Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:1

Ansökan om starttillstånd i spår delas upp i starttillstånd för arbete på trafikerat spår (ordinarie spårvagnstrafik rullar som vanligt) samt i starttillstånd på avstängt spår (spåret är avstängt för all spårvagnstrafik).

Följande typer av starttillstånd för arbete i eller i farlig närhet av spårväg finns:

  • Generella arbetstillstånd i eller i farlig närhet av spår (för stadsmiljöförvaltningens och ledningsägarnas funktions-/drift- och underhållsentreprenörer)
    Utbildad säkerhetspersonal för arbete i spår krävs. För arbeten som inte varar längre än två dagar i gatuspår och inte längre än 5 dagar på särskild banvall. Generell TA-plan får användas om platsen medger det. Gäller endast på trafikerat spår.
  • Unikt starttillstånd i eller i farlig närhet av spår, trafikerat spår
    Utbildad säkerhetspersonal för arbete i spår krävs.
    Ansökan sker enligt avsnitt ”Process för starttillstånd spårväg” nedan. Generell TA-plan får användas om platsen medger det annars ska unik TA-plan användas.
  • Unikt starttillstånd i eller i farlig närhet av spår, avstängt spår
    Utbildad säkerhetspersonal för arbete i spår krävs.
    Ansökan sker enligt avsnitt ”Process för starttillstånd spårväg” nedan. Generell TA-plan får användas om platsen medger det annars ska unik TA-plan användas.

Gällande starttillstånd ska alltid finnas på varje arbetsplats.

Process för starttillstånd spårväg

Styrande dokument för processen är stadsmiljöförvaltningens Säkerhetsordning, vilken finns till höger på sidan

  1. Samråd trafikavstängning. Vid avstängt spår ska beslut erhållas från stadsmiljöförvaltningen innan ansökan om starttillstånd spår skickas. För kontakt se kompetens ”trafikavstängning spår” till höger på sidan.
  2. Samråd driftentreprenör. Samråd ska genomföras med stadsmiljöförvaltningens driftentreprenör spårvägsbana för alla arbeten i eller i farlig närhet av spår i syfte att specificera särskilda säkerhetsåtgärder innan TA-plan upprättas. Blankett fylls i och skickas till driftentreprenör som kallar till samråd. För kontakt se kompetens ”Starttillstånd spår” anmärkning ”samråd – I eller i farlig närhet av spårväg”.
  3. Granskning av TA-plan. När TA-plan tagits fram ska den granskas av stadsmiljöförvaltningen. Vid granskning av TA-plan ska särskilda säkerhetsåtgärder som upprättats vid samrådet med driftentreprenören bifogas till TA-planen.
  4. Planeringsmöte. Vid avstängt spår ska ett planeringsmöte genomföras innan arbetet får påbörjas. Ansökan om planeringsmöte skickas till Förvaltare spårsäkerhet, se kompetens ”Förvaltare spårväg” till höger på sidan, som kallar till möte.
  5. Starttillstånd spår. Ansökan om startillstånd spår görs i NyStart 10 arbetsdagar före planerad start av arbetet. Vid ansökan ska samråd vara genomfört samt att TA-plan ska vara granskad och stämplad.
  6. När allt är korrekt inlagt i NyStart skickas underlagen till ”Trafikreglerare trafikhantering spår” och driftentreprenör spårvägsbanan för påsyn och godkännande. Vid godkännande skickas e-post ut från programmet till berörda parter

Punkt (1) och (4) ska genomföras vid ansökan om ”Unikt starttillstånd i eller i farlig närhet av spår, avstängt spår”.

Punkt (2), (3), (5) och (6) ska genomföras vid ansökan om ”Unikt starttillstånd i eller i farlig närhet av spår, trafikerat spår”.

Den information som ligger i NyStart går ut till alla intressenter t.ex Trafik Göteborg och stadens kontaktcenter, med mera. Därför är det viktigt att man sköter situationerna och rapporterar när situationen är pågående eller avslutat.

Information kring eventuell störning i kollektivtrafik går ut via Västtrafik.

Förändringar i starttillståndet

All förändring av informationen i ett samråd eller i ett godkänt starttillstånd ska anmälas till driftentreprenören spårvägsbana se kompetens ”Starttillstånd spår” kommentar ”samråd – I eller i farlig närhet av spårväg” så fort man är medveten om förändringen. Gäller det förändring av granskad TA-plan, som är kopplat till ett godkänt starttillstånd, ska kontakt tas med trafikregleraren, se kompetens ”Trafikreglerare trafikhantering spår” och ny TA-plan ska skickas in för granskning innan förändringen får utföras.

Avstängt spår

Vid avstängt spår ska planeringsmöte genomföras, se punkt (4) tillsammans med Förvaltare och berörda parter, se SÄO kap 7 TRI, 7.5 Arbete på avstängt spår samt kap 14 Arbete i spår och arbetsfordon.

Mallar för protokoll finns under ”Mallar och checklistor” i  SÄO, se länk till höger på sidan. För kontakt se kompetens ”Förvaltare spårväg”.

Tillfälliga lokala trafikföreskrifter

Vid tillfällen då gatuytan tillfälligt disponeras för annat ändamål ska beslut om tidsbegränsade lokala trafikföreskrifter tas. Dessa beslutas med samma stöd i trafikförordningen som permanenta lokala trafikföreskrifter. Den ändrade användningen av gatuytan kan orsakas av t.ex. ”disposition av allmän platsmark”, evenemang, filminspelning, demonstrationer eller entreprenader.

