Parkering: P-handboken
Grunden för hur tillgängligheten ska tillgodoses genom parkering anges i den parkeringspolicy som kommunfullmäktige antog 2009. P-handboken beskrivs utifrån den hur vi mer praktiskt reglerar uppställningen. Där anges också hur utmärkning och markerings ska göras. Handboken omfattar följande vägmärken samt olika tilläggstavlor:
C35 Förbud mot att parkera fordon
”Förbud att parkera” för väghållningsåtgärder
För att säkra möjligheten att utföra drift- och underhållsåtgärder, används förbud att parkera vissa tider enligt följande tabell:
Reglering
|
Kriterier
|
Oreglerat
|
Litet P-tryck och liten nedskräpning
|
Vårreglering
15 mars-30 april
|
Stort P-tryck och liten nedskräpning, upptagning av sand och löv behövs någon gång per år
|
Vinterreglering
1 oktober-30 april
|
Som vårreglering plus att gatan är svår att vinterväghålla med parkerade bilar
|
Året-om-reglering varannan vecka
|
Stort P-tryck och stor nedskräpning
|
Året-om-reglering
varje vecka
|
Stort P-tryck och mycket stor nedskräpning
|
Antingen används en reglering under dagtid 9-12 alternativt 8-10 eller nattetid 2-7. Av nedanstående tabell framgår på vilka gator (av dem som behöver en reglering) vi använder nattidsreglering. Övriga gator regleras med ett ”dagtidsförbud”.
Platser med ”nattförbud”
|
Motiv
|
Gator i centrala stan, vid torg, vid vårdcentraler och andra platser med stor del okända trafikanter
|
Okända trafikanter har svårt att ta till sig information om väghållningsregleringar som gäller dagtid. En stor del av dessa felparkerar i god tro. Trots att vissa p‑automater/platser är spärrade under förbudstiden har de svårt att ta till sig informationen, i vissa fall ringer de till och med och felanmäler biljettautomaten.
|
Gator med stor andel affärer
|
En stor andel affärer utmed gatusträckan medför att andelen okända trafikanter ökar. Det gäller dock inte i samma omfattning för när-/servicebutiker, som inte har stor andel bilburna kunder.
|
Genomfartsgator/huvudstråk med trafikflöden över ca 6 000 fordon/åmvd eller som har spårvagnstrafik som inte går i eget körfält.
|
Ur trafiksäkerhets- och framkomlighetssynpunkt är det bättre att renhålla genomfartsgator med längsgående parkering på nätterna. Det gäller framförallt gator med spårvagnstrafik i mitten. Mindre antal fordon och fotgängare i rörelse skapar en bättre och trafiksäkrare arbetsmiljö. Köbildning och fotgängare runt maskinerna skapar stressituationer, framförallt vid vinterväghållning där det ibland krävs backmanövrar.
|
Gator med större busstråk s.k. ”tunga” busslinjer
|
Gator med busstrafik är viktiga att hålla rena framförallt ur vintersynpunkt. Möjligheterna att forsla undan snön, hacka bort is m.m. är klart större nattetid när inga bussar trafikerar.
|
Gator i centrala industri- och kontorsområden
|
Litet P-behov under natten
|
”Förbud att parkera” på smala gator
Enligt Trafikförordningen 3 kap. 47 § 1 st. får inte fordon ”stanna eller parkera så att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störes”. Detta kan tillämpas på smalare gator än fyra meter. På gator mellan fyra och fem meter är det oklart vad som gäller. Framkomligheten beror på det uppställda fordonets bredd och hur nära körbanekanten fordonet ställt sig om ”trafiken onödigtvis hindras eller störes” eller inte. För att säkra framkomligheten på dessa gator används förbud att parkera i vissa fall. Framförallt för räddningstjänstens fordon kan dessa gator behöva regleras, bl.a. beroende på om området utanför körbanan kan användas för att ta sig förbi uppställda fordon.
