Parkering
Parkeringspolicy och parkeringstal
För parkering har kommunen tagit fram en parkeringspolicy och nya parkeringstal som stöd i planeringen. Målsättningen med parkeringspolicyn är att medverka till att staden ska vara tillgänglig för alla. Parkeringspolicyn ska uppmuntra till att fler väljer kollektivtrafiken eller cykeln framför bilen.
”Vägledning till parkeringstal vid bygglov och detaljplaner” används för att bedöma lämpligt utrymme för parkering i plan- och bygglovsärenden.
Bilpool
De 10 pooler som fanns i Göteborg 2010 befann sig i ett spann från ca 6 - ca 38 användare/fordon med ett medelvärde på 15,6 användare/fordon. Ett riktvärde för bilpool kan vara att det behövs ca 3 bilar/100 användare för blandstad och ca 8 bilar/100 användare i bostadsområden. En pool med både verksamheter och hushåll kan utnyttja bilarna i högre grad än om användarna bara är hushåll. Talen ska ses som ungefärliga. En användare är inte exakt samma sak som ett hushåll.
Exempel på detaljplaner där avtal för bilpool har tecknats:
- Residenset - Ett avtal som ger de planerade bostäderna på fastigheterna Inom Vallgraven 53:14 och 53:17 tillgång till två bilar i bilpoolen vid Kungsgaraget skall upprättas mellan fastighetsägarna och företrädare för bilpoolen innan bygglov beviljas.
- Riksdalergatan - Behovet av boendeplatser kan reduceras till hälften, genom att plats för bilpool (med en poolbil per fem ordinarie platser) reserveras.
- Kronhusgatan - avtal har tecknats mellan staden (trafikkontoret) och fastighetsägaren om bl a tillgång till bilpool under minst fem år