte passar i någon fördefinierad mapp.
- Finns det en mapp för ändamålet ska dokumentet läggas i denna, alternativt en mer specificerad undermapp.
- Dina skapade mappar får inte innehålla förkortningar som inte är branschstandard och ska formuleras i singular obestämd form. (t.ex. inte ”besiktningar” utan ”besiktning”). Försök att undvika att ha långa mappnamn.
- Det är inte tillåtet att någonstans i filsturkturen lägga till undermappar som resulterar i en mappstruktur som är mer än 8 mappar ”djup”. Mappen ”dokument PG” ligger på nivå 2 av 8. En djup filstruktur kan resultera i problem med långa sökvägar.
- Alla projektets ritningar ska läggas under mapp ”Ritning” i PDF- samt DWG-format. Lägg respektive format i anvisad mapp i mappstrukturen. Observera att i dokumentöversikten behöver du bara registrera en rad för båda formaten (undantag från strukturen).
- Alla modellfiler ska läggas under mapp ”Modellfil” i respektive undermapp enligt dokumentöversikten.
- Du behöver inte rensa bort tomma mappar.
- Katalogstrukturen, inklusive dokument ska speglas i dokumentöversikten, lägger du till en undermapp i katalogstrukturen behöver du även lägga till en grå rubrikrad i dokumentöversikten på motsvarande plats. För varje nivå ska rubrikraden flyttas in en kolumn så att det motsvarar mappstrukturen, se ”dokumentöversikt exempel”.
I ”Dokumentöversikt exempel” kan du se exempel på var olika filer ska sparas i katalogstrukturen nedan. Du ska ladda ner ”Katalogstruktur relationshandlingar” till höger på sidan. ”Dokumentöversikt exempel” följer med i katalogstrukturen du laddar ner. Exempelfilen ska inte bifogas leveransen.