Utmärkning med vägmärken
Enligt VMF gäller att: Förbudet gäller också på nytt utan att märket sätts upp igen, i det fall en parkeringsplats anordnats vid sidan av körbanan. Detta tillämpas inte inom tättbebyggt område med ”vanliga P-fickor”, utan vi upprepar förbudet för att göra tydligt vad som gäller. Se vidare i avsnittet ”Hur långt gäller vägmärket?”.
C39 Förbud mot att stanna eller parkera fordon
Användning
Frågeschema för att utröna behov av ”förbud att stanna eller parkera”.
C40 Ändamålsplats
Användning
Ändamålsplatser är svåra regleringar att förstå. De innehåller ofta ganska många tilläggstavlor och är de tidsbegränsade finns särskilda regler för vad som gäller ”övrig tid” och ”övrig tid” utmärks sällan. Dessutom behöver inget nytt vägmärke sättas upp efter en ändamålsplats, om regleringen innan ska fortsätta att gälla efter. Särskilt svårt kan det vara att viss tid ha ”P Avgift” på en lastplats.
- Anpassa ändamålsplatsens placering, så att den om möjligt börjar eller slutar 10 meter före eller efter en korsning, eller slutar 10 meter före ett övergångsställe, eller slutar där en ny sträckskyltad reglering tar över.
- Normalmåttet för en lastplats är 12-15 meter. En snedställd lastplats i en snedställd uppställning mäts parallellt kantstenen.
- Närmiljön ska beaktas när lastplatser läggs ut. Om ingen sänkning av kantstödet finns i omedelbar närhet av uppställningsplatsen ska kantstödet sänkas till 40 mm eller nollas, på en sträcka av minst en meter.
- Undvik tidsbegränsade ändamålsplatser. Måste en ändamålsplats tidsregleras, bör tiden den gäller anpassas till eventuell annan tidsreglering som finns på sträckan.
- Om en tidsbegränsad lastplats ska ha en särskild reglering och utmärkning utanför tidsbegränsningen, får det endast vara en reglering ytterligare. Det kan vara t.ex. en sopreglering eller ”P 10 min Övrig tid”.
- Ska ”gatans reglering” gälla ”övrig tid”, kan det bli en mycket komplicerad reglering och utmärkning. Överväg att ha en annan reglering ”övrig tid” än ”gatan i övrigt” för att få en enkel reglering och utmärkning t.ex. ”P Övrig tid”.
Utmärkning med vägmärken
Utmärk ”Övrig tid”, även om vi vill ha samma reglering som gatusträckans föreskrift.
Ordningsföljd på tilläggstavlor. OBS! högst tre tilläggstavlor.
På tidsbegränsade ändamålsplatser ska regleringen för ”övrig tid” utmärkas, även om det är samma reglering som gatusträckan har.
När vi har ”övrig tid” placeras denna underst och förbuden samlas överst - alla ”gula/stränga” skyltar samlas över de ”blå/snällare”.
|
Kategori
|
Tider. För förbud-att-stanna-plats utmärks soptid här och inte på separat tilläggstavla.
|
Regleringen för ”övrig tid”, ska ha egen utmärkning med vägmärken, även om det är samma reglering som gatusträckan har. |
Boende kan parkera genom ”P Övrig tid”. |
|
Om vi vill ha en avvikande tidsbegränsad ändamålsplats inom ett område, måste en tilläggstavla sättas upp som anger att ändamålsplatsen ligger i ett område: |
|
Om vi har en "kombinerad" ändamålsplats"med t.ex. lastplats dagtid och taxiplats övrig tid skriver vi två LTF:er och utmärker med taxiplats på tilläggtavla: |
OBS!: I LTF:en för taxiplatsen skrivs de "verkliga" övriga tiderna:
Klockan 0-9, 18-24 vardag utom dag före sön- och helgdag
klockan 0-24 dag före sön- och helgdag
klockan 0-24 sön- och helgdag
|
Vägmarkering
På alla ändamålsplatser, förutom bokbussplatser, markeras alltid en uppställningsplats - på stensatta ytor med vit sten.
Lastplatser utförs med normalbredd 2,5 meter. "Förbud-att-stanna-eller-parkera"-märke
markeras i dessa ändamålsplatser - gäller såväl ”dygnet-om” som tidsreglerade lastplatser.
