2PC Utförande
Tider för påförande av trafiklast efter gjutning
Före påförande av trafiklast måste betongen ha uppnått en tryckhållfasthet av 20 MPa. Hållfasthetens tillväxthastighet är beroende av faktorer som betongmassans temperatur, yttertemperatur, underlagets beskaffenhet, cementtyp och mängd cement. För att säkerställa uppnådd hållfasthet vid påförande av trafiklast bör denna verifieras genom provning av kuber. Alternativt kan temperaturen mätas kontinuerligt under härdningsförloppet varefter mognadsgraden kan bestämmas. Entreprenören ska protokollföra detta samt redovisa var i konstruktionen mätningen gjorts. All dokumentation ska entreprenören leverera till beställaren.
OBS! Bilaga 2 har de gamla beteckningarna för betong, men kan användas som hjälp i projekteringsstadiet. K45 motsvarar ungefär C35/45, en K40 motsvarar ungefär C32/40 osv.
Följande tabeller anger den hållfasthetsklass som krävs för att uppnå en hållfasthet av 20 kPa inom 1, 2, 3, 4 respektive 5 dygn, för två olika temperaturalternativ. Det är alltså möjligt att erhålla en hållfasthetstillväxt som är snabbare än den för K45 (C35/45) genom att välja en högre hållfasthetsklass. De högre hållfasthetsklasserna utvecklar större mängd värme under hydratationen vilket kan leda till problem med temperaturspänningar i tvärsnittet. Praktisk användning har hållfasthetsklasserna K40 - K60 (C32/40-C50/60) mht temperaturutveckling.
Hållfasthetens tillväxthastighet är temperaturberoende. Den nominella tiden (tid efter gjutningens avslutande) har multiplicerats med tidsfaktorn k, se bilaga 1, vilken tar hänsyn till betongens temperatur under härdningsförloppet.
Följande värden fås om man går in tendenskurvan - se bilaga 2 för anläggningscement och läser av uppnådd hållfasthet för aktuell korrigerad tid.
Yttertemperatur 5 - 10 ºC. Betongen medeltemperatur T = 12,5ºC.
Antal dygn efter gjutning
|
Tid i timmar
|
Korrigerad tid, T' = T * k
|
Erforderlig hållfasthetsklass
|
1
|
24
|
13,4
|
----
|
2
|
48
|
26,9
|
(K65) (C54/65)
|
3
|
72
|
40,3
|
K50 (C40/50)
|
4
|
96
|
53,8
|
K45 (C35/45)
|
5
|
120
|
67,2
|
K40 (C32/40)
|
Yttertemperatur 15 - 20 ºC. Betongen medeltemperatur T = 22,5 ºC
Antal dygn efter gjutning
|
Tid i timmar
|
Korrigerad tid,
T' = T * k
|
Erforderlig hållfasthetsklass
|
1
|
24
|
27,7
|
K60 (C50/60)
|
2
|
48
|
55,7
|
K45 (C35/45)
|
3
|
72
|
83,5
|
K40 (C32/40)
|
4
|
96
|
111,4
|
K40 (C32/40)
|
5
|
120
|
139,2
|
K40 (C32/40)
|
Eventuell styrning av trafiklast
Tyngre fordonstrafik bör ej trafikera betongplattan under betongens tidiga ålder. Vid trafik korsande spårområdet med axellaster överstigande 10 ton bör den trafikerade delen av plattan delas av med dilatationsfogar på var sida om körbanan enligt bilaga 3
Efterbehandling av betongen
Betongytan brädrives enligt SS 81 20 04 efter gjutning. Efterbehandling ska ske med antingen vattenbegjutning eller övertäckning med plastfolie, se BRO 2002 kap. 44.53.
Anliggning mot räl
Det ska vara mycket god anliggning i skikten betong - tracklast - betong.
Utförande på spårledningssträckor
Observera att den färdiga betongytan och stålfibrerna inte ska ligga högre än 5 mm under räl underkant. Stålfibrerna ska inte ha kontakt med rälen. Detta gäller enbart för spårledningsmaterial/utrustning "Hanning & Kahl". För spårledningsmaterial/utrustning "Hanning & Kahl" kan rippenplattor med byglar användas. För annan spårledningsutrustning måste behov av isolation kontrolleras innan val av infästning görs.