Vändplats

Backning och vändning påverkas bland annat av:

  • Backningslängd
  • Kurvatur
  • Sikt
  • Gatubredd
  • Längdprofil
  • Hastighet

På det övergripande vägnätet är det ingen som ifrågasätter att större fordon ska kunna komma fram men på bostadsgator känns det kanske inte lika självklart. Det är dock relativt många fordon som är större än personbilar som mer eller mindre regelbundet behöver kunna ta sig runt i området.  Exempel på fordon som kan behöva komma fram i bostadsområden är:

  • Pelletsfordon
  • Sopbilar
  • Sopsug 
  • Flyttransporter
  • Anläggningsfordon
  • Varuleveranser (möbler, Posten, Internethandel)
  • Flexlinjebuss
  • Räddningstjänstfordon

Standarder inom bostadsområden

  • Hög standard - rundkörning
    Hög standard innebär rundkörning på gatunätet. Stickgator längre än 50 meter och backningsmanövrar för stora fordon (12-meters boggie) undviks i möjligaste mån. 12-meters boggiefordon (typfordon LBN) kan i princip nå fram till samtliga fastigheter och sopbilar (typfordon LOS) kan vända i alla gatukorsningar. Ibland kan viss perifer backning vara nödvändig.
  • Låg standard - trädprincip
    12-meters boggiefordon (typfordon LBN) kan hänvisas till periferin för vändning. Gatunätet omfattar vändplatser för sopbilar (typfordon LOS), men inte nödvändigtvis på alla gator. LOS-fordon ska kunna vända i alla korsning samt i periferin. I undantagsfall kan 12-metarsfordon (typfordon LBN) tvingas backvända vid "stammen" och backa till periferin.

 

Utformning av vändplats för sopbilar

Följande två bilder visar backvändning och rundkörning enligt Göteborgs Stad Kretslopp och Vatten.
För mer information läs dokumentet Gör rum för miljön.

 
                     

 

LOS-bilar (9,4 m) klarar måtten enligt bilderna ovan.
Sopsug med container (12 m lastbil, typforndon LBN)
klarar inte måtten enligt bilderna.

I dokumentet "Utformning vändplatser” finns fler exempel på vändplatser och mått för fordon av typ LOS och LBN.