I uppställningsplats för taxi förtydligas med texten ”TAXI”.
C42 Vändplats
Användning
Alla vändplatser på återvändsgator regleras och utmärks med vändplats förutom
- I ett område med parkeringsförbud.
- I ett område med P 10 minuter om vändplatsen inte är attraktiv för korttidsparkering.
- I villaområden med litet inslag av främmande trafik.
Undantag kan förekomma t.ex. om förare med tillstånd "parkeringsplats för rörelsehindrad" ställer sig olämpligt i vändplatser, som då måste regleras och skyltas.
E19 Parkering
Begrepp
- Uppställningsplats = en med markering utmärkt plats för uppställning av fordon, vägmarkering M24, vägmärkesförordningen (2007:90).
- Parkeringsplats = En plats eller ett område där fordon enligt lokala trafikföreskrifter får parkeras och som är utmärkt med vägmärke för tillåten parkering.
- Särskilt anordnad parkeringsplats = Ett avgränsat område med uppställningsplatser där fordon enligt lokala trafikföreskrifter får parkeras och som vid infarten är utmärkt med vägmärke för tillåten parkering. Den utmärkta bestämmelsen gäller hela området, där det enligt Trf 3 kap. § 49 gäller att "fordon får inte parkeras så att fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske".
Utdrag ur Parkeringspolicy för Göteborgs stad,
antagen av Kommunfullmäktige 2009-10-08
Använd avgifter och tidsbegränsad parkering för att nå målen
Avgiften för bilparkering på gata och allmän plats bör vara lika hög eller högre än avgiften för motsvarande parkeringsändamål på kvartersmark i samma område.
Detta är nödvändigt dels för att gatuparkeringen ska omvandlas till korttids- och halvdagsparkering, dels för att göra det ekonomiskt möjligt att bygga fler gemensamma lösningar. Det är också viktigt för att förhindra att befintliga anläggningar används för annat slag av parkering än vad de planerats för. Med detta följer att boendeparkering på gatan bör bli dyrare.
Ett komplement är att bara tillåta en begränsad parkeringstid. Försök med förändringar i utbud, avgifter och tidsbegränsningar för att minska arbetspendling med bil bör genomföras och utvärderas under en femårsperiod.
Prioritera korttids- och halvdagsparkering
Bilparkering på gatumark bör i första hand nyttjas för korttids- och halvdagsparkering, vilket ska prioriteras före boende och verksammas behov av heldags- och dygnsparkering.
Det är viktigt att även här planera utifrån sammanvägd tillgänglighet eftersom också kunder till handel och service får bättre tillgänglighet genom bl.a. bättre kollektivtrafik. Halvdagsparkering för handel och service ska i innerstaden samlas till större gemensamma anläggningar, som t.ex. Nordstan och Heden, för att förstärka korttidsparkering och kunna försköna stadsmiljön i city.
|
Regleringspolicy
I områden byggda efter 1960 är parkeringen oftast löst på kvartersmark och gatorna grundregleras därför med P 10 minuter eller P-förbud. I övriga områden regleras enligt följande:
Flerfamiljsområden utan verksamheter
Kort uppställning
- P 10 minuter
- P 30 minuter utanför dagis, äldreboende etc.
Kortare besök
- P Avgift, grundreglering i centrala bostadsområden.
- P 2 tim då P-automat är olönsam (<1 500 kr/månad) och annan avgiftsparkering finns inom 250 m gångavstånd.
- P 4 tim då P-automat är olönsam (<1 500 kr/månad) och annan avgiftsparkering inte finns inom 250 m gångavstånd.
Dygnsbesök
- P Avgift.
- P 24 timmar i områden där dygnsbesök inte kan lösas med avgiftsparkering.
Dispenser
- P 10 minuter på sträckor med behov av stort antal dispenser
Flerfamiljsområden med visst inslag av verksamheter
Kort uppställning
- P 10 minuter, utanför verksamheter med många kunder och korta besök samt vid bostäder.