Om evenemang eller anläggningsarbete önskar nyttja allmän plats, t.ex uppställning av byggställning eller container, ska ansökan om tillstånd för upplåtelse av offentlig plats först sökas hos Polisen.

Föreskrifter med särskilda trafikregler (väghållarbeslut)

När det gäller reglering av trafik för vägarbete eller liknande arbete finns i trafikförordningen 10 kap. 14 § regler för ”Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka”. Dessa används ”om det behövs under kortare tid på grund av väghållningsarbete eller liknande arbete”.

Regleringen/skyltsättningen ritas in på TA-planen av den som söker och granskas av stadsmiljöförvaltningen, för kontakt se kompetens ”Trafikreglerare trafikhantering gata”. Handlar det om spår kontaktas ”Trafikreglerare trafikhantering spår” och ”Förvaltare spårväg”. Föreskrifterna omfattar elva punkter med trafikregler. 10 kap. 14 § används för alla regleringar som är en följd av ett arbete, dvs. även regleringar som behövs på andra gator än de som ligger i anslutning till arbetsplatsen. Bakgrunden till 10 kap. 14 § redovisas nedan. De elva ”tillåtna” trafikreglerna (s.k. väghållarbeslut) är:

Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka

Föreskrifter med särskilda trafikregler för en väg eller en viss vägsträcka om

  1. Förbud mot trafik med fordon eller med visst slag av fordon
  2. Begränsning av axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt
  3. Begränsning av bredd eller längd på fordon, fordonståg eller last
  4. Förbud mot omkörning
  5. Förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning
  6. Förbud mot infart
  7. Lägre hastighet än som annars gäller
  8. Stannande eller parkering
  9. Väjningsplikt eller stopplikt
  10. Minsta avstånd mellan fordon
  11. Cirkulationsplats

Tidsbegränsade lokala trafikföreskrifter resp. föreskrifter med särskilda trafikregler ska i princip alltid ha en varaktighet av högst tre månader. Om varaktigheten är längre än tre månader tas oftast en ny permanent lokal trafikföreskrift. Om varaktigheten är över åtta månader tas alltid en ny permanent lokal trafikföreskrift. Se 12CE1.10 Vägutrustningsplan.

Samråd och yttrande

Samråd ska för båda typerna av föreskrifter ske med stadsmiljöförvaltningen, se kompetens ”parkering” till höger på sidan. Samråd ska också ske när föreskriften berör ”många platser”, för att bedöma vad som är möjligt att omreglera och vilka regleringar som är mest umbärliga. Det behövs också för att parkeringsövervakningen ska fungera. Berörs P-automater/P-mätare ska även information ges till stadsmiljöförvaltningens leverantör av betalsystem om avstängda P-platser.

Beroende på regleringarnas varaktighet och konsekvenser ska ärendena beredas i Trafiksamrådet. När det gäller ”rörliga” konsekvenser handlar det bl.a. om kapacitet/köer, avstängningar/omledning av trafik, antal som berörs. Allmänt gäller att ju längre varaktighet och ju större konsekvenser, desto större insatser behövs för information till berörda – trafikanter och andra intressenter.

Reglering, tidpunkt för beslut, ikraftträdande och utmärkning

Alla trafikregler utom stannande och parkering märks ut när föreskriften träder i kraft.
För tidsbegränsade LTF och väghållarföreskrifter är det oftast angeläget ”att ha rent från uppställda fordon” den dag trafikregeln (och arbetet) börjar gälla. Normalt regleras med ”förbud att stanna eller parkera”.
Utmärkning av stannande och parkering sker innan föreskriften träder ikraft beroende på längsta tiden ett fordon får vara uppställt på platsen. Utmärkningen är en del i kungörandet av föreskriften som bland annat reglerar överklagandetiden för dem som ”bara får föreskriften genom utmärkningen”. Detta innebär att datum för ikraftträdande bestäms av vilken dag trafikregeln/arbetet börjar gälla och längsta tiden ett fordon får vara parkerat på platsen se 15G Vägmärken och andra anordningar (APG Kap7) samt stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 7.6.

Stadsmiljöförvaltningen kan inte märka ut en föreskrift innan den är beslutad.

Ansökan om tidsbegränsad föreskrift eller väghållarförbud

Kontakt tas med ansvarig för tillfälliga trafikföreskrifter på stadsmiljöförvaltningen, se kompetens ”Tidsbegränsade föreskrifter” och ansökan skickas in minst 5 arbetsdagar innan utmärkning av den tillfälliga regleringen sker. Utmärkningen måste ske minst så lång tid före trafikregeln börjar gälla, som det är tillåtet att parkera på platsen. Hur lång tid innan som utmärkning ska ske kan variera mellan 4 tim och 15 dygn.

Ansökan skickas till LTF@stadsmiljo.goteborg.se. Krav på ansökans innehåll framgår av stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 2.2.5, se Teknisk Handbok 15B Förutsättningar (APG Kap2)Mer information kring vilka vägmärken som kräver LTF-beslut finns även under 15G Vägmärken och andra anordningar (APG Kap7) samt stadsmiljöförvaltningens krav för Arbete på gata kap 7.6.

Mer information om lokala trafikföreskrifter finns också i Teknisk Handbok 2JA Lokala trafikföreskrifter (LTF).