
Byggherren utser Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (Bas-P) tidigt i byggprojektet. Utsedd Bas-P ska uppfylla kraven i AFS 2023:3, samt de krav som ställts i samband med upphandling. I samband med detta ska ett startmöte med utsedd Bas-P genomföras, se dokument ”Startmöte byggherre, Bas-P”. Detta möte syftar till att säkerställa förutsättningarna för Bas-P.
Bas-P har till uppgift att samordna planeringen i frågor som har betydelse för arbetsmiljön, så att hänsyn tas till varandras planer och lösningar. En annan viktig uppgift för Bas-P är att säkerställa att inga arbetsmiljöfrågor förbises på grund av tveksamhet kring vem som ska hantera dem. Detta kräver att Bas-P har en central roll i planeringsskedet.
Riskhanteringsarbetet genomförs löpande under hela projekttiden. Under planeringen identifieras och bedöms risker på en övergripande nivå och biläggs arbetsmiljöplanen. Det är dock viktigt att notera att det i planeringsskedet oftast finns störst förutsättningar att eliminera risker i bygg- och bruksskedet. Mallen ”Riskanalys – arbetsmiljö” ska användas. Byggherren har det yttersta ansvaret för att säkerställa och kontrollera att riskhanteringsarbetet sker efter satta rutiner.
Bas-P ska upprätta en projektspecifik arbetsmiljöplan utifrån stadens mall ”Arbetsmiljöplan (mall)”. Arbetsmiljöplanen ska hållas löpande uppdaterad och innehålla det som är relevant i projektet, enligt AFS 2023:3 11 kap.
Arbetsmiljöplanen ska alltid överlämnas strukturerat när byggarbetsmiljösamordnare byts ut i projektet. Överlämningen ska ske vid ett protokollfört möte som signeras av byggherrerepresentant och Bas-handläggare, se ”Överlämningsmöte mellan Bas-handläggare (mall)”.
Till sin hjälp kan Bas-P använda ”Checklista Bas-P”.
Vid frågor tas kontakt med Kompetens ”Byggarbetsmiljö”.