Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2025:2

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

Gatustrukturen bör i första hand utformas så att vändplatser kan undvikas. Där det inte är möjligt ska vändplatser anordnas. De ska då i första hand utformas för rundkörning, framför allt vid skolor, förskolor och över övriga ytor där det rör sig oskyddade trafikanter. I industriområden kan vändplatser behöva dimensioneras för större fordon än LBn (12 m lastbil).

Vid avfallshantering ska hänsyn tas till de krav som finns framtagna av Kretslopp och vatten.

Utformning av vändplats för typfordon LOS (sopbil)

Följande två bilder visar backvändning och rundkörning enligt Göteborgs Stad Kretslopp och vatten. För mer information läs dokumentet ”Gör rum för miljön”, främst sid 16.

LOS-bilar (9,4 m) klarar måtten enligt bilderna nedan. Typfordon LBn klarar inte måtten enligt bilderna.

Bild 1: Vändplats för typfordon LOS.

Bild 2: Backvändning för typfordon LOS.

 

Utformning av vändplats för typfordon LBn (12 m lastbil)

 

Bild 3: Vändplats för typfordon LBn.