- P 30 minuter utanför dagis, äldreboende etc., samt vid enstaka, mindre verksamheter där P 10 minuter är för kort.
Kortare besök
- P Avgift, grundreglering i centrala områden.
- P 1 timma vid verksamheter där P-automat är olönsam (<1 500 kr/månad) och P 10 minuter är för kort.
- P 2 timmar, besöksparkering för kortare besök till boende där P-automat är olönsam (<1 500 kr/månad) och annan avgiftsparkering finns inom 250 m gångavstånd.
Dygnsbesök
Dispenser
- P 10 minuter på sträckor med behov av stort antal dispenser.
Flerfamiljsområden med större inslag av verksamheter
Kort uppställning
- P 10 minuter utanför verksamheter med många kunder och korta besök samt vid bostäder.
- P 30 minuter vid dagis och äldreboende etc., samt vid enstaka, mindre verksamheter i centrala områden där P 10 minuter är för kort.
Kortare besök
- P avgift, grundreglering i centrala områden
- P 1 timma för kortare besök till boende och verksamheter i mindre centrala områden där P-automat är olönsam (<1 500 kr/mån), P 10 minuter är för kort och annan avgiftsparkering finns inom 250 m gångavstånd.
Dygnsbesök
Dispenser
- P 10 minuter på sträckor med behov av stort antal dispenser.
Verksamhets-/industriområden
Gatorna ska kunna nyttjas för uppställning av motorfordon med en totalvikt över 3,5 ton, traktor, motorredskap och frikopplat släpfordon > 3,5 ton, då dessa inte får parkeras på övriga gator 19.00 - 07.00. Behöver gatorna regleras kan följande regleringar vara aktuella:
Kort uppställning
Längre besök
- P Avgift.
- P 1 timma, då P-automat inte är lönsam.
Dagsbesök
Natt-/helguppställning av tung trafik.
- P-förbud och P 1 timma kan tidsbegränsas för att möjliggöra natt-/helguppställning av tung trafik.
Taxepolicy
Policyn tolkas till följande principer för val av taxa:
Taxa A, 20 kr/30 min 8-22 (8-22), övrig tid 2 kr/tim, högst 30 min i följd 8-22 (8-22)
- Taxan tillämpas i centrala områden med handel/verksamheter med mycket hög nyttjandegrad på avgiftsparkeringen, där parkeraren har möjlighet till längre uppställningstid i närheten.
- Taxan kan tillämpas på sträckor där det är tillåtet att parkera avgiftsfritt i max 10 minuter, men med längre behov av uppställningstid, så länge som detta inte går ut över tillgängligheten, dvs. nyttjandegraden blir mycket hög.
- I områden där nyttjandegraden sjunker tidigt på kvällen finns risk för att P-platserna står tomma under kvällstid. Dessa sträckor kan med fördel tillåtas för ”boende natt”.
- Exempel: City och Linnéområdet.
Taxa 1, 30 kr/tim 8-22 (8-22) , övrig tid 2 kr/tim
- Taxan tillämpas i centrala områden där merparten av parkerarna dagtid är besöksparkerare till handel/verksamheter. Nyttjandegraden ska vara mycket hög och det är höga tomtmarkspriser. Parkeraren bör hinna uträtta sitt/sina ärenden/ärenden inom loppet av en timma.
- Taxan tillämpas endast i områden med mycket kvällsverksamheter, där konkurrensen mellan besöks- och boendeparkerare är hög kvällstid.
- Taxan tillämpas också i områden där parkeringsavgiften för tomtmarksparkering är högre än 2 kr/timme efter kl.18, för att inte ”locka” ut parkerarna på gatan.
- Exempel: City, Vasastan, Linnéområdet.
Taxa 2, 30 kr/tim 8-18 (8-15), övrig tid 2 kr/tim
- Samma som taxa 1, förutom andra stycket. Taxan används således vid låg konkurrens mellan boende- och besöksparkerare.
- Den tillämpas också i områden där merparten av parkerarna kvällstid är boende eller besökare till boende eller till kvällsverksamheter.
- Exempel: Stampen, östra och södra delen av Domkyrkoområdet.
