Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2025:2

För Göteborg finns en beslutad riktlinje för hastighetsgränser, se ”Riktlinje för hastighetsgränser i Göteborg”. Riktlinjen ersätter tidigare praxis som tog utgångspunkt i bashastigheten 50km/h och områden som hastighetssäkrades och skyltades med rekommenderad 30km/h (blå-30).

Skyltad hastighetsgräns

I Göteborg finns möjlighet att använda alla lagstadgade hastighetsgränser, med inriktning på sänkta hastighetsgränser.

Bashastigheten inom tättbebyggt område är 50km/h, utanför är den 70km/h. För gräns tättbebyggt område se dokument ”Karta över tättbebyggt område”. Dessa gäller på alla gator så länge en annan hastighetsgräns inte har beslutats genom en lokal trafikföreskrift (LTF).

Utgångspunkten för val av hastighetsgräns ska utgå från närvaron av gående och cyklister, utgångspunkten är 30 km/h.

Där blandtrafik mellan motorfordon och oskyddade trafikanter förekommer ska hastighetsgränsen inte vara högre än 30 km/h. Konfliktpunkter mellan motorfordon och oskyddade trafikanter ska hastighetssäkras till 30 km/h där hastighetsgränsen är högre.

Hastighetsgränsen bestäms för varje enskild gata men hastighetsgränserna ska vara relaterade till systemet i sin helhet. Vid ombyggnad och nyplanering ska hastighetsgränserna 30, 40 eller 60 km/h eftersträvas. Hastighetsgränser stäms av med Kompetens ”Hastighet” (Kommentar Reglering).

Referenshastighet

Referenshastighet (VR) är ett sammanvägt funktionellt begrepp för att ange för vilken högsta hastighet en länk eller korsning ur hastighets- och säkerhetssynpunkt ska utformas.

Vid ny- och ombyggnad av stadens gator ska dimensionering av trafikutformningen utgå från referenshastigheterna 30, 40 och 60km/h. Högre hastighetsgränser används endast i undantagsfall. För val av referenshastighet tas kontakt med Kompetens ”Hastighet” (Kommentar Referenshastighet).