Lokala trafikföreskrifter
Utöver de trafikregler som gäller enligt lag eller förordning, får särskilda trafikregler meddelas i form av lokala trafikföreskrifter. Lokala trafikföreskrifter beslutas av kommunen, Länsstyrelsen eller Trafikverket beroende på var föreskrifterna ska reglera och på vilken plats de ska gälla. Föreskrifterna kan vara avsedda att gälla permanent, men de kan också vara tidsbegränsade och gälla enbart under en begränsad period, t ex i samband med ett visst evenemang. Se kapitel 3AB2 och 3AB2.1 för mer information.
Vad de lokala trafikföreskrifterna kan avse och vilken myndighet som beslutar dem regleras i 10 kapitlet i Trafikförordningen (1998:1276). Se dokument Skylt- och vägmärkesförteckning i kapitel 2CE1.10.
Vem beslutar om lokala trafikföreskrifter?
Vilken myndighet som beslutar om lokala trafikföreskrifter , men lite förenklat gäller följande:
Kommunen beslutar om lokala trafikföreskrifter på vägar där kommunen är väghållare. Föreskrifter om hastighet, stannande och parkering beslutas alltid av kommunen på alla vägar som ligger inom kommunens tättbebyggda områden.
Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för allmänna vägar där staten är väghållare. I regel finns dessa vägar utanför tättbebyggda områden, men större vägar kan ha statlig väghållning även där de löper genom tätbebyggt område. Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter även i vissa andra fall, exempelvis när det gäller hastighetsbegränsning på enskilda vägar och stopp- och väjningsplikt på vägar som mynnar ut mot allmänna vägar med statlig väghållning.
Trafikverket beslutar om föreskrifter för hastighetsbegränsning - 80, 90,100,110km/h och 120km/h.
Hur beslutas en lokal trafikföreskrift?
De beslut om Lokala trafikföreskrifter som tas av kommunen ska behandlas i Trafiksamrådet, som har möte var fjortonde dag. Trafiksamrådet är en grupp där trafikkontoret i samråd med polisen och räddningstjänsten tillstyrker eller avstyrker ärenden om lokala trafikföreskrifter.
Projektören för vägutrustningsplanen ska ta fram de underlag som krävs för beslut om ny, ändrad eller upphävd LTF. Underlaget ska innehålla text med motivering till vald ändring, eventuella foton och kartmaterial.
Vid mindre projekt kan ärendena dras i Trafiksamrådet av representanter för trafikkontoret, men vid större projekt ska projektören göra underlag samt inkallas för att dra ärendet i Trafiksamrådet.
I de flesta fall krävs att det kopplas en kartbild till föreskriften, varför det är av stor vikt att digitala filer med nya kantlinjer och andra utformningar sänds in till tkdok Länk?. Dessa utgör grunden i kartbilden som kopplas till föreskriften.
Vid projektets start ska trafikkontorets kontaktperson för vägutrustning kallas till startmötet, se kapitel 2AD1 kompetens ”vägutrustning”. Kontaktpersonen (eller projektör av vägutrustningsplan) föredrar aktuella LTF-ärenden i Trafiksamrådet och förbereder den juridiska biten av vägmärkets kungörande.
Detta för att kunna bereda berörda instanser tillfälle att kunna yttra sig i ärendet, samt besluta om de lokala trafikföreskrifterna som krävs. Uppsättning av vägmärken avropas sedan minst 5 arbetsdagar före skyltsättning, Om kontaktpersonen ej har kallats till startmöte är det 8 veckors handläggningstid för avrop av vägmärken som kräver lokal trafikföreskrift.
Ingen utmärkning får ske utan att det finns en föreskrift kopplad till vägmärket. Nytt beslut ska skyltsättas den dag det träder i kraft.
Tre villkor ska vara uppfyllda för att en föreskrift skall gälla:
1. Rätt myndighet har fattat beslutet
2. Föreskriften skall vara publiceras i Svensk Trafikföreskriftssamling TSFS
3. Föreskriften skall vara utmärkt med vägmärke
Var hittar man de lokala trafikföreskrifterna?
Alla trafikföreskrifter i Sverige som kommunen, Länsstyrelsen och Trafikverket beslutat om ska vara samlade och sökbara i en Rikstäckande databas för trafikföreskrifter (RDT), som Transportstyrelsen ansvarar, se länk till höger.