Taxa 22, 30 kr/tim 8-18 (8-15), övrig tid 2 kr/tim, högst 2 tim i följd 8-18 (8-15)
- Taxan används i grunden ungefär som taxa 2. För att prioritera yrkestrafikens uppställningsbehov samt angöring och korttids- och halvdagsparkering är uppställningstiden begränsad till 2 timmar 8-18 (8-15), där alternativ finns på kvartersmark inom rimligt gångavstånd.
- Exempel: Vissa platser i Innerstaden.
Taxa 3, 20 kr/tim 8-22 (8-22) , övrig tid 2 kr/tim
-
Taxan tillämpas i centrala områden där merparten av parkerarna dagtid är besöksparkerare till handel/verksamheter. Nyttjandegraden ska vara lite lägre och det är höga tomtmarkspriser. Parkeraren bör hinna uträtta sitt/sina ärende/ärenden inom loppet av 1-2 timmar.
- Taxan tillämpas endast i områden med mycket kvällsverksamheter, där konkurrensen mellan besöks- och boendeparkerare är hög kvällstid.
- Taxan tillämpas också i områden där parkeringsavgiften för tomtmarksparkering är högre än 2 kr/timme efter kl.18, för att inte ”locka” ut parkerarna på gatan.
- Exempel: Östra delen av Evenemangsstaden, tvär- och parallellgator till Linnégatan.
Taxa 4, 20 kr/tim 8-18 (8-15) , övrig tid 2 kr/tim
-
Samma som taxa 3, förutom andra stycket. Taxan används således vid låg konkurrens mellan boende- och besöksparkerare till kvällsverksamheter.
- Den tillämpas också i områden där merparten av parkerarna kvällstid är boende eller besökare till boende.
- Exempel: Landala, tvär- och parallellgator till Odinsgatan och Friggagatan, Pustervik, kring Redbergsplatsen.
Taxa 5, 15 kr/tim 8-18 (8-15) , övrig tid 2 kr/tim
-
Taxan tillämpas, ofta stråkvis, i mindre centrala områden med viss verksamhet där parkerarna dagtid består av både boende- och besöksparkerare och nyttjandegraden är relativt högt.
- Exempel: Danska Vägen, Eklandagatan, Viktor Rydbergsgatan.
Taxa 6, 10 kr/tim 8-18 (8-15) , övrig tid 1 kr/tim
- Taxan tillämpas i mindre centrala områden med relativt god tillgänglighet, där merparten av parkerarna dagtid är boende eller besökande till boende. Kan även tillämpas på sträckor med verksamheter i områden utan parkeringsavgift.
- Exempel: Johanneberg, Kville, Norra Gårda, Bagaregården.
Taxa 7, 5 kr/tim 8-18 (8-15) , övrig tid 1 kr/tim
- Taxan tillämpas i mindre centrala områden med god tillgänglighet, där parkerarna dagtid är boende eller besökande till boende. Taxan är så låg att den inte kan användas på platser där arbetsplatsparkering inte är önskvärd på gatumark.
- Exempel: Majorna, Långängen, Guldheden, Lunden.
Boendeparkering
Boendeparkering är inte en lokal trafikföreskrift, utan en dispens. Med dispensen får boende parkera på de platser vi utmärkt, antingen s.k. dygnsplatser eller nattplatser.
Såväl att införa platser för boendeparkering, som om dessa ska vara dygnsplatser eller nattplatser, får i första hand prioriteras mot behovet av ärendeparkering. Huvudprincipen är att vi har nattplatser på P 10 min, medan vi på avgiftsplatser kan ha dygnsplatser där vi inte har så mycket ärendeparkering, som oftast är mer prioriterad.
Tidsreglerad uppställning i korsning
Om vi har tidsreglerad uppställning i en korsning, t.ex. sopreglering eller lastplats, gäller korsningsregeln övrig tid. Detta är svårt att förstå och i de flesta fall kan vi tillåta någon form av uppställning övrig tid, t.ex. Parkering tillåten.
