2DA Relationshandlingar med driftinformation

Slutprodukt

Projektets slutprodukt är relationshandling tillsammans med övrig driftinformation beskrivet i dokumentöversikten.

Relationshandlingen ska leveras digitalt till teknisk dokumentation, se Underlag kontaktlista (2AD1) kompetens "Teknisk dokumentation". Filen skickas via fildelningsfunktion, alt ett usb-minne, med katalogstruktur enligt nedan.
Ingen del av relationshandlingen ska levereras i pappersformat. Där endast pappersformat finns ska dokumenten/ritningarna scannas och läggas i filstrukturen. Formatet för ritningar och texter ska vara:

För text: PDF, filerna ska vara roterade till läsläge i formatet PDF 1.4 (PDF/A-1 enligt SS-ISO 19005-1:1005), detta för att säkerställa att handlingarna går att öppna många år framöver. Vissa texter ska även levereras som DOCX o XLSX se enligt dokumentöversikten.

För ritningar: Filerna ska levereras roterade till läsläge i PDF-formatet PDF 1.6 (PDF/E-1 enligt ISO 24517-1:2008) och dwg-filer till och med filformatet AutoCAD 2013. Externa referensfiler binds till filen via kommando XREF, Bind. Innan ritningen sparas, rensa med ”purge”-kommandot.

Katalogstruktur 

Mappar i katalogstrukturen som inte innehåller någon information ska inte skickas med. Du kan ladda ner katalogstrukturen till höger på sidan. 

 

Relationshandling med driftinformation

Relationshandlingen är en uppdaterad bygghandling tillsammans med driftinformation som inte finns med i bygghandlingen. Vilka handlingar som ska ingå i en relationshandling är beskrivet i dokumentöversikten.

Bygghandlingen ska uppdateras med alla förändringar mellan bygghandling och slutlig utformning och ingående handlingar ändras till relationshandling.

Alla dokument ska levereras enligt en projektanpassad dokumentöversikt och enligt ovanstående katalogstruktur.

Grundkartsförändringar

Mellan Stadsbyggnadskontorets uppdateringar av grundkartan används information ifrån projekten för dess uppdatering. Grundkartsförändringarna ska redovisas i separat modellfil och innehålla information om:

  • Alla grundkartsförändringar i plan inom förändringsområdet.
  • Linjer och symboler, som raserats genom byggnationen, tas bort. 
  • Utanför förändringsgränsen tas allt bort.
  • Lagernamnen byts vid behov till namn enligt "Lagernamn för relationsfil".


Samtliga utförda anläggningars begränsningslinjer ska ingå som till exempel:

  • Kantstöd
  • Ytskiktskanter och vägkanter.
  • Slänter, släntkrön och släntfot samt lutningsmarkering.
  • Räcken och trappor.
  • Diken
  • Byggnadsverk såsom broar, tunnlar, tunnelpåslag, stödmurar, kajer, bryggor, fribärande trappor och bullerskärmar.

Ledningar

Projektet ska redovisa slutligt läge av alla nya-, borttagna/ur drift- och ändrade ledningar och brunnar för samtliga ledningsägare och redovisa detta i en modellfil med status relationshandling. De ledningar och brunnar som ägs av trafikkontoret eller park & natur ska kunna härledas genom lagernamn i modellfilen alternativt redovisas i separat modellfil i relationshandlingen.

Nedan beskrivna regler avser redovisning av trafikkontorets- och park & naturförvaltningens ledningar. Redovisning till andra ledningsägare behandlas inte i dessa regler.

Ledningar och brunnar ska successivt under arbetets gång mätas in, så att en korrekt redovisning av slutligt ledningsläge erhålls i relationshandlingens modellfil för ledningar. Särskilt bör uppmärksammas att anslutningsledning till framförallt rännstens- och dikesbrunn, där anpassningar och förändring från byggritningen görs "på platsen", mäts in och redovisas i relationhandlingens modellfil för ledningar.  

Observera att felaktigt redovisad urkopplad/inte urkopplad elkabel kan bli en dödsfälla.

Inmätningspunkten (x,y,z) för dagvattenbrunnar är centrumpunkten för brunnens botten. Är in- och utlopp på olika nivåer ska in- respektive utlopp mätas in. Inmätning ska ske genom avvägning och redovisas som z-koordinat.

För rännstensbrunnar är inmätningspunkten centrum av brunnen. Rännstensbrunnens utlopp ska redovisas som z-koordinat och utföras med avvägning. 

Borttagna ledningar ska redovisas med kryss. 

Vägutrustningar

Samtliga skyltar, stolpar och markeringar som förändrar trafikkartbilden. Befintliga kvarvarande/kvarliggande inom projektet redovisas som "befintliga".

Texter

Texter av beskrivande karaktär för byggnationen tas bort. Dock ej sådan som underlättar kartrevideringen eller som normalt ingår i kartverket till exempel linjetyp i kartan för trafikanordningar.

Byggnadsverk

Alla ritningar och beräkningar ska märkas med BaTMan-nummer. Se även "Slutrapport byggnadsverk" Instruktion dokumentöversikt (2CF1). 

