Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

NyStart är det system som stadsmiljöförvaltningen använder sig av för att hantera starttillstånd för arbete på gata och i spår på mark som förvaltas av stadsmiljöförvaltningen. I NyStart finns två vyer: Sambandsvyn och Starttillstånd.

Sambandsvyn visar pågående och kommande tillstånd som hanteras av stadsmiljöförvaltningen. Här syns starttillstånd, evenemang och markupplåtelser. Syftet med Sambandsvyn är att skapa en helhetsbild av pågående tillstånd som finns inom staden för att möjliggöra en effektivare samordning av kommande planerade arbeten.

Starttillstånd är den vyn där man ansöker om starttillstånd för att få tillåtelse att påbörja sitt arbete. För att hantera starttillstånd väljs applikationen ”Starttillstånd” uppe i vänstra hörnet.

Inloggning sker genom att välja ”Logga in” uppe i högra hörnet. Ansökan om nytt konto sker via knappen ”Ansök om konto” på inloggningssidan där sedan företagsadministratören godkänner eller nekar ansökan.

Finns användaren redan registrerad i NyStart och koppling behövs till ytterligare företag, kontaktas företagsadministratören som kan lägga till användare.

Frågor och ansökan om att skapa nytt företag skickas till kompetens ”Användarstöd NyStart” och systemfel anmäls till kompetens ”Systemstöd”. Se länkar till höger på sidan.

Se vidare 16A Ansök om starttillstånd för tillfälligt arbete på stadens mark för detaljer kring ansökningsprocessen där även länk till systemet NyStart finns.

Arbeten som innebär att du behöver schakta/gräva i marken eller hindra trafiken på annat sätt på mark som förvaltas av stadsmiljöförvaltningen krävs att du har ett starttillstånd.

Följande frågor behöver besvaras och aktiviteter genomföras innan ett starttillstånd kan sökas:

  1. Ska arbetet utföras på mark som förvaltas av staden? Om inte, kontakta markägaren. Se kartor i NyStart som visar om marken förvaltas av Göteborgs Stad.
  2. Behövs trafikföringsprincip? Se 16AA Ta fram trafikföringsprinciper. Trafikföringsprincip ska beaktas vid framtagande av TA-plan.
  3. Ska en ny ledning läggas ner? Ansök om nytt ledningsläge. Se 16AB Ansök om nytt ledningsläge. Nytt ledningslägesnummer ska anges i ansökan om starttillstånd.
  4. Kommer arbetet att genomföras i spårområde eller i farlig närhet av spår? Då ska samråd genomföras och protokollet från samrådet ska bifogas ansökan om starttillstånd. Se 16AH Ansök om starttillstånd i spår.
  5. Finns avtal eller tillstånd att nyttja marken? Om inte, ansök om markavtal, polistillstånd eller arrende beroende på typ av arbete och om marken är detaljplanelagd. Notera att det kan behövas både markavtal och polistillstånd i vissa fall. Se 16AC Teckna avtal och 16AD Ansök om polistillstånd (markupplåtelse). Bifoga polistillståndet till ansökan om starttillstånd. Om korrekt markavtal inte finns att välja i NyStart, kontakta Kompetens ”Användarstöd NyStart”.
  6. Upprätta TA-plan och skicka in ansökan om granskning av TA-plan. Den granskade TA-planen ska bifogas ansökan om starttillstånd. Se 16AF Ansök om granskning av TA-plan.
  7. Behövs en tidsbegränsad lokal trafikföreskrift (LTF)? Se 16AE Ansök om LTF-beslut.
  8. Skicka in ansökan om starttillstånd minst 10 arbetsdagar innan arbetet ska utföras. Bifoga relevanta dokument som nämnts ovan samt bilder tagna på platsen innan arbetet påbörjas.