2DA Relationshandlingar med driftinformation
Slutprodukt
Projektets slutprodukt är relationshandling tillsammans med övrig driftinformation beskrivet i dokumentöversikten.
Relationshandlingen ska leveras digitalt till teknisk dokumentation, se Underlag kontaktlista (2AD1) kompetens "Teknisk dokumentation". Filen skickas via fildelningsfunktion, alt ett usb-minne, med katalogstruktur enligt nedan.
Ingen del av relationshandlingen ska levereras i pappersformat. Där endast pappersformat finns ska dokumenten/ritningarna scannas och läggas i filstrukturen. Formatet för ritningar och texter ska vara:
För text: PDF, filerna ska vara roterade till läsläge i formatet PDF 1.4 (PDF/A-1 enligt SS-ISO 19005-1:1005), detta för att säkerställa att handlingarna går att öppna många år framöver. Vissa texter ska även levereras som DOCX o XLSX se enligt dokumentöversikten.
För ritningar: Filerna ska levereras roterade till läsläge i PDF-formatet PDF 1.6 (PDF/E-1 enligt ISO 24517-1:2008) och dwg-filer till och med filformatet AutoCAD 2013. Externa referensfiler binds till filen via kommando XREF, Bind. Innan ritningen sparas, rensa med ”purge”-kommandot.
Katalogstruktur
Mappar i katalogstrukturen som inte innehåller någon information ska inte skickas med. Du kan ladda ner katalogstrukturen till höger på sidan.
Relationshandling med driftinformation
Relationshandlingen är en uppdaterad bygghandling tillsammans med driftinformation som inte finns med i bygghandlingen. Vilka handlingar som ska ingå i en relationshandling är beskrivet i dokumentöversikten.
Bygghandlingen ska uppdateras med alla förändringar mellan bygghandling och slutlig utformning och ingående handlingar ändras till relationshandling.
Alla dokument ska levereras enligt en projektanpassad dokumentöversikt och enligt ovanstående katalogstruktur.
Grundkartsförändringar
Mellan Stadsbyggnadskontorets uppdateringar av grundkartan används information ifrån projekten för dess uppdatering. Grundkartsförändringarna ska redovisas i separat modellfil och innehålla information om:
-
Alla grundkartsförändringar i plan inom förändringsområdet.
-
Linjer och symboler, som raserats genom byggnationen, tas bort.
-
Utanför förändringsgränsen tas allt bort.
-
Lagernamnen byts vid behov till namn enligt "Lagernamn för relationsfil".
Samtliga utförda anläggningars begränsningslinjer ska ingå som till exempel:
-
Kantstöd
-
Ytskiktskanter och vägkanter.
-
Slänter, släntkrön och släntfot samt lutningsmarkering.
-
Räcken och trappor.
-
Diken
-
Byggnadsverk såsom broar, tunnlar, tunnelpåslag, stödmurar, kajer, bryggor, fribärande trappor och bullerskärmar.
Ledningar
Projektet ska redovisa slutligt läge av alla nya-, borttagna/ur
drift- och ändrade ledningar och brunnar för samtliga ledningsägare och
redovisa detta i en modellfil med status relationshandling. De ledningar och
brunnar som ägs av trafikkontoret eller park & natur ska kunna härledas
genom lagernamn i modellfilen alternativt redovisas i separat modellfil i
relationshandlingen.
Nedan beskrivna regler avser redovisning av trafikkontorets- och
park & naturförvaltningens ledningar. Redovisning till andra ledningsägare
behandlas inte i dessa regler.
Ledningar och brunnar ska successivt under arbetets gång mätas in, så att en korrekt redovisning av slutligt ledningsläge erhålls i relationshandlingens modellfil för ledningar. Särskilt bör uppmärksammas att anslutningsledning till framförallt rännstens- och dikesbrunn, där anpassningar och förändring från byggritningen görs "på platsen", mäts in och redovisas i relationhandlingens modellfil för ledningar.
