Gång och cykel
Vid planeringen av gång- och cykelvägar är faktorer som påverkar trafiksäkerhet, tillgänglighet, trygghet och stadsmiljö viktiga.
Målet för cykelplanering är sammanhängande och gena stråk med god tillgänglighet, trafiksäkerhet och en enhetlig utformningsstandard.
Mopedklass 2 ska enligt lagstiftning köra på cykelbana om sådan finns och får även köra på cykelfält och busskörfält om det ligger till höger i färdriktningen. Mopedklass 1 får varken köra på cykelbana eller cykelfält. Eftersom att mopeder på gång- och cykelbanor i vissa fall kan skapa otrygghet och problem för gångtrafikanter och cyklister kan det vara lämpligt att i vissa fall reglera så att moped klass 2 inte får färdas på cykelbanorna, i synnerhet om många äldre och barn rör sig på gång- och cykelbanan. Detta görs genom en lokal trafikföreskrift samt en tilläggsskylt ”Ej moped” på skylten ”Påbjuden gång- och cykelbana”. I fall där sådan reglering görs är det viktigt att det finns alternativa möjligheter att ta sig fram trafiksäkert som mopedist.
Gång- och cykeltrafik skall utmed det övergripande stråket skiljas åt med någon typ av separering. I rapporten "Cykel i staden - handbok för utformning av cykelstråk i Göteborgs stad" finns riktlinjer och exempel på utformning av cykelvägar och dessutom en checklista som kan användas vid planeringen av cykelvägar. Se också kapitel Separering.
Planeringsunderlag:
- Cykelprogram för Göteborg (rapport 2:2015)
- Cykeln i staden – Handbok för utformning av cykelstråk i Göteborgs stad
- Cykelåret i Göteborg - rapporten från 2007 och framåt
- VGU, (Vägars och gators utformning)
Ovanstående planeringsunderlag är översiktligt och ger stort utrymme för olika principiella utformningar och lokal anpassning beträffande:
- Separering från bil respektive gångtrafik
- Enkel respektive dubbelriktade cykelstråk
- Utformning och standard
För att få ett enhetligt synsätt i Göteborg föreslås ett flertal principer som presenteras i kapitlena Gång- och cykelpassage/Övergångsställe och Trappa.