Till kapitelmeny Direkt till innehåll
Arkivversion 2024:2

Det här kapitlet innehåller kontakter som är skyddade bakom inloggning.

Till inloggning
Foto: Jonas Andersson

Vägutrustningsplaner

Flertalet vägmärken kräver, för dess juridiska giltighet, att en lokal trafikföreskrift (LTF) utfärdas. Lokala trafikföreskrifter är de trafikregler som inte är generellt beskrivna i lag. Det gäller till exempel huvudleder och väjningsregler, påbjuden körriktning, förbud för fordon av visst slag och parkeringsregler. Dessa redovisas och presenteras i vägutrustningsplaner (VU-planer). Läs mer om LTF:er i 2JA Lokala trafikföreskrifter (LTF).

Allmänt

Vägutrustningsplanen upprättas med trafikförslaget som grund.

Planen ska tydligt visa utformningen avseende vägmarkering, vägmärken, vägvisning, gatunamn, belysningsstolpar, trafiksignaler samt kantstenshöjder (se mer om vägutrustningsplanens innehåll under rubriken ”Arbetsgång”). Efter granskningsförfarandet har VU-planen tre funktioner:

  • Beslutsunderlag för LTF:er via Trafiksamrådet
  • Underlag för upphandling och utförande/genomförande
  • Underlag till VU-kartverket

Vid inkommande VU-planer ska detaljer redan vara förankrade med berörd part, exempelvis Räddningstjänsten, Västtrafik, Kretslopp och vatten samt berörda specialister inom berörda områden hos stadsmiljöförvaltningen.

Konsekvensbeskrivningar ska vara dokumenterade och bifogas VU-planer och även närliggande influensområden ska ingå. Då för följande områden:

  • Parkering och angöring (bil, gods, cykel samt övrig mikromobilitet)
  • Större och omfattande förändringar av gaturummet som påverkar flödet inom någon trafikantgrupp
  • Mobilitets- och parkeringsutredning (vid projekt som har en mer omfattande inverkan på sitt närområde). Se 2IF Mobilitets- och parkeringsutredning.

För kontakt se kompetens ”Vägutrustning” till höger på sidan .

Framkomlighet/säkerhet/tillgänglighet

Trafikförslagets syfte analyseras, dvs. ska man bygga nytt eller vill man förbättra och på vilket sätt vill man göra det? T.ex. genom att separera olika trafikantgrupper, skapa säkrare ytor för oskyddade trafikanter eller att förbättra framkomligheten.

För kontakt se kompetens ”Tillgänglighet” eller ”Utformning” till höger på sidan.

Parkering

Behovet av parkering ska ha undersökts i trafikförslagsskedet. Om inte: undersök behovet av angöring, parkering för rörelsehindrad person, boende, besökande och verksamma. Samråd ska ske med kompetens ”Parkering” till höger på sidan.

Vägvisningsplan

Projektören ska vid varje projekt undersöka behovet av ändrad eller ny vägvisning såväl inom arbetsområdet som i anslutning till projektets arbetsområde, samt influensområde. Syftet är att vägvisningen ska hänga ihop och vägvisningsormar ska fullföljas. Då ska även influensvägvisningen ingå i projektet, såväl för bil som för gång och cykel

Stäm av mot Vägutrustningskartan, fysiska platsbesök och 3NC Vägvisning samt relevant underrubrik.

Berörs någon trafikantgrupps vägvisning på Trafikverkets vägar ska samordning av vägvisningsmål ske mellan stadsmiljöförvaltningens kompetens ”Vägvisning” och Trafikverket. Detsamma gäller också samordning av eventuell vägvisning på väg med enskild väghållare.

För kontakt se kompetens ”Vägvisning” till höger på sidan.

Utrustning i särskilda miljöer

I särskilda miljöer kan speciella krav på utformningen av trafikanordningarna ställas. Samordning ska ske med stadsmiljöförvaltningen gällande exempelvis val av skyltbågar och –bärare. Sådana önskemål om ”miljöanpassning” ska ske med beaktande av krav på tydlig utmärkning för trafikanten och för den som övervakar regleringen –polis eller trafikövervakare.

