Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

Genomgående gångbana/cykelbana kan användas för att prioritera gående och cyklister i korsningar med lokalgator, utfarter och andra anslutningar med små trafikflöden. Genomgående banor ska inte användas där två huvudgator korsar varandra eller i anslutning till cirkulationsplatser.

Korsningstypen innebär att korsande trafik har väjningsplikt mot oskyddade trafikanter på gångbana/cykelbana.

Utformningen ska tydliggöra för korsande trafik att den lämnar körbanan, så att väjningsreglerna är uppenbara. Gång- och cykelbanan ska vara förhöjd genom hela korsningen och följa huvudgatans linjeföring, dvs inte böja in som till exempel en cykelöverfart gör.

Utformning och markering

Nya principer för utformning och markering av genomgående banor är under utarbetande. Tills detta är klart ska all utformning av genomgående banor stämmas av med Kompetens ”Utformning”. Några grundprinciper presenteras nedan.

Utformning

  • Lokalgatans kantstöd får inte vara förlängt över den korsande cykelbanan och/eller gångbanan.
  • Gång- och cykelbanans ytskikt ska vara genomgående, dvs följa med genom hela korsningen.
  • Ytskiktet på den körbara ytan ska dimensioneras för fordonstrafik.

Vägmarkering

  • Det får inte finnas vägmarkering/vägmärken för cykelöverfart, övergångsställe, cykelfält eller farthinder på platsen.
  • Cykelbanan ska markeras med cykelsymbol mitt för den anslutande lokalgatan. Om korsningen är bred kan fler symboler behövas.
  • Gångbanor av asfalt ska markeras med gångsymbol mitt för den anslutande lokalgatan. Om korsningen är bred kan fler symboler behövas.
  • Vid anslutningar med låga flöden, till exempel villautfarter, behövs inte symboler.
  • Längsgående markeringar på cykelbanan ska fortsätta förbi den anslutande lokalgatan/utfarten.