Utmärkning med vägmärken
Ordningsföljd på tilläggstavlor. OBS! högst tre tilläggstavlor.
|
Kategori: Buss-symbol, Lb-symbol, Pb-symbol, Utryckningsfordon, MC-symbol, Cykelsymbol, Handikappsymbol, Konsulatfordon |
Tidsbegränsning
Ev. tider |
Avgift |
Utsträckning längsgående, blå-vit |
Boendeparkering, blå-vit |
Sopreglering, gul-svart |
Uppställning, blå-vit |
Utsträckning vinkelställda, vit-svart |
Dekal med taxa sätts under ”P Avgift” på vägmärkesstolpen |
Vägmärket P betyder bara ”Parkering tillåten" utan någon tidsinnebörd. Ett tidsreglerat område utmärks med en gul-svart tilläggstavla till områdesmärket.
Om det finns inom en särskilt anordnad parkeringsplats (ett område som upplåtits för parkering) finns uppställningsplatser med annan reglering än den som anvisas vid infarten, ska dessa utmärkas med såväl vägmärke som tilläggstavla. Endast T11 Utsträckning får användas fristående.
För vinkelställda uppställningsplatser får det vara högst 20 meter från en uppställningsplats till vägmärket. En kantstensavgränsad parkeringsplats med mindre än 40 meters bredd utmärks:
Är den 40-80 meter utmärks den så här:
Finns ingen fysisk avgränsning utmärks alltid alla ändpunkter.
Behövs en lucka för t.ex. en körbar port eller hämtning av sopor, gäller gatans reglering i luckan och uppställning där ska ske parallellt med kantstenen:
Fungerar inte detta kan luckan regleras med t.ex. lastplats. Behövs inte luckan för uppställning kan den alternativt byggas igen med en klack eller markeras som spärrområde.
Utmärkning av boendeparkering
Vägmarkering
Avgiftsbelagda längsgående bilplatser markeras inte när utmärkning sker med vägmärken. Markering av uppställningsplatser görs endast när utmärkningen gjorts med dekal på en "liten" stolpe och om uppställningen inte visar sig fungera tillfredsställande utan uppställningsplatser, t.ex. ineffektivt utnyttjande av sträckan.
På följande sida visas utformningen av vinkelrät, snedställd och längsgående parkering. För längsgående bilplatser för rörelsehindrade ökas måttet till 8 meter, om uppställning kan/får ske både bakom och framför uppställningsplatsen. Detta för att ge utrymme bakom den rörelsehindrades fordon för att kunna sänka kantstödet och att ge manöverutrymme vid infart av fordonet.
Observera att vid vinkelrät och snedställd parkering avslutas parkeringsrutorna 0,5 meter från kantstenen. Fordonen kör då oftast inte ända fram till kantstenen med framhjulet. Det blir lättare att renhålla i kantstenen och gångbanans bredd bibehålls. Ska avsteg göras anges det särskilt på ritningen/TA-planen.
Bilden är inte skalenlig
Parkering reserverad för visst fordonsslag (buss, cykel, lastbil, motorcykel, personbil, utryckningsfordon).
Användning
Följande grundregler gäller för cykel, moped och MC
|
P på gångbana
|
P på MC-P
|
Regler om att framföra fordonet
|
Tung MC
|
Nej
|
Ja
|
Dessa fordon hänger ihop när det gäller regler om framförande ...
|
Lätt MC
|
Nej
|
Ja
|
Moped klass I
|
Nej
|
Ja
|
Moped klass II
|
Ja
|
Nej
|
|
Utmärkning med vägmärken
Utsträckningen anpassas till hur LTF:n är skriven och anges med
- antalet uppställningsplatser,
- antalet meter,
- en slutskylt eller
- utmärkning av regleringen som ska gälla efter de reserverade uppställningsplatserna.
För MC- och cykelparkering på körbanan, sätts P-märket upp vinkelrät mot färdriktningen oberoende av hur uppställningen av MC och cyklar sker.
OBS! att P-märket för en reserverad parkering längre än 25 meter bryter en sträckskyltad reglering. En ny skylt med ”gatans reglering” måste då sättas upp efter den reserverade parkeringen. Det gäller dock inte om den reserverade parkeringen ligger i en uppställningsficka.
