2D Relationshandlingar

Allmänt

Relationshandlingar upprättas vid överlämnande av en produkt efter produktbestämning och produktframställning.

Relationshandlingen ska visa hur projektet verkligen blev efter beslut och revideringar under byggets gång. För anläggningar under mark ska även relationshandlingen visa anläggningar som är borttagna eller tagna ur drift.

Relationshandlingar omfattar samtliga informationsmängder som skapats i ett projekt och som fastställts som relationshandlingar. Relationshandlingarna utgörs enligt SS 32266:2008 av bygghandlingarna kompletterade med information om alla ändringar som skett under entreprenadtiden men som inte blivit införda i dessa. Resultatet ska visa det verkliga utförandet av det färdiga byggnadsverket.

Den utväxlade informationen i ett projekt består dels av administrativa och ekonomiska/- juridiska dokument, dels av tekniska dokument som inkluderar en mängd CAD-filer av olika slag, exempelvis modeller, ritningsdefinitionsfiler och plottfiler. Dessa blir när projektet är genomfört relationshandlingar för vidare användning i förvaltning.

Teknisk dokumentation ska ingå i entreprenörens kvalitetssäkring i enlighet med kontrakt.

Vid extern utförare av projekt där trafikkontoret ska överta anläggningar med ansvar för drift och underhåll ska det framgå av avtal mellan parterna att teknisk dokumentation av de kommunala anläggningarna ska upprättas, enligt Relationshandling med driftinformation (2DA).  

Ansvar

Projektledare

I samband med granskning lämnas dokumentöversikt till förvaltaren (dokumentöversikt), se Granskning (2AJ) (bör även ha med gränsdragning avseende förvaltning och skötsel)

- Ska säkerställa att information om garantitider, skötselinstruktioner och gränsdragningar lämnas till förvaltaren i samband med övertagandet.

Vid godkänd slutbesiktning övergår projektet till övertagande och garantitiden börjar gälla.

Byggledare projekt

- Ska följa ”Upprättad rutinbeskrivning för Trafikkontorets byggledare vid ny-/ombyggnad och underhållsentreprenader”

- Kontrollerar att överlämnade relationshandlingar överensstämmer med upprättad dokumentöversikt och att komplett underlag kommer in ifrån entreprenören.

- Säkerställer att beslutade tider mot entreprenören för framtagande av underlag för relationshandlingar efterlevs.

- Ansvarar för att utsedd projektör får underlag för att färdigställa relationshandlingen och att handlingarna kommer till TKDok inom angivna tidsramar.

Ansvarar för att kontrollera att BaTMan nummer finns på alla konstruktionsritningar och konstruktionsberäkningar innan handlingarna skickas ut för drift- och konstruktionsgranskning.

- Byggledaren kontrollerar och undertecknar övertagandebesked tillsammans med entreprenör.

Projektör

- Ska hämta in underlag för detaljprojekteringen och upprätta förfrågningsunderlag.

- Ska upprätta en dokumentöversikt över vilka handlingar som kommer ingå i en slutdokumentation (relation) utifrån mall ”Dokumentöversikt”. Fylls i innan anbudsförfrågan/beställning av entreprenaden. Dokumentöversikten skickas digitalt, via e-post till driftgranskarna, i granskningsskedet (se information om Drift- och underhållsgranskning (2AJ1)). Via dokumentöversikten får granskarna kännedom om vilka dokument som förväntas komma in från aktuellt projekt i samband med kommande relationshandling och kan granska att relevanta handlingar upprättas. Handlingar som ska användas för uppdatering av Trafikkontorets förvaltningssystem.

- Upprättar slutdokumentation med filstruktur enligt Leverans av bygghandlingar (2CH).

Entreprenör

Se TK AMA Anläggning, YCE.

Funktionsentreprenör

Vid förändrad linjeföring av gata, cykel-/ eller gångbana eller vid mindre förändringar ska funktionsentreprenören skicka, som minimum beroende på arbetets art, en digital planritning samt en dokumentöversikt med projektinformationen ifylld till TK Dok. Planritningen ska redovisas som dwg-fil till och med filformatet AutoCAD 2013. Det är viktigt att du talar om i vilket skede förändringen är (projekterings- eller relationshandling). Omfattning enligt Relationshandling med driftinformation (2DA) och Instruktion dokumentöversikt (2CF1).

Flödesschema för projektdokumentation

Figur 1. Åskådliggör hur dokumentflödet och kontrollfunktionen ser ut för beställarens dokumentation under ett projekt.


Figur 1: Flödet av teknisk dokumentation genom projekterings- och entreprenadfaserna. Notera byggledarens kontrollerande funktion
.


Figur 2: Kartinformation – flöde

Bryts kedjan eller omotiverad fördröjning uppstår i någon "länk" kan allvarliga störningar uppstå i byggprocessen för nästa projekt på samma plats till exempel:

  • Ökat fältarbete i projekteringsfasen.

  • Problem och ökade kostnader i byggfasen.

  • Ökade risker för olyckor i byggfasen.

  • Ökade risker för driftavbrott för ledningsägare.

  • Ansvarig kan lagföras.

Ledningsägare

För trafikkontoret och park- och naturförvaltningens ledningar ska teknisk dokumentation ingå i relationshandlingen se Relationsfil och driftinformation (2DA).

För Göteborgs förvaltningar och ledningsägare finns särskilda regler om teknisk dokumentation, se Ledningsverk/bolag (2AE1). För elkablar gäller särskilda regler.

Se även trafikkontorets "Bestämmelser för arbeten inom gatu- och spårområden i Göteborg" (Blå boken).














Senast uppdaterad 2016-10-13