Relationsfilernas kvalité

Relationfilerna i dwg-format måste innehålla alla filer som kompletterar CAD-miljön och som är nödvändiga för att kunna öppna filerna utan problem, tex "fonter", "shaper" m.m. Relationsfilerna får inte innehålla externa referenser till andra filer. 

Filens koordinatsystem ska vara SWEREF 99 12 00 med enheten meter. Inga kopior i falska koordinatlägen i samma fil får förekomma. Om det är ett gammalt projekt (projekterat i Göteborgs lokala koordinatsystem) ska det tydligt anges när filerna levereras som relationshandling. 

Lagernamn ska vara enligt "Lagernamn för relationsfiler" nedan. 

Lagernamn för ledning ska följa Kommunala samlingskartans "Kart- och lagerinformation-Trafikkontoret". Alla lager som visar trafikkontorets ledningar ska börja med TK_ och park- & naturs med PON_.

Linjer, symboler och linjetyperna (vid linjetypskala 0,4) ska i möjligaste mån vara i enlighet med kapitel Ritningsbeteckning Kommunala Samlingskartan (2CE4) och i enlighet med "Bygghandlingar 90". 

Koordinater med x,y och z redovisas för samtliga objekt. 

Ritningar ska levereras roterade till läsläge i PDF-formatet PDF 1.6 (PDF/E-1 enligt ISO 24517-1:2008) och i dwg-filer till och med filformatet AutoCAD 2013. Externa referensfiler binds till filen via kommando XREF, Bind. Innan ritningen sparas, rensa med ”purge”-kommandot.

Alla texter som ska skickas in som PDF ska vara roterade till läsläge i formatet PDF 1.4 (PDF/A-1 enligt SS-ISO 19005-1:1005), detta för att säkerställa att handlingarna går att öppna många år framöver. I relationsfilen ska alla texter leveras som PDF.

Filnamn på ritningar ska följa Ritningsnumrering byggritningar (2CE6). I stora projekt räcker ibland inte numren till då lägger du till en ”0:a” i nummerserien, ex Belysningsförslag nummer 0601-0999 blir då 06001-09999.


Modellfiler

Modellfilerna ska delas upp på respektive verksamhetsområde. De används för att uppdatera olika verksamhetssystem, kartverk och databaser. Nedan följer ett förtydligande på några av modellfilerna som ska ingå i driftinformationen.
VIKTIGT; tänk på att alla borttagna ledningar ska kryssas i modellfilen för ledningar så vi får bort gamla ledningar ur våra ledningskartverk.

Belysning
Slopade eller borttagna ledningar som kvarligger markeras med kryss. Knutpunktsnummer på varje armatur ska redovisas i filen.

Även inmätningsfilen (underlaget från entreprenören) för stolpar, kablar och BC bifogas relationshandlingen.

Grundkartsförändringar: 
Samtliga objekt, linjer som förändrar grundkartan (primärkartan). Nya nivåkurvor, terränggränser och markhöjder redovisas inte. Grundkartsförändringarna används som uppdaterad grundkarta för flera verksamhetssystem tills officiell grundkarta är upprättad.

Väglinjeförändringar: 
Alla förändrade väg-/kantstenslinjer levereras i ett lager. Inga texter, cirkelbågar eller ytor.

Mittlinjer:
Dwg-filen Mittlinjer ska innehålla tre lager med mittlinjer; för bilvägar, cykelvägar och gångbanor. Till gångbanor hör fristående gångbanor och trottoarer. För kombinerade gång- och cykelvägar, där gång- och cykeltrafiken skiljs åt med en målad linje, skickas en mittlinje definierad som cykelbana.
Med mittlinje menas en linje i mitten av ex cykelbanan även där cykelbanan inte har några kantlinjer, utan separeras mot ex bilväg med målad linje. Mittlinjerna används för att uppdatera NVDB (Nationell Vägdatabas).

Lager döps till

  • B_ mittlinje (för bilvägar),
  • GC_ mittlinje (för cykelbanor),
  • G_ mittlinje (för gångvägar).

Linjetypen ska vara polylines.  Koordinater med x, y och z redovisas för samtliga objekt. Inga texter, cirkelbågar eller ytor.

Ledningskartsförändringar: 
Samtliga Trafikkontorets (och Park- och Naturförvaltningens) nya ledningar, stolpar, brunnar och apparatrum med mera som förändrar ledningskartan inklusive inkopplingsanordning på befintligt ledningssystem ska redovisas. Slopade eller borttagna ledningar markeras med kryss, se Ritningsbeteckning Kommunala Samlingskartan (2CE3) och Lagerstruktur Kommunala Samlingskartan (2CE4). Ledning som inte förändrats ska inte redovisas.

Områdesgräns
Sluten gräns (yta) för förändring av kartbilden så att det nya går att "klippa in" i kartverket.

Trafikkartsförändringar: 
Samtliga skyltar, stolpar och markeringar som förändrar trafikkartbilden. Befintliga kvarvarande/kvarliggande inom projektet redovisas som "befintliga".

