2CE1.10 Vägutrustningsplan
(Permanenta Trafikanordningsplaner)
Flertalet vägmärken kräver, för dess juridiska giltighet, att en lokal trafikföreskrift (LTF) utfärdas. Lokala trafikföreskrifter är de trafikregler som inte är generellt beskrivna i lag. Det gäller t.ex. huvudleder och väjningsregler, påbjuden körriktning, förbud för fordon av visst slag och parkeringsregler. Läs mer om LTFer under Lagar och föreskrifter, se Lokala trafikföreskrifter (1DA). Se även Vägutrustningsplan (1HM6.1).
Allmänt
Vägutrustningsplanen upprättas med trafikförslaget som grund.
Planen skall tydligt visa utformningen avseende vägmarkering, vägmärken, vägvisning och gatunamn. Den har tre funktioner:
- Beslutsunderlag för LTF via Trafiksamrådet
- Underlag för upphandling och utförande
- Underlag till TA-kartverket
För kontakt se Underlag kontaktlista (2AD1), kompetens ”Vägutrustning”.
Framkomlighet/säkerhet
Trafikförslagets syfte analyseras, dvs. ska man bygga nytt eller vill man förbättra och på vilket sätt vill man göra det? T.ex. genom att separera olika trafikantgrupper, skapa säkrare ytor för oskyddade trafikanter eller att förbättra framkomligheten.
För kontakt se Underlag kontaktlista (2AD1), kompetens ”Tillgänglighetsgranskning ” eller ”Trafikutformning”.
Parkering
Behovet av parkering ska ha undersökts i trafikförslagsskedet. Om inte: undersök behovet av angöring, parkering för rörelsehindrad, boende, besökande och verksamma. Samråd ska ske med Trafikkontorets parkeringsenhet.
För kontakt se Underlag kontaktlista (2AD1), kompetens ”Parkering”.
Vägvisningsplan
Undersök behovet av vägvisning. Stäm av mot vägvisningsplanen och mot angränsande vägvisning.
Vid behov ska trafikkontoret uppmärksammas på nödvändigheten av ett utökat arbetsområde i syfte att erhålla samstämmighet med angränsande vägvisning.
Samordning av vägvisningsmålen ska ske med Trafikverket och trafikkontoret.
Se även över behovet av cykel- och gångvägvisning i projektet.
För kontakt se Underlag kontaktlista (2AD1), kompetens ”Hastighet”.
Utrustning i särskilda miljöer
I särskilda miljöer kan speciella krav på utformningen av trafikanordningarna ställas. Samordning ska ske med trafikkontoret gällande exempelvis val av skyltbågar och –bärare. Sådana önskemål om ”miljöanpassning” ska ske med beaktande av krav på tydlig utmärkning för trafikanten och för den som övervakar regleringen –polis eller trafikövervakare.
Ritningar
Stomplanen för ombyggnaden ihop med grundkartan används som underlag för vägutrustningsplanen.
Projektören ska säkerställa i fält att grundkartan stämmer överens med verkligheten.
Vägutrustningsplanen ska vara tydlig och icke relevanta lager ska tas bort från planen. I vissa fall kan det vara aktuellt att visa ytskiktslagret för att tydliggöra utformningen av föreslagna trafikanordningar.
Vägutrustningsplanen ska ha en kvalitet så att den tillsammans med skylt- och vägmärkesförteckningen kan användas som underlag för att begära anbud på eller beställa utförande av trafikanordningar. Det ska tydligt framgå vad som är nytt och vad som är befintligt.
Vägutrustningsplanen ska granskas av trafikkontorets representant, se Underlag kontaktlista (2AD1), kompetens ”Vägutrustning”.
Påskrivna vägutrustningsplaner skall finnas innan arbetet startar.
Vägutrustningsplanen ska förses med Granskadruta och eventuellt även en LTF-ruta. Granskadrutan ska vid granskning vara tom och efter att projektören har fått tillbaka en granskad ritning med datum och underskrift, fyllas i digitalt med datum och granskarens namn. På så sätt säkerställs det att granskningsrutinen har följts.
Granskad-etikett
Kontrollera om arbetsområdesgränsen måste justeras. Visa alla nya, samt alla befintliga vägutrustningar, som ska bibehållas inom arbetsområdesgränsen. Generellt ska alla standardvägmärken bytas ut. Gatunamnstavlor och vägvisning behålls och/eller flyttas om de är i bra skick.
