2BH1 Cykel och trafiksignaler

Ständig anmälan

Man bör om möjligt, åtminstone dagtid, låta cykelsignalen ha ständig anmälan. Detta gäller speciellt vid central samordning. 

Om ständig anmälan inte är möjlig:

Tryckknappslådor monteras på en liten arm på stolpen så att cyklistens framdäck inte hamnar i körbanan. 

Tryckknappslådan ska ha indikationslampa som syns minst 270 grader runt lådan. Lådans färg ska vara gul. 

Där det är möjligt ska automatisk detektering ske med hjälp av slingor eller radar.

Överanmälan och förlängning från parallell gångsignal ska finnas under hela dygnet.

Överanmälan och förlängning från parallell fordonssignal ska normalt finnas under hela dygnet.

Tidsättning

Beroendefunktion bör finnas. Det innebär att cyklister får grönt samtidigt eller tidigare än parallell bilsignal.

Cyklister ges normalt grönt över hela gatan (utan slussning) beroende på kort utrymningstid samt att det ofta är svårt att få plats med cyklister på en mittrefug.

 

Anmälan med vägval

Vid flera anmälningsriktningar i samma tillfart kan funktionen vägval användas, under förutsättning att överanmälan eller ständig anmälan inte används. Kollektivtrafikprioritering bör inte heller finnas i korsningen.

För att möjliggöra lösningen behöver gatuutrymmets geometri vara lämpligt för förläggning av detekteringspunkter på rätt avstånd. Cykelbanan behöver även ha tillräcklig bredd för att tillåta två anmälningspunkter jämsides.

Lösningen visualiseras med speciella vägmarkeringar och skyltar enligt illustrationen nedan. 


Schematisk illustration, cykelanmälan med vägval i två tillfarter.



Cykelvarning för fordonsförare


Dynamisk cykelvarning för fordonsförare

Eftersom sekundärlykta för cyklister inte används i Göteborg så används i lämpliga fall variabla meddelandeskyltar med cykelsymbol. Dessa uppmärksammar fordonsföraren på att cyklisten har grönt, se bild ovan.

 



Senast uppdaterad 2016-10-13