Övrigt
För MC-parkering på gångbana kan en asfaltkant behövas, om kantstenshöjden är för stor.
Parkering reserverad för viss trafikantgrupp (rörelsehindrade, boende, konsulat)
Fordon med rörelsehindrade som är innehavare av parkeringstillstånd enligt 13 kap. 8 § trafikförordningen (1998:1276)
Parkering vid publika verksamheter
Personer med olika funktionshinder ska självständigt eller med personligt stöd kunna parkera eller angöra sitt fordon i nära anslutning till publika verksamheter såsom affärer, kultur- och fritidsanläggningar. Parkering ska i första hand lösas av den ansvarige fastighetsägaren på tomtmark. I andra hand kan en PRH-bilplats inrättas på gatumark, om tillgängligheten på den befintliga regleringen inte är tillfyllest, med beaktande av att parkering är tillåten i tre timmar på P-förbud och på kortare tidsregleringar än tre timmar.
Parkering vid bostad/arbete
Parkering vid bostad/arbete ska i första hand lösas på tomtmark. För detta finns en särskild rutin som bl.a. kräver läkarintyg och intyg av fastighetsägare/arbetsgivare. I andra hand löses det med en dispens, så att parkering kan ske på gatan. Om en dispens inte löser situationen, t.ex. för att för få platser finns tillgängliga, kan en PRH-bilplats inrättas. För en sådan plats är kraven lägre på fysiska åtgärder enligt ovan. Ligger platsen i ett boendeparkeringsområde och sökanden är berättigad till boendeparkering anordnas en kombinerad PRH-boende-plats. Diskutera med Tillstånd & dispenser om vilken lösning som är bäst i det enskilda fallet.
Tidsreglering
Om det behövs, tillämpas följande riktlinjer:
- 4 tim: Vid affärscentra där man kan uträtta flera ärenden. I närheten av kulturella verksamheter t.ex. muséer, teatrar och biografer. Vid vårdinrättningar och där utbildning och kursverksamhet bedrivs.
- 2 tim: Vid enstaka eller några få inrättningar eller affärer och där det är stort parkeringstryck
- 1 tim: Vid enstaka inrättningar eller affärer där kortare ärenden uträttas och där det är stort parkeringstryck.
Placering och utformning
- Avstånd: Parkering/angöring bör helst kunna ske inom 10 meter och längst 25 meter från entrén.
- Placering: Eftersträva att placera längsgående uppställningsplatser så att inget annat fordon kan parkera direkt bakom. Vid vinkelrät eller snedställd uppställningsplats bör det helst vara fritt utrymme på ena sidan av platsen.
- Storlek: Se avsnittet ”Parkering tillåten”
- Lutning: Kör- och gångbanans tvärfall får inte överstiga 2 % och dess längsfall 5 %.
- Kantsten/hinder: Om ingen sänkning av kantstödet finns i omedelbar närhet av uppställningsplatsen ska kantstödet ”nollas” på en sträcka av minst en meter. Sänkningen utförs i platsens bakre del vid längsgående parkering och i framkant vid vinkelrät och snedställd parkering. Kantstödshöjden utmed sidan en handikapplats får inte överstiga 10 cm. Utrymmet på gångbanan intill/framför uppställningsplatsen ska vara fritt från hinder på en bredd av 1,5 meter från kantstödet.
Utmärkning med vägmärken
OBS! att P-märket för en reserverad parkering längre än 25 meter bryter en sträckskyltad reglering, så att en ny skylt med ”gatans reglering” måste sättas upp efter den reserverade parkeringen. Det gäller dock inte om den reserverade parkeringen ligger i en uppställningsficka.
Den kombinerade parkeringsplatsen för rörelsehindrade utmärks med en särskild tilläggstavla, som visar att platsen endast får användas av personer med såväl boendeparkerings- som PRH-tillstånd.
Parkeringsutredning
I avsnittet Parkeringsutredning visas en generell metod för att kartlägga anspråken på parkering
som underlag för hur en sträcka eller plats ska regleras