Spåranläggningsförändringar: 
Utöver vad som ovan sagts ska förändringar i spåranläggningar redovisas i en särskild omgång ritningar. 
Då redovisas:

  • Spårvägsbanan. Se TH Anläggningsregister (2DG), eller "Checklista till anläggningsregistret".
  • Hållplatser
  • Tillhörande strömförsörjning.
  • Signal- och informationssystem.
  • Byggnader som vänthallar, belysningar, ytdränering med mera.

Övriga handlingar

Se även instruktion under kapitel Instruktion dokumentöversikt (2CF1).


Lagernamn för relationsfil

För revidering av grundkartan som utgör underlag till trafikkartan:

Lagernamn

Penna/Färg

Linjetyp

Används till

Nytt_Stomme_Kantstöd_ospec

3 (green)

CONTINUOUS

Ny vägkant med kantsten (= ny kartbild)

Nytt_Stomme_Vägkant

3 (green)

ST0502

Ny vägkant utan kantsten (= ny kartbild)

Nytt_Stomme_Arbetsområdegräns

3 (green)

STST71051

Förändringsgräns

Nytt_Höjder_Släntsymbol

4 (Cyan)

CONTINUOUS

Slänt, dike

Nytt_Stomme_Konstruktion

220

CONTINUOUS

Ny konstruktion, byggnad mm

Nytt_Ytskikt_Materialgräns

32

CONTINUOUS

Rastergräns, t ex gångbanehall, ytgränser

Nytt_Ytskikt_Markutrustning

4 (Cyan)

CONTINUOUS

Markutrustning, soffor, papperskorgar, cykelställ mm


För revidering av kartan för trafikanordningar:

Linjetypsskala ska vara 0,4 generellt (styrs med ”ltscale=0.4”)

Alla trafikmarkeringslinjer ska ha fast linjetyp, det vill säga lagertillhörigheten bestämmer inte linjetypen.

Linjetypen ska vara sådan att skalriktig sekvens visas, till exempel 3+3 ska visas som 3 m linje och 3 m uppehåll. Färgen ska vara ”Bylayer”, det vill säga lagret bestämmer färgen.

Lagernamn ska vara enligt nedan (samma som trafikkontorets trafikkarta).

Lagernamn

Penna/Färg

Används till

Befintligt

Bef_Trafikanordning_Vägvisning_o_Portaler

130 (cyan)

Befintlig vägvisning och portaler

Bef_Trafikanordning_Vägmärkesstolpe

130 (cyan)

Befintlig vägmärkesstolpe

Bef_Trafikanordning_Markering

10

Befintlig vägmarkering, samtliga linjer och symboler

Bef_Trafikanordning_Markering_Gul

50

Befintlig vägmarkering, gul

Bef_Trafikanordning_Trafiksignal

130 (cyan)

Befintlig trafiksignal

Bef_Trafikanordning_Trafikskylt

130 (cyan)

Befintliga skyltar inkl. raster

Bef_Trafikanordning_Text

130 (cyan)

Befintlig text

Bef_Trafikanordning_Trafikskylt_Pekare

130 (cyan)

Befintliga skyltpekare

För revidering av spårritningar:

(SP*,M-311, M-321a)

Lagernamn

Penna/Färg

Linjetyp

Används till

Plan

M-311

4 (cyan)

Prickstreck

Spårlinje c/c spårmitt

M-321a

3 (green 0,35)

CONTINUOUS

TP=tangeringspunkter

SP010

7 (white 0,5)

CONTINUOUS

Spårlinje båda rälen = 0,7175 från spårmitt

SP020

7 (white 0,5)

CONTINUOUS

Vattenavledare, symbol på en räl cirkel R=0,15 m. Mellan räl två parallella linjer avstånd 0,3 m med cirkel i centrum c/c spår, R=0,15 m.
Växelbrunn, symbol = synlig låda.

SP021

2 (yellow 1,0)

CONTINUOUS

Isolerskarv

SP022

3 (green 0,35)

CONTINUOUS

Dilatationsskarv

SP030

3 (green 0,35)

CONTINUOUS

EL(spår): minuslådor, förbindningar, detektorer

SP040

2 (yellow 1,0)

CONTINUOUS

Skarv, symbolstreck 0,3 m mitt i skarven

SP041

3 (green 0,35)

CONTINUOUS

Travers, spårhållare, symbolstreck 1,435 m vid isolerad läggs tilläggs text ISOL

SP043

7 (white 0,5)

CONTINUOUS

Skenlängder, symbol ex skena 1:
1 18000=beteckning för hela skenan, textstorlek 2 mm

SP044

3 (green 0,35)

CONTINUOUS

Båglängd, symbol ex 500, textstorlek 3,5 mm

SP045

1 (red 0,25)

CONTINUOUS

Traversavstånd, textstorlek 2,5 mm

SP046

7 (white 0,5)

CONTINUOUS

Pil och text på spårriktning

SP047

3 (green 0,35)

CONTINUOUS

Tabell
1=sken nummer, 2=längd, 3=typ av räl

SP050

1 (red 0,25)

CONTINUOUS

Linjeberäkning som lyfts in i ritningen




Senast uppdaterad 2016-10-13