Observera att felaktigt redovisad urkopplad/inte urkopplad elkabel kan bli en dödsfälla.
Inmätningspunkten (x,y,z) för dagvattenbrunnar är centrumpunkten för brunnens botten. Är in- och utlopp på olika nivåer ska in- respektive utlopp mätas in. Inmätning ska ske genom avvägning och redovisas som z-koordinat.
För rännstensbrunnar är inmätningspunkten centrum av brunnen. Rännstensbrunnens utlopp ska redovisas som z-koordinat och utföras med avvägning.
Borttagna ledningar ska redovisas med kryss.
Vägutrustningar
Samtliga skyltar, stolpar och markeringar som förändrar trafikkartbilden. Befintliga kvarvarande/kvarliggande inom projektet redovisas som "befintliga".
Texter
Texter av beskrivande karaktär för byggnationen tas bort. Dock ej sådan som underlättar kartrevideringen eller som normalt ingår i kartverket till exempel linjetyp i kartan för trafikanordningar.
Byggnadsverk
Alla ritningar och beräkningar ska märkas med BaTMan-nummer. Se även "Slutrapport byggnadsverk" Instruktion dokumentöversikt (2CF1).
Relationsfilernas kvalité
Relationfilerna i dwg-format måste innehålla alla filer som kompletterar CAD-miljön och som är nödvändiga för att kunna öppna filerna utan problem, tex "fonter", "shaper" m.m. Relationsfilerna får inte innehålla externa referenser till andra filer.
Filens koordinatsystem ska vara SWEREF 99 12 00 med enheten meter. Inga kopior i falska koordinatlägen i samma fil får förekomma. Om det är ett gammalt projekt (projekterat i Göteborgs lokala koordinatsystem) ska det tydligt anges när filerna levereras som relationshandling.
Lagernamn ska vara enligt "Lagernamn för relationsfiler" nedan.
Lagernamn för ledning ska följa Kommunala samlingskartans "Kart- och lagerinformation-Trafikkontoret". Alla lager som visar trafikkontorets ledningar ska börja med TK_ och park- & naturs med PON_.
Linjer, symboler och linjetyperna (vid linjetypskala 0,4) ska i möjligaste mån vara i enlighet med kapitel Ritningsbeteckning Kommunala Samlingskartan (2CE4) och i enlighet med "Bygghandlingar 90".
Koordinater med x,y och z redovisas för samtliga objekt.
Ritningar ska levereras roterade till läsläge i PDF-formatet PDF 1.6 (PDF/E-1 enligt ISO 24517-1:2008) och i dwg-filer till och med filformatet AutoCAD 2013. Externa referensfiler binds till filen via kommando XREF, Bind. Innan ritningen sparas, rensa med ”purge”-kommandot.
Alla texter som ska skickas in som PDF ska vara roterade till läsläge i formatet PDF 1.4 (PDF/A-1 enligt SS-ISO 19005-1:1005), detta för att säkerställa att handlingarna går att öppna många år framöver. I relationsfilen ska alla texter leveras som PDF.
Filnamn på ritningar ska följa Ritningsnumrering byggritningar (2CE6). I stora projekt räcker ibland inte numren till då lägger du till en ”0:a” i nummerserien, ex Belysningsförslag nummer 0601-0999 blir då 06001-09999.
Modellfiler
Modellfilerna ska delas upp på respektive verksamhetsområde. De används för att uppdatera olika verksamhetssystem, kartverk och databaser. Nedan följer ett förtydligande på några av modellfilerna som ska ingå i driftinformationen.
VIKTIGT; tänk på att alla borttagna ledningar ska kryssas i modellfilen för ledningar så vi får bort gamla ledningar ur våra ledningskartverk.
Belysning
Slopade eller borttagna ledningar som kvarligger markeras med kryss. Knutpunktsnummer på varje armatur ska redovisas i filen.
Även inmätningsfilen (underlaget från entreprenören) för stolpar, kablar och BC bifogas relationshandlingen.