Ritningen ska vara i skala 1:400, i undantagsfall skala 1:1000 vid stora okomplicerade ombyggnader. Vid ombyggnader i det befintliga gatunätet ska det framgå vad som är föreslaget respektive befintligt.
Arbetsgång
- Rita in vägmarkering:
Följ Trafikverkets och Transportstyrelsens anvisningar och beteckningar, samt Vägmarkering (1HM5). Linjetyp och bredd ska framgå. Körfält ska måttsättas. Bredare markering ritas med bredare linje. Vad som är föreslaget respektive befintligt ska framgå. Markering som ska slopas
ritas bara in om den ska fräsas eller brännas bort.
- Rita in vägmärken och övriga vägutrustningar:
Följ Trafikverkets och Transportstyrelsens anvisningar och beteckningar samt Skyltsättning (1HM2) och Vägmärken (1HM1). Vägmärkets utseende ska framgå och visas så som det läses av trafikanten. Varje vägmärke ska numreras individuellt. Vad som är föreslaget respektive befintligt ska framgå. Finns märken med som kräver nya myndighetsbeslut ska detta anges på ritningen (LTF). Skyltning för spårväg samt
växelnumrering och särskild banvall ska markeras. Vägbelysning, vägräcken och trafiksignalstolpar ska redovisas.
- Rita in vägvisning:
Följ Trafikverkets regler samt Vägvisning (1HM3), Skyltsättning (1HM2) och Gatunamn (1HM4). Vägvisarens utseende ska framgå och visas så som den läses av trafikanten. Vid portalplacerade skyltar redovisas deras läge på portalbalken så tydligt som möjligt. Varje
vägvisningspaket/portal numreras för specifikation. Vad som är föreslaget respektive befintligt ska framgå.
- Rita in gatunamnstavlor:
Följ Gatunamn (1HM4). Monteringssätt (stolpe/husvägg ska framgå).
Samtliga gatunamn på planen ska anges.
- Upprätta en skylt- och vägmärkesförteckning:
Följ "Skylt- och vägmärkesförteckning (mall)". Vägmärkenas storlek och placering på stolpen/stolparna ska anges. Om olika stolptyper
används ska detta framgå.
Mängdförteckning
Utförs i enlighet med AMA och kompletteras med skylt- och vägmärkesförteckning där storlekar, höjder och textstorlekar tydligt framgår.
Lokala trafikföreskrifter
LTF-ruta
Projektören för vägutrustningsplanen ska ta fram de underlag som krävs för beslut om ny, ändrad eller upphävd LTF. Underlaget ska innehålla kortfattad och tydlig text med motivering till vald ändring, eventuella foton och kartmaterial.
Ärendena ska föredras i Trafiksamrådet som är ett samrådsforum där representanter från polis, räddningstjänst m flera medverkar. Underlaget ligger till grund för beslut om lokal trafikföreskrift samt införande i RDT(Transportstyrelsens rikstäckande databas för trafikföreskrifter). Vid mindre projekt kan ärendena dras i Trafiksamrådet av representanter för trafikkontoret, men vid större projekt ska projektören göra underlag samt inkallas för att dra ärendet i Trafiksamrådet.
Systemet som används för att skriva lokala trafikföreskrifter kräver att det finns uppdaterat kartverk, varför det är av stor vikt att digitala filer med nya kantlinjer och andra utformningar är inskickade till tkdok. Dessa utgör grunden i kartbilden som kopplas till föreskriften.
Under byggtiden är det viktigt att projektledaren via byggledaren bevakar att arbetet genomförs enligt vägutrustningsplanen och att anmälan sker till Trafikkontoret enligt LTF-ruta. Vid projektets start ska Trafikkontorets kontaktperson för Vägutrustning , enligt Underlag kontaktlista (2AD1), kallas till startmötet. Representanten (eller projektör av vägutrustningsplan) föredrar aktuella LTF-ärenden i Trafiksamrådet och förbereder den juridiska biten av vägmärkets kungörande. Detta för att kunna bereda berörda instanser tillfälle att kunna yttra sig i ärendet, samt besluta om de lokala trafikföreskrifterna. Uppsättning av vägmärken avropas sedan minst 5 arbetsdagar före skyltsättning, förutsatt att Trafikkontorets representant har hunnit dra ärendet i Trafiksamrådet. Om representanten ej har kallats till startmöte är det 8 veckors handläggningstid för avrop av vägmärken som kräver lokal trafikföreskrift. Det är av största vikt att ingen utmärkning sker utan att det finns en föreskrift kopplad till vägmärket. Nytt beslut ska skyltsättas den dag det träder i kraft.