Trafiknätsklassning

Biltrafiknät

Biltrafiknätet indelas övergripande i huvudgata och lokalgata. Dessa begrepp anger vilken funktion en gata skall ha. Med Nollvisionen som överordnat mål, är hastighetsnivån en relevant parameter för såväl huvudgator som lokalgator. Huvudgata och lokalgata är sedan uppdelade ytterligare, vilket står mer om under Utformning/Gata och Väg/Typsektion samt i det samlade vägklassificeringsdokumentet till höger. 

Kollektivtrafiknät

Det finns kartor över kommunens kollektivtrafiknät på Västtrafiks hemsida. Dessa linjekartor visar spårvagnslinjer, busslinjer, hållplatser och destinationer.

I rapporten “Fysisk planering för kollektivtrafik” redogörs för faktorer som är viktiga vid planering av kollektivtrafiknätet.

Cykeltrafiknät

Övergripande cykelnätet redovisas i TK:s Rapport 5:1999 ”Cykelprogram för Göteborg”. Uppgifterna finns i förvaltningskartan hos Trafikkontoret. Cykeltrafikplaneringen ligger i linje med vad som sägs i rapporten ”Cykelåret i Göteborg 2007” resp 2008.

Tung trafik och farligt gods

Rekommenderade vägar för tung trafik, samt primära och sekundära transportvägar för farligt gods redovisas på karta kallad ”Karta för yrkesförare”. Länsstyrelsen kungör också årligen vilka de allmänna vägarna är samt vilka begränsningar och restriktioner som gäller. Med kungörelsen som underlag upprättar Trafikverket sina väginformationskartor.

Primära utryckningsvägar

Vad som gäller för utryckningsvägar framgår av dokumentet "Utryckningstrafikens framkomlighet i tätort". Räddningstjänstens primära utryckningsvägar finns redovisade i sammanställningen ”utryckningsvägar ”.