Grundkartsförändringar:
Samtliga objekt, linjer som förändrar grundkartan (primärkartan). Nya nivåkurvor, terränggränser och markhöjder redovisas inte. Grundkartsförändringarna används som uppdaterad grundkarta för flera verksamhetssystem tills officiell grundkarta är upprättad.
Väglinjeförändringar:
Alla förändrade väg-/kantstenslinjer levereras i ett lager. Inga texter, cirkelbågar eller ytor.
Mittlinjer:
Dwg-filen Mittlinjer ska innehålla tre lager med mittlinjer; för bilvägar, cykelvägar och gångbanor. Till gångbanor hör fristående gångbanor och trottoarer. För kombinerade gång- och cykelvägar, där gång- och cykeltrafiken skiljs åt med en målad linje, skickas en mittlinje definierad som cykelbana.
Med mittlinje menas en linje i mitten av ex cykelbanan även där cykelbanan inte har några kantlinjer, utan separeras mot ex bilväg med målad linje. Mittlinjerna används för att uppdatera NVDB (Nationell Vägdatabas).
Lager döps till
- B_ mittlinje (för bilvägar),
- GC_ mittlinje (för cykelbanor),
- G_ mittlinje (för gångvägar).
Linjetypen ska vara polylines. Koordinater med x, y och z redovisas för samtliga objekt. Inga texter, cirkelbågar eller ytor.
Ledningskartsförändringar:
Samtliga Trafikkontorets (och Park- och Naturförvaltningens) nya ledningar, stolpar, brunnar och apparatrum med mera som förändrar ledningskartan inklusive inkopplingsanordning på befintligt ledningssystem ska redovisas. Slopade eller borttagna ledningar markeras med kryss, se Ritningsbeteckning Kommunala Samlingskartan (2CE3) och Lagerstruktur Kommunala Samlingskartan (2CE4). Ledning som inte förändrats ska inte redovisas.
Områdesgräns
Sluten gräns (yta) för förändring av kartbilden så att det nya går att "klippa in" i kartverket.
Trafikkartsförändringar:
Samtliga skyltar, stolpar och markeringar som förändrar trafikkartbilden. Befintliga kvarvarande/kvarliggande inom projektet redovisas som "befintliga".
Spåranläggningsförändringar:
Utöver vad som ovan sagts ska förändringar i spåranläggningar redovisas i en särskild omgång ritningar.
Då redovisas:
- Spårvägsbanan. Se TH Anläggningsregister (2DG), eller "Checklista till anläggningsregistret".
- Hållplatser
- Tillhörande strömförsörjning.
- Signal- och informationssystem.
- Byggnader som vänthallar, belysningar, ytdränering med mera.
Övriga handlingar
Se även instruktion under kapitel Instruktion dokumentöversikt (2CF1).
Lagernamn för relationsfil
För revidering av grundkartan som utgör underlag till trafikkartan:
Lagernamn
|
Penna/Färg
|
Linjetyp
|
Används till
|
Nytt_Stomme_Kantstöd_ospec
|
3 (green)
|
CONTINUOUS
|
Ny vägkant med kantsten (= ny kartbild)
|
Nytt_Stomme_Vägkant
|
3 (green)
|
ST0502
|
Ny vägkant utan kantsten (= ny kartbild)
|
Nytt_Stomme_Arbetsområdegräns
|
3 (green)
|
STST71051
|
Förändringsgräns
|
Nytt_Höjder_Släntsymbol
|
4 (Cyan)
|
CONTINUOUS
|
Slänt, dike
|
Nytt_Stomme_Konstruktion
|
220
|
CONTINUOUS
|
Ny konstruktion, byggnad mm
|
Nytt_Ytskikt_Materialgräns
|
32
|
CONTINUOUS
|
Rastergräns, t ex gångbanehall, ytgränser
|
Nytt_Ytskikt_Markutrustning
|
4 (Cyan)
|
CONTINUOUS
|
Markutrustning, soffor, papperskorgar, cykelställ mm
|
För revidering av kartan för trafikanordningar:
Linjetypsskala ska vara 0,4 generellt (styrs med ”ltscale=0.4”)
Alla trafikmarkeringslinjer ska ha fast linjetyp, det vill säga lagertillhörigheten bestämmer inte linjetypen.
