Gångbana
Gångbanor ska utformas så att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga kan ta sig fram och så att personer med rullstol kan förflytta sig utan hjälp. I tätort bör gångbana alltid finnas längs båda sidor av gatan, vilket kan vara svårt om utrymme saknas. Gångbanans bredd beror främst på gångtrafikflödets storlek och gångbanans funktion, se kapitel Typsektion och utformning. Om gångbanan ligger intill en cykelbana påverkas den inte av om cykelbanan är enkel- eller dubbelriktad.
Ytskikt
Gångbanans ytskikt bör vara så jämnt och halkfritt som möjligt. Läs mer om markbeläggningar under Kantstöd och markbeläggning/Markbeläggningar samt Projektering/Marköverbyggnader (2K). Samråd skall ske med handikappsansvarig på trafikkontoret för överenskommelse om lämplig utformning.
Lutningar
Vid val av lutning på gångbana är rullstolsburna med manuell rullstol dimensionerande. Manuella rullstolar är tunga att köra uppför lutande gångbanor. Vid stora lutningar riskerar även den som har dålig balans att falla ur rullstolen. Läs mer under Tillgänglighet för funktionshindrade. Både längslutning och tvärlutning är viktigt, läs mer om gångbanor och lutningar under Lutningar/Gång- och cykelbana.
Ränndalar
Vid val av ränndalar ska tillgängligheten för rörelsehindrade beaktas. Djupa ränndalar i granit utgör ett stort hinder för rullstolsburna och personer med rollator och får inte användas vid ombyggnad eller nybyggnad. Ränndalar i granit av grundare modell kan användas. Även ränndalar i betong av modell ”Stockholmsplattan” från S:t Eriks eller likvärdig är bra ur tillgänglighetssynpunkt. Några rader med smågatsten kan också accepteras. Läs mer under Tillgänglighet för funktionshindrade.
Då ränndalar placeras längs med gångbanan för att avgränsa cykeltrafik från gående måste tillgängligheten beaktas i anslutning till gångpassager. Vid djupa ränndalar, som rörelsehindrade kan ha svårt att korsa, innebär det att ränndalen inte får vara genomgående förbi gångpassagen.
Hinder
Cykelfållor/mopedfållor, pollare, utstickande byggnadsdelar och andra hinder bör utformas och placeras så att de inte utgör ett hinder eller innebär skaderisk. Läs mer under Hinder/Gång- och cykelbana.