Trafikförslagsprocessen

Trafikutredningar är övergripande utredningar, där förutsättningar sammanställs och analyseras och därefter åtgärder föreslås. Den åtgärd som bäst överensstämmer med projektmålen beskrivs slutligen mer utförligt, och det är det som är själva Trafikförslaget. Trafikförslag kan också tas fram med tekniska utredningar eller en detaljplan som underlag och har i sig syftet att vara ett underlag inför projekteringen.

Handlingar

Använd trafikutredningsmallen med instruktioner till höger. Mallen omfattar utredningen inklusive Trafikförslaget. Det finns också ett Utredningsverktyg som kan användas som checklista och plats för anteckningar. Utredningsverktyget blir då ett arbetsmaterial som du kan arkiveras som någon form av dagbok. Till din hjälp finns också checklistor för cykel och tillgänglighet för funktionshindrade.

Till trafikutredningen ska det alltid finnas en kostnadsbedömning (din egen detaljerade uppställning - bilaga 1). Kostnadsbedömningen redovisas i ett kostnadsbedömningsformulär, enligt mallen till höger, bilaga 2. Som underlag till formuläret ska det finnas ett kostnadsbedömningsdokument där det tydligt framgår vilka a´-priser och ytor som har använts i bedömningen

Ett trafikförslag är en sammanfattande presentation och beskrivning av en åtgärd som berör gatuutformningen i framtagandet av såväl detaljplaner som i samband med trafikkontorets övriga utredningar och planeringsuppdrag.

Trafikförslaget ska vara ett beslutsunderlag för genomförande, samt underlag för att upprätta vägutrustningsplan och upphandla detaljprojektering.

Handlingar som ska ingå i trafikförslaget

  • Sista delen av Trafikutredningen utgörs av Trafikförslag. Wordmallen till höger visar vad som minst måste med.
  • Detaljerad kostnadsbedömning, enligt egen uppställning, bilaga 1.
  • Kostnadsbedömningsformulär, enligt mall till höger, bilaga 2.
  • Samrådslista och tidplan, enligt mall till höger, bilaga 3.
  • Ritningar med omfattning och innehåll

Ritningar

Trafikförslaget ska redovisas som dwg-filer till och med filformatet AutoCAD 2013 och ritas med grundkartan (primärkartan) som underlag i skala 1:400 eller 1:200 (då det är mycket detaljer). I det fall det gäller principlösningar kan skala 1:1000 användas. För beställning av Primärkarta, Översiktskarta eller ortofoto används Beställningsmallen för kartuttag. Beställningen görs då hos stadsbyggnadskontoret (SBK).

Kostnad för kartmaterial från Samlingskartan ska ej belasta trafikkontoret. Vid beställning från Samlingskartan kryssas rutan "Ansvarig förvaltning/bolag har kartavtal med SBK" i.

Vid uppritning ska följande ha beaktats:

  • Måttsättning och särskilt kritiska mått
  • Tillgänglighetsåtgärder
  • Regleringar
    • Vägmarkeringar
    • Övergångsställen/gångpassager
    • Parkerings- och angöringsplatser
  • Materialval som är viktiga för funktion och estetik
  • Fastighetsgränser
  • Höjder
  • Körspår för dimensionerande fordon (redovisas i normalfallet på separat ritning)
  • Viktiga objekt (träd, stolpar, väderskydd etc.)
  • Ytor för cykelparkering, parkeringsautomater, bänkar etc.
  • Vägområde (inkl diken, plats för belysning etc.)
  • Befintliga ledningar (hämtas från Kommunala Samlingskartan)

Stämpeln ska innefatta:

  • Gatunamn
  • Förslagets omfattning
  • Ritningsnummer
  • Datum
  • Ansvarig
  • Norrpil
  • Dnr

Det ska tydligt framgå vad som är befintligt och vad som omfattas av trafikförslaget. Ytor ska färgläggas enligt följande principer:

Färgkodning för trafikförslag

Färg

RGB

CMYK

Gångbana

brun

184,138,92

27,45,71,5

Gång- och cykelbana

orange

255,191,127

0,29,55,0

Körbana

gul

255,255,127

4,0,61,0

Grönyta

ljusgrön

171,211,116

36,0,71,0

Refug

mörkgrön

74,149,74

75,20,94,4

Kollektivtrafik

Parkering/Angöring

grå



Senast uppdaterad 2016-10-13