Ritningar

Stomplanen för ombyggnaden ihop med grundkartan, samt befintlig vägutrustning från Vägutrustningskartan (VU-kartan) används som underlag för vägutrustningsplanen. Även befintlig vägutrustning utanför arbetsområdet ska läggas till för att få en helhetssyn.

Projektören ska säkerställa i fält att grundkartan och befintlig vägutrustning från VU-kartan stämmer överens med verkligheten. 

Vägutrustningsplanen ska vara tydlig och icke relevanta lager ska tas bort från planen. I vissa fall kan det vara aktuellt att visa ytskiktslagret för att tydliggöra utformningen av föreslagna vägutrustningar. För att tydliggöra utformningen av föreslagna vägutrustningar ska ytskiktsplaner också bifogas.

Vägutrustningsplanen ska ha en kvalitet så att den tillsammans med skylt- och vägmärkesförteckningen kan användas som underlag för att begära anbud på eller beställa utförande av vägutrustningar. Det ska tydligt framgå vad som är nytt och vad som är befintligt genom en skillnad i färgsättning samt beskrivningar i teckenförklaringen. .

Vägutrustningsplanen ska granskas av stadsmiljöförvaltningens representant, se kompetens ”Vägutrustning” och ”Vägvisning” till höger på sidan. 

Påskrivna vägutrustningsplaner ska finnas innan arbetet startar.

Innan vägutrustningsplanen inkommer för stadsmiljöförvaltningens granskningsförfarande ska de vara kvalitetssäkrade, genom interna granskningsprocesser inom projektorganisationen. Då ska de vara försedda med ”Granskad-ruta avseende vägvisning” samt vid behov ”Granskad-ruta för vägvisning” och en ”LTF-ruta”. I en Granskad-ruta ska raderna för namn och datum inte vara ifyllda inför granskning, de fylls i under stadsmiljöförvaltningens granskningsförfarande. 

”Granskad-ruta avseende vägvisning”, ”Granskad -ruta avseende vägutrustning” samt ”LTF-ruta” finns till höger på sidan. 

Kontrollera om arbetsområdesgränsen måste justeras. Visa alla nya, samt alla befintliga vägutrustningar. Generellt ska alla standardvägmärken bytas ut. Gatunamnstavlor och vägvisning behålls och/eller flyttas om de är i bra skick.

Ritningen ska vara i skala 1:100, 1:200,1:400, i undantagsfall skala 1:1000 vid stora okomplicerade ombyggnader.

För generella regler för upprättande av ritningar se 12CE Ritningar.

DWG-filen ska följa nedanstående krav, se ritningsmall till höger ”VU-kartan.dwt”.

Vid större projekt som inte ryms inom planen behöver en överblicksritning följa med. Den ska vara utformad enligt 12CE1.2 Översiktsritning

Lagernamnen för de olika VU-objekten ska vara:

  • Tr_Bef_Trafikskylt (skyltar)
  • Tr_Bef_Markering (markeringar)
  • Tr_Bef_Vagmarkestolpe (stolpar)
  • Tr_Bef _Vagvisning_Portaler (vägvisningsportaler)
  • Tr_Bef_Pekare (pekare)
  • Tr_Bef_Trafiksignal (trafiksignaler)
  • Ta_Text_04 (text)

Tillåtna AutoCAD objekt typer: 

