Huvudgator kan klassificeras som trafikled, genomfartsgata eller uppsamlingsgata. Längs huvudgatorna finns ofta ett stort behov av framkomlighet och kapacitet för flera trafikslag. De leder ofta till stadens större målpunkter och mellan stadsdelar, vilket gör dem viktiga för orientering i staden.
Huvudgator utformas normalt för en hastighet på 40 km/h eller 60 km/h och en körfältsbredd som möjliggör att två lastbilar (Lbn) kan mötas. Utmed huvudgator går ofta cykelbanor som utgör en del av pendlingscykelnätet eller det övergripande cykelvägnätet.
Huvudgata utan kollektivtrafikkörfält
Exempel på befintliga huvudgator utan kollektivtrafikkörfält är Odinsgatan, Delsjövägen och Engelbrektsgatan.
Exempel på huvudgata med angöringsfickor
Exempel på huvudgata vid övergångsställe/cykelöverfart
Huvudgata med kollektivtrafikkörfält i gatans mitt
Exempel på befintliga huvudgator med kollektivtrafikkörfält är Linnégatan, Övre Husargatan och Litteraturgatan.
Exempel på huvudgata med spårväg i eget utrymme
Exempel på huvudgata med spårväg i eget utrymme vid övergångsställe
Exempel på huvudgata med spårväg i eget utrymme vid hållplats