Kompetenser: Bärighet
För lokalgator, GC-banor, gångbanor och P-platsytor
Som alternativ kravuppfyllnad vid utförande av obunden överbyggnad kan entreprenören visa på uppnådd bärighet mätt med plattbelastning. Detta ger entreprenören möjlighet att ta fram en egen likvärdig konstruktion och att använda tidigare godkända vägbyggnadsmaterial, som till exempel återvunnen asfalt med mera.
Entreprenören garanterar att godkänd kravnivå uppnås enligt nedan samt att konstruktions- och materialval godkänns av beställaren som beständigt och uppfyllande av krav på hygien, hälsa och miljö.
För bestämning av bärigheten delas objektet in i kontrollobjekt om max 2000 m2 med liknande terrassförutsättning och konstruktion varpå mätning med statisk plattbelastning utförs enligt VVMB 606. Tre punkter ska slumpas ut med slumptalstabell och värden för Ev2 samt Ev2/Ev1 ska beräknas. Vid mätningstillfället ska hela konstruktionen vara otjälad.
När yttäckande packningskontroll utförs med vältmonterad packningsmätare ska mätning utföras enligt VVMB 603 ”Yttäckande packningskontroll”. Kontrollpunkterna minskas till två och koordinaterna slumpas inom de partier som packningsmätaren mätt ut som de svagaste enligt VVMB 908. Kravnivåerna enligt nedan ska vara uppfyllda för båda kontrollpunkterna.
Om kraven ej uppfylls enligt ovan ska det bundna lagrets tjocklek kompenseras enligt överenskommelse med beställaren. För att kunna utveckla ovanstående ska entreprenör redovisa uppnådda resultat och erfarenheter till kontaktpersonen för beläggningar/markbetong se kompetens ”Beläggning/asfalt” till höger på sidan.
Tillämpning av TRVK TRVINFRA-00224
Förutsättningar
Klimatzon 1
ÅDT k = årsmedeldygnstrafik per körfält
Standardaxlar N ekv = 237.25 ÅDT totalt
Beräkningsanvisning: TRVINFRA-00224
- om k = 0
- om A = 5%
- om B = 1,3
- om n = 20
3) Krav enligt 13PA1 TBv/belTeknisk Beskrivning Väg/Beläggning – Funktionella egenskaper
4) inkl lera med cuk = >25 kPa
5) Kolumn 6 enbart avsedd att användas för terrass av material Le med cuk = 10-25 kPa
—– = gräns mellan 1:a och 2:a skedet.
Tillämpning av TRVK Väg
Förutsättningar
Klimatzon 1
ÅDT k = årsmedeldygnstrafik per körfält
Standardaxlar N ekv = 1186,25 ÅDT totalt
Beräkningsanvisning: TRVINFRA-00224
- om k = 0
- om A = 25%
- om B = 1,3
- om n = 20
1) Utgår vid utläggning i ett skede.
2) Urschaktning vid lösa terrassytor enligt 12BE2 Urschaktning
3) Krav enligt 13PA1 TBv/bel Teknisk Beskrivning Väg/Beläggning – Funktionella egenskaper
—– = gräns mellan 1:a och 2:a skedet.
Tillämpning av TRVINFRA-00224
Förutsättningar
Klimatzon 1
ÅDT k = årsmedeldygnstrafik per körfält
Standardaxlar N ekv = 237.25 ÅDT totalt
Beräkningsanvisning: TRVINFRA-00224
- om k = 0
- om A = 5%
- om B = 1,3
- om n = 20
1) Utgår vid utläggning i ett skede.
2) Urschaktning vid lösa terrassytor 12BE2 Urschaktning.
3) Krav enligt 13PA1 TBv/bel, Teknisk Beskrivning Väg/Beläggning – Funktionella egenskaper —– = gräns mellan 1:a och 2:a skedet.
4) inkl. lera med cuk = >25 kPa
5) Kolumn 6 enbart avsedd att användas för terrassmaterial av lera med cuk = 10-25 kPa —– = gräns mellan 1:a och 2:a skedet.
Tillämpning av: TRVK Väg
Klimatzon 1
ÅDT k = årsmedeldygnstrafik per körfält
Standardaxlar N ekv = 379,6 ÅDT totalt
Beräkningsanvisning: TRVINFRA-00224
- om k = 0
- om A = 8%
- om B = 1,3
- om n = 20
1) Utgår vid utläggning i ett skede.
2) Urschaktning vid lösa terrassytor enligt 12BE2 Urschaktning
3) Krav enligt 13PA1 TBv/bel Teknisk Beskrivning Väg/Beläggning – Funktionella egenskaper—– = gräns mellan 1:a och 2:a skedet.
Se AMA Anläggning tabell CB/1, indelning i materialtyper
Anvisning för användande av dimensioneringstabeller trafikklass 1-5
Hänsyn ska tas till lokala omständigheter:
- Osäkerhet om variationer i terrassbottens kvalitet och grundvattennivå.
- Särskilt smal körbana vid t ex farthinder och cirkulationsplatser där slitaget blir extra stort.
- Trafik under byggnadstiden både för gatubyggnaden och intilliggande anläggningar Onormal belastning på främst GC-ytor med t ex truckar, containers, drift- och underhållsfordon och räddningstjänstfordon.
Tillämpning av Trafikverkets TRVINFRA-00224 – Överbyggnad väg, Dimensionering och utformning. För val av geotextil, se 12J Geotextil som materialskiljande lager i vägöverbyggnad.
Förutsättningar Klimatzon 1
ÅDT k = årsmedeldygnstrafik per körfält
Standardaxlar N ekv = 379.6 ÅDT totalt
- Om k = 0 ( Beräkningsanvisning: TRVINFRA-00224)
- Om A = 8% ( Beräkningsanvisning: TRVINFRA-00224)
- Om B = 1,3 ( Beräkningsanvisning: TRVINFRA-00224)
- Om n = 20 ( Beräkningsanvisning: TRVINFRA-00224)
Större trafikmängd än trafikklass 5
Dimensionering görs direkt i TRVK Väg vad gäller lagertjocklekar, dock ska följande bundna lager med funktionella krav enligt 13PA1 TBv/bel ingå:
- Slitlager 32 mm
- Bindlager 68 mm
- Bundet bärlager xx mm (tjocklek uträknas enligt TRVK Väg).