  • Line
  • Solid
  • Hatch
  • Text
  • Polyline
  • Block reference

Arbetsgång

  1. Rita in vägmarkering: Följ Trafikverkets och Transportstyrelsens anvisningar och beteckningar, samt 3NE Vägmarkering. Linjetyp och bredd ska framgå. Körfält ska måttsättas. Bredare markering ritas med bredare linje. . Markering som ska slopas ritas bara in om den ska fräsas eller brännas bort, då som överkryssad.
  2. Rita in vägmärken och övriga vägutrustningar: Följ Trafikverkets och Transportstyrelsens anvisningar och beteckningar samt 3NB Skyltsättning och 3NA Vägmärken. Är utmärkning av vägmärken schematiskt placerade i Vu-planen ska det framgå i teckenförklaringen. Vägmärkets utseende ska framgå och visas så som det läses av trafikanten. Varje vägmärke ska numreras individuellt med ett ”ID-nummer”.  Finns märken med som kräver nya myndighetsbeslut ska detta anges på ritningen (LTF). Skyltning för spårväg samt växelnumrering och särskild banvall ska markeras. Vägbelysning, vägräcken, trafiksignalstolpar samt kantstenar (där också höjder för kantstenarna vid exempelvis passager, parkeringsfickor, överfarter och korsningspunkter skrivs ut) ska vara angivna. 
  3. Rita in vägvisning: Följ Trafikverkets regler samt 3NC Vägvisning (inklusive underliggande kapitel),  3NB Skyltsättning och 3ND Gatunamn. Vägvisarens utseende ska framgå och visas så som den läses av trafikanten. Vid portalplacerade skyltar redovisas deras läge på portalbalken så tydligt som möjligt. Varje vägvisningspaket/portal numreras med ”ID-nummer” för specifikation. 
  4. Rita in gatunamnstavlor: Följ 3ND Gatunamn. Monteringssätt (stolpe/husvägg ska framgå).
    Samtliga gatunamn på planen ska anges tillsammans med de gatunummer som finns på den utmärkta sidan..
  5. Upprätta en skylt- och vägmärkesförteckning: Följ ”Skylt- och vägmärkesförteckning (mall)”. Vägmärkenas storlek och placering på stolpen/stolparna ska anges. Om olika stolptyper
    används ska detta framgå. 

    ”Skylt- och vägmärkesförteckning (mall)” finns till höger på sidan.

Mängdförteckning

Utförs i enlighet med AMA och kompletteras med skylt- och vägmärkesförteckning där storlekar, höjder och textstorlekar tydligt framgår.

Lokala trafikföreskrifter 

”LTF-ruta” finns till höger på sidan. 

Projektören för vägutrustningsplanen ska ta fram de underlag som krävs för beslut om ny, ändrad eller upphävd lokal trafikföreskrift (LTF). Underlaget ska innehålla kortfattad och tydlig text med motivering till vald ändring eventuella foton och kartmaterial.

Ärendena ska föredras i Trafiksamrådet som är ett samrådsforum där representanter från polis, räddningstjänst m flera medverkar. Underlaget ligger till grund för beslut om lokal trafikföreskrift(LTF) samt införande i RDT(Transportstyrelsens rikstäckande databas för trafikföreskrifter). Vid mindre projekt kan ärendena dras i Trafiksamrådet av representanter för stadsmiljöförvaltningen, men vid större projekt ska projektören göra underlag samt inkallas för att dra ärendet i Trafiksamrådet.

Systemet som används för att skriva lokala trafikföreskrifter kräver att det finns uppdaterat kartverk, varför det är av stor vikt att digitala filer med nya kantlinjer och andra utformningar är inskickade till tkdok, se kompetens ”Teknisk dokumentation” till höger på sidan. Dessa utgör grunden i kartbilden som kopplas till föreskriften.

Under byggtiden är det viktigt att projektledaren via byggledaren bevakar att arbetet genomförs enligt vägutrustningsplanen och att anmälan sker till stadsmiljöförvaltningen enligt LTF-ruta. Vid projektets start ska stadsmiljöförvaltningens kontaktperson för Vägutrustning, kompetens ”Vägutrustning” till höger på sidan, kallas till startmötet. Representanten (eller projektör av vägutrustningsplan) föredrar aktuella LTF-ärenden i Trafiksamrådet och förbereder den juridiska biten av vägmärkets kungörande. Detta för att kunna bereda berörda instanser tillfälle att kunna yttra sig i ärendet, samt besluta om de lokala trafikföreskrifterna. Uppsättning av vägmärken avropas sedan minst 5 arbetsdagar före skyltsättning, förutsatt att stadsmiljöförvaltningens representant har hunnit dra ärendet i Trafiksamrådet. Om representanten ej har kallats till startmöte är det 8 veckors handläggningstid för avrop av vägmärken som kräver lokal trafikföreskrift. Det är av största vikt att ingen utmärkning sker utan att det finns en föreskrift kopplad till vägmärket. Nytt beslut ska skyltsättas den dag det träder i kraft.