I Göteborg används främst fyra olika typer av busshållplatser – bussficka, dubbel stopphållplats, enkel stopphållplats och mittförlagda hållplatser. Val av hållplatstyp ska bland annat ske med hänsyn till turtäthet, biltrafikmängder och cykeltrafikmängder. Passager i anslutning till hållplatser ska alltid hastighetssäkras.
Hållplats i direkt anslutning till kantstenen, så kallad körbanehållplats, som innebär att bussen stannar i körbanan ska generellt undvikas.
Busshållplatser i branta längslutningar ska undvikas så att angöring vid halt väglag samt av- och påstigning ska kunna ske på ett säkert sätt.
Utrustning ska utföras i enlighet med standardritningarna som finns till höger på sidan. För materialval, se 3KA Markbeläggning.
När hållplatsen ligger i anslutning till en körbana eller cykelbana behöver den hinderfria bredden beaktas, se vidare 3CB Utrymme cykeltrafik och 3DA Utrymme fordonstrafik .
Det är viktigt att hållplatsytan dimensioneras med tillräckligt utrymme för väntande resenärer.
Tillgängligheten till/från och på hållplats ska säkerställas. För ledstråk på och i anslutning till hållplats, se 3BC Ledstråk.
Bussficka
Bussfickor används främst på huvudvägnätet då biltrafiken behöver ha god framkomlighet.
Se standardritning 3594.
För utformning och möblering av plattform se standardritning 3595.
Enkel stopphållplats
En enkel stopphållplats stannar upp trafiken i bussens körriktning (ej i motsatt körriktning) då bussen står på hållplatsen. Hållplatstypen kan användas på gator med trafikmängder upp till 6000 ÅMVD.
- Längsgående refug ska skilja körbanorna åt längs hela hållplatsen för att förhindra omkörning.
- Låg fordonshastighet behöver säkerställas i anslutning till/genom hållplatsen.
- Längsgående refug ska vara minst 2 meter bred vid passager.
Se standardritning 3594.
För utformning och möblering av plattform se standardritning 3595.
Dubbel stopphållplats (timglashållplats)
En dubbel stopphållplats stannar upp trafiken i båda körriktningarna då bussen står på hållplatsen
Hållplatstypen kan användas på platser där tillräckligt utrymme för enkel stopphållplats saknas men är olämpligt om:
- cykeltrafiken på körbanan är omfattande
- biltrafikflödet är över 3500 f/d (ÅMVD)
- busstrafiken är tät
Det är viktigt att säkerställa en låg fordonshastighet i anslutning till/genom hållplatsen. Utrymme för utryckningsfordon vid sidan om hållplatsen måste beaktas. Utformningen ska ske i samråd med Räddningstjänsten. För kontakt se kompetens ”Räddningstjänsten”
Se standardritning 3594.
För utformning och möblering av plattform se standardritning 3595.
Mittförlagda hållplatser
Mittförlagda hållplatser används när kollektivtrafiken har separata körutrymmen.
För utformning och möblering av plattform se standardritning 3595.
Principsektion för mittförlagd busshållplats.