
Separering
Separeringsgraden har betydelse för gång- och cykeltrafikanternas säkerhet, trygghet och komfort. Vid nybyggnad bör separering mellan gående och cyklister eftersträvas med hänsyn till främst barn, äldre och personer med funktionshinder. Separering bör helst ske med en 0,5-1,0 meter bred yta med avvikande material, så som exempelvis gräs eller plattor. Vid trånga sektioner bör en grund ränndal (cirka 0,25 meter bred) separera gående och cyklister. Denna lösning är framtagen i samråd med pensionärs- och funktionshindrades organisationer. Endast i speciella fall kan separering med en vit målad linje accepteras. Utred därför noga vad det finns för möjligheter till separering som ger tydliga riktlinjer för såväl fotgängare och cyklister.
Vid samtliga separationer skall gång- respektive cykelbana utmärkas med gång- respektive cykelsymboler. Läs mer om detta under Vägmärken och vägmarkering/Vägmarkering.
Här nedan följer två tabeller
- lämplig separering av cyklister från bil
- lämplig separering av gående från bil
För mer information kring separering mellan biltrafik och oskyddade trafikanter hänvisas till avsnitt Korsningar.
Lämplig separering av cyklister från bil
Skyltad hastighet
|
Normal standard
|
Mindre god standard
|
|
|
70 eller mer
|
Avskild cykelbana (med räcke, bred skiljeremsa e.d).
|
Cykelbana
|
60
|
Cykelbana
|
|
50
|
Cykelbana: I lokalnätet samt vid bilflöden >300 bilar/dimensionerande timme (dH)
|
Cykelfält: I huvudnätet, där främst vuxna cyklar vid bilflöden <300 bilar/dH
|
40
|
Cykelbana: Bilflöde >500 bilar/dH, samt i lokalnätet
|
Blandtrafik vid bilflöden <100 bilar/dH
|
Cykelfält: Bilflöden <500 bilar/dH, där främst vuxna cyklar.
|
30
|
Blandtrafik
|
|
Lämplig separering av gående från bil
Skyltad hastighet
|
Normal standard
|
Mindre god standard
|
|
|
70 eller mer
|
Avskild gångbanan (med räcke, bred skiljeremsa e.d. )
|
Gångbana utan avskiljning
|
60
|
Gångbana
|
|
50
|
Gångbana
|
|
40
|
Gångbana
|
|
30
|
Ingen separering, till exempel gångfartsområde
|
|