Linjetypen ska vara sådan att skalriktig sekvens visas, till exempel 3+3 ska visas som 3 m linje och 3 m uppehåll. Färgen ska vara ”Bylayer”, det vill säga lagret bestämmer färgen.
Lagernamn ska vara enligt nedan (samma som trafikkontorets trafikkarta).
Lagernamn
|
Penna/Färg
|
Används till
|
Befintligt
|
|
|
Bef_Trafikanordning_Vägvisning_o_Portaler
|
130 (cyan)
|
Befintlig vägvisning och portaler
|
Bef_Trafikanordning_Vägmärkesstolpe
|
130 (cyan)
|
Befintlig vägmärkesstolpe
|
Bef_Trafikanordning_Markering
|
10
|
Befintlig vägmarkering, samtliga linjer och symboler
|
Bef_Trafikanordning_Markering_Gul
|
50
|
Befintlig vägmarkering, gul
|
Bef_Trafikanordning_Trafiksignal
|
130 (cyan)
|
Befintlig trafiksignal
|
Bef_Trafikanordning_Trafikskylt
|
130 (cyan)
|
Befintliga skyltar inkl. raster
|
Bef_Trafikanordning_Text
|
130 (cyan)
|
Befintlig text
|
Bef_Trafikanordning_Trafikskylt_Pekare
|
130 (cyan)
|
Befintliga skyltpekare
|
För revidering av spårritningar:
(SP*,M-311, M-321a)
Lagernamn
|
Penna/Färg
|
Linjetyp
|
Används till
|
Plan
|
|
|
|
M-311
|
4 (cyan)
|
Prickstreck
|
Spårlinje c/c spårmitt
|
M-321a
|
3 (green 0,35)
|
CONTINUOUS
|
TP=tangeringspunkter
|
SP010
|
7 (white 0,5)
|
CONTINUOUS
|
Spårlinje båda rälen = 0,7175 från spårmitt
|
SP020
|
7 (white 0,5)
|
CONTINUOUS
|
Vattenavledare, symbol på en räl cirkel R=0,15 m. Mellan räl två parallella linjer avstånd 0,3 m med cirkel i centrum c/c spår, R=0,15 m.
Växelbrunn, symbol = synlig låda.
|
SP021
|
2 (yellow 1,0)
|
CONTINUOUS
|
Isolerskarv
|
SP022
|
3 (green 0,35)
|
CONTINUOUS
|
Dilatationsskarv
|
SP030
|
3 (green 0,35)
|
CONTINUOUS
|
EL(spår): minuslådor, förbindningar, detektorer
|
SP040
|
2 (yellow 1,0)
|
CONTINUOUS
|
Skarv, symbolstreck 0,3 m mitt i skarven
|
SP041
|
3 (green 0,35)
|
CONTINUOUS
|
Travers, spårhållare, symbolstreck 1,435 m vid isolerad läggs tilläggs text ISOL
|
SP043
|
7 (white 0,5)
|
CONTINUOUS
|
Skenlängder, symbol ex skena 1:
1 18000=beteckning för hela skenan, textstorlek 2 mm
|
SP044
|
3 (green 0,35)
|
CONTINUOUS
|
Båglängd, symbol ex 500, textstorlek 3,5 mm
|
SP045
|
1 (red 0,25)
|
CONTINUOUS
|
Traversavstånd, textstorlek 2,5 mm
|
SP046
|
7 (white 0,5)
|
CONTINUOUS
|
Pil och text på spårriktning
|
SP047
|
3 (green 0,35)
|
CONTINUOUS
|
Tabell
1=sken nummer, 2=längd, 3=typ av räl
|
SP050
|
1 (red 0,25)
|
CONTINUOUS
|
Linjeberäkning som lyfts in i ritningen
|