Parkeringsutredning

1. Beskriv nuläge, gällande/nuvarande regleringar och parkeringsfunktion

  • På- och avstigning
  • Lastning/lossning (varor, sopor, möbler, olja, spec. plats …)
  • Rörelsehindrade
  • Taxi, lastbilar, bussar, MC, cykel, utryckningsfordon, konsulatfordon
  • Boende
  • Kunder/besökare (inköp/besök till företag/myndigheter/ …)
  • Kortare besök till boende (< 4 tim)
  • Dygnsbesök till boende
  • Verksamma/sysselsatta

2. Kartlägg anspråk och önskemål

  • Vilka synpunkter eller ändringar har gjorts de senaste åren.
  • Samråd med berörda. Handel, fastighetsägare, P-bolaget, yrkesförarna …

3. Förslag

  • Utred olika alternativa förslag?
  • För- och nackdelar med olika alternativ?
  • Vilka konsekvenser blir det för olika intressenter? Hur påverkas rörelsehindrade, verksamma, boende, besökande, yrkestrafik
  • Hur tillgodoses behoven av på- och avstigning, på- och avlastning, korttidsparkering, långtidsparkering?
  • Hur påverkas parkeringen på tomtmark?
  • Vilka problem kvarstår?
  • Uppstår några andra problem istället?
  • Om inte alla anspråk kan uppfyllas (ens med hänsyn tagen till tillgänglig tomtmarksparkering), prioritera önskemålen enligt parkeringspolicyn

4. Sammanställ, beskriv och kommunicera konsekvenser

  • Ett exempel på redovisning kan vara:

X-gatan

Länk

I färdriktningen

Lastplats

st/meter

P Avgift

meter

Boende P

meter

P 10 min

meter

Parkeringsplats för rörelsehindrad

st

A-gatan - B-gatan

Före-Efter

Före-Efter

Före-Efter

Före-Efter

Före-Efter

B-gatan - A-gatan

B-gatan - C-gatan

C-gatan - B-gatan

Osv.

Summa

Sedan kommenteras hur de krävda parkeringsfunktionerna är uppfyllda, gångavstånd, alternativ, konsekvenser, vad som fått stryka på foten, m.m.

Kommunicera förslaget med intressenterna.

5. Fysiska åtgärder – självklar parkering

I grunden är det önskvärt att själva gaturummet är utformat på ett sätt som visar hur uppställning får ske – det är av avgörande betydelse att utformningen sker i samspel med de trafikregler som gäller. Genom valet av bredder på körbana, materialval på ytor, stolpplacering, gångbaneklackar m.m. kan vi åstadkomma en fysisk utformning som ”förklarar” de regleringar vi har. Trafikanterna behöver i bästa fall inte tänka, utan förstår ändå vad som avses – självklar parkering. Gå igenom hur man med fysiska åtgärder kan ”förklara” var och hur uppställning får ske eller inte får ske, så att det för varje situation och på varje plats är lätt att entydigt förstå ”vad som gäller”.



Uppställning längs med gator

Fickor och klackar:

  • Utforma fickan med tydlig början och slut,”kona” inte ut den – inga smygplatser. Visa klart var första och sista bil får ställa upp, lämplig radie är 3,0 m
  • Fickan skall helst ligga i nivå med gatan
  • Inga skarpa innerhörn som är svåra att underhålla
  • Inga skarpa hörn när man kör in
  • Bygg fickan minst 2 meters djup – ger bättre sikt och fler platser vid övergångsställe
  • Avsluta fickan 10 m före korsande gata

Material:

  • Hela uppställningsytan skall ha samma material
  • Avgränsningen mot körfältet kan vara av avvikande material
  • Se upp med ytskikt/stenskift som kan förvilla
  • Skall p-rutor ha en juridisk innebörd, måste vägmarkering eller vitt material användas

Utfarter:

  • Utfarter kan markeras med avvikande material
  • Sänk kantsten eller lägg asfaltbrygga
  • Uppställningsficka skall helst inte finnas vid utfarter

Körbanebredder:

  • Bygg med högst 4 meter mellan kantstenar där vi vill ha förbud att stanna eller parkera, så behövs inte LTF och
  • Utmärkning
  • 4,5 meter är en mycket oklar bredd
  • Från 5 meter och uppåt är det möjligt att tillåta uppställning
  • Håll parallella kantstenar (konstant bredd), undvik ”konade” bredder som gör att det är svårt att veta var man får börja/sluta parkera

Refuger/sidoförskjutningar och dylikt:

  • Bygg så att inga tveksamma platser skapas
  • Man skall inte kunna ställa upp för nära, före eller efter en refug, så att framkomligheten hindras.

Övrig uppställning



Torg och andra odefinierade ytor:

  • Det skall av materialvalet klart framgå hur uppställning får ske
  • Se upp så att inte ytskikt/stenskift förvillar
  • Skall p-rutor ha en juridisk innebörd, måste vägmarkering eller vitt material användas.

Kvartersmark:

  • Förtydliga gränsen mellan kvartersmark och allmän platsmark genom att de ges olika material eller någon form av ”gränsmarkering”

Skyltar, träd och stolpar

  • Samordna vägmärkesstolpar och träd så att vägmärken inte blir skymda
  • Samordna vägmärkesstolpar, master, belysningsstolpar m.m. för att minimera antalet stolpar

Oönskad uppkörning på olika ytor

  • Använd vid behov stolpar, stenar etc. för att förhindra parkering i terräng, på gångbanor m.m.

Lastzon

  • Sänk vid behov kantstenen eller lägg en asfaltramp
  • Bygg eventuellt en klack bakom lastzonen för att lasta av på

Parkeringsplats för rörelsehindrad

  • Sänk kantstenen eller lägg en asfaltramp
  • Skapa fritt utrymme på en bredd av minst 1,5 meter på gångbanan intill/framför platsen
  • Kantstenshöjden utmed sidan skall vara högst 10 cm
  • Tvärlutningen skall vara högst 3 %
  • Längslutningen skall vara högst 5 %
  • Det bör vara fritt från parkering bakom platsen

MC-parkering

  • Sänk kantsten eller lägg asfaltramp när parkeringen ligger på gångbana

Hållplatser

  • Anpassa avvikande material (betong) till Trafikförordningens 20+5-metersmått

P-automater

  • Placering av P-automater behandlas i annat avsnitt av P-handboken

6. Samråd bör under utredningen hållas med exempelvis

  • Intressenter såsom P-bolaget, ”tomtmarksägare” etc.
  • Taxi, räddningstjänst etc.
  • Övriga konsulter och närliggande projekt.
  • Verksamma i området, exempelvis företagarförening, större bostadsrättsföreningar etc.
  • Kollektivtrafiken

7. Genomförande

  • Sker genomförandet etappvis beskrivs det olika etapperna och den slutliga utformningen var för sig.
  • Ett exempel på redovisning kan vara:

Länk

I färdriktningen

Lastplats

st/meter

P Avgift

meter

Boende P

meter

P 10 min

meter

Parkeringsplats 
för rörelsehindrad

st

A-gatan - B-gatan

Före-Efter

Före-Efter

Före-Efter

Före-Efter

Före-Efter

B-gatan - A-gatan

B-gatan - C-gatan

C-gatan - B-gatan

Osv.

Summa



Senast uppdaterad 2016-10-13