Utredningar

Syfte

Utredningars syfte är att klargöra och belysa problematik och/eller en åtgärd. Utredningarna i sig finns i lite olika former med lika olika delsyften, vilket framgår nedan.

  • För att kunna utvärdera effekter av åtgärder i trafiksystemet på ett bra sätt krävs t.ex. både för- och efterstudier av platsen. Förstudier kan också göras för att klargöra vilken typ av åtgärd som krävs för att lösa ett problem - någon form av systemförändring, ombyggnad eller nygbyggnad.
  • Vid specifika tekniska problem, med t.ex. buller, parkering, kollektivtrafik mm, så kan en teknisk utredning göras för att belysa det begränsade problemet.
  • Trafikutredningar är mer övergripande utredningar, där förutsättningar sammanställs och analyser och åtgärder föreslås. Själva förslaget av åtgärd är det som vi kallar Trafikförslag. Trafikförslag kan också tas fram med tekniska utredningar eller en detaljplan som underlag och har i sig syftet att vara ett underlag inför projektering.

Rutiner

Konsulten ska lämna en offert med ett budgeterat pris på uppdraget, koppling till ramavtalet och en genomförandebeskrivning, med tillhörande tidplan.

  • Trafikkontoret skriver beställning/orderbekräftelse som skrivs under av båda parter.
  • Beställaren och konsulten går gemensamt igenom genomförandebeskrivningen och gör eventuella justeringar. Hänvisning görs till Teknisk Handbok för arbetets genomförande.
  • Kartmaterial så som primär-, översikts- och fastighetskarta beställs enligt beställningsmall till höger och skickas till kartor@sbk.goteborg.se
    • Ledningskarta beställs enligt beställningsmall till höger.
    • TA-karta (trafikanordningskarta) beställs på SÖKVÄG (kommer).
    • Konsult betalar inte för beställning till Trafikkontorets egna projekt (gäller ej ledningskarta). Externa beställningar debiteras per kartblad.
  • En utredning kan klassas som meddelande eller rapport. Ett meddelande- eller rapportnummer lämnas ut av diariet. Konsult får rapportnr av projektledaren.
  • Rapporter ska följa word- respektive indesignmall för rapporter och meddelande (se relaterade dokument under respektive utredningstyp alternativt under checklistor och mallar på Startsidan). I det fall det görs avsteg ska detta stämmas av med trafikkontorets projektledare samt motiveras och dokumenteras.
  • I löpande text i brev, rapporter eller liknande används Times New Roman. Ariel används till kortare texter; rubriker, bildtexter, tabeller, adressuppgifter och liknande. Ariel kan ersättas av Helvetica om Ariel inte finns tillgängligt, enligt den grafiska profilen.