Trafiksäkerhet

Trafiksäkerhetskriterierna grundar sig på människans förmåga att tåla krockvåld. En vägs hastighet ska sättas utifrån den högsta "säkra" hastigheten under goda förhållanden. Vägar utan mitträcke borde, med hänsyn till det krockvåld en normalt frisk människa tål vid frontalkrock mellan två fordon, inte ha högre tillåten hastighetsgräns än 70 km/h (se diagram nedan). Högsta hastighet bör vara 50 km/h där det finns risk för sidokrock mellan två bilar och 30 km/h där oskyddade trafikanter och bilar möts.
  
För att i möjligaste mån undvika olyckor görs gatumiljön så överblickbar och tydlig som möjligt. Det visuella intrycket är viktigt för att ge bilisten rätt signaler om vad som kan hända och hur han/hon bör agera. Vägmiljön och fordon görs förlåtande med deformerbara vägräcken och borttagande av fasta föremål nära vägen. Läs visare under kapitel Utformning/Hinder.

Trafiksäkerhet påverkar hälsa och trygghet och är en förutsättning för att människor ska kunna ta del av samhället. Det är viktigt att inte skapa trafiksäkra miljöer som är otrygga. Trafikanten väljer då i många fall en miljö som han/hon upplever som tryggare men istället har lägre trafiksäkerhet. I vissa fall krävs däremot ett visst mått av otrygghet för att trafikanten ska skärpa sina sinnen och därmed öka trafiksäkerheten.  Läs vidare under kapitel Trygghet.

Risken för olyckor påverkas av trafikarbetets storlek. Därför är en välplanerad tätort, med korta avstånd och goda förutsättningar för attraktivt gående, kollektiv- och cykeltrafik, av stor betydelse för trafiksäkerheten. Trafiksäkerheten är inte bara en fråga för trafiknämnden och trafikkontoret utan berör flera aktörer, precis som andra stadsbyggnadsfrågor. Det är viktigt att det klargörs hur varje del av kommunen kan bidra till en ökad trafiksäkerhet. Genom att använda metodiken i TRAST blir bilden tydligare. Värdera därför samtliga trafikslags trafiksäkerhet inom aktuellt område och sammanväg dem eller redovisa dem var för sig tillsammans med övriga kvaliteter i TRAST, enligt kapitel Kvaliteter.

  • Dokument
  • Trafiksäkerhetsprogrammet