Utformning av parkering
 I grunden är det önskvärt att själva gaturummet är utformat på ett sätt som visar hur uppställning får ske – det är av avgörande betydelse att utformningen sker i samspel med de trafikregler som gäller. Genom valet av bredder på körbana, materialval på ytor, stolpplacering, gångbaneklackar m.m. kan vi åstadkomma en fysisk utformning som ”förklarar” de regleringar vi har. Trafikanterna behöver i bästa fall inte tänka, utan förstår ändå vad som avses – självklar parkering. Gå igenom hur man med fysiska åtgärder kan ”förklara” var och hur uppställning får ske eller inte får ske, så att det för varje situation och på varje plats är lätt att entydigt förstå ”vad som gäller”. 
Se dokumentet ”Självklar parkering” till höger på sidan. Se även länken till P-handboken till höger på sidan där man bland annat kan hitta ”Självklar parkering 2.0” och ”Självklar parkering 3.0. Gatan talar”. Dessa återfinns under P-Biblioteket/Rapporter och meddelande/Parkeringsreglering/2002-2003 respektive …./2006-2008.
Uppställning längs med gator
Fickor och
klackar: 
    - Utforma fickan med tydlig
    början och slut,”kona” inte ut den – inga smygplatser. Visa klart var
    första och sista bil får ställa upp, lämplig radie är 3,0 m 
- Fickan skall helst ligga i nivå
    med gatan 
- Inga skarpa innerhörn som är
    svåra att underhålla 
- Inga skarpa hörn när man kör in
    
- Bygg fickan minst 2 meters djup
    – ger bättre sikt och fler platser vid övergångsställe 
- Avsluta fickan 10 m före
    korsande gata
Material: 
    - Hela uppställningsytan skall ha
    samma material 
- Avgränsningen mot körfältet kan
    vara av avvikande material 
- Se upp med ytskikt/stenskift
    som kan förvilla 
- Skall p-rutor ha en juridisk
    innebörd, måste vägmarkering eller vitt material användas
Utfarter: 
    - Utfarter kan markeras med
    avvikande material 
- Sänk kantsten eller lägg
    asfaltbrygga 
- Uppställningsficka skall helst
    inte finnas vid utfarter
Körbanebredder:
    - Bygg med högst 4 meter mellan
    kantstenar där vi vill ha förbud att stanna eller parkera, så behövs inte
    LTF och
- Utmärkning
- 4,5 meter är en mycket oklar
    bredd 
- Från 5 meter och uppåt är det
    möjligt att tillåta uppställning 
- Håll parallella kantstenar
    (konstant bredd), undvik ”konade” bredder som gör att det är svårt att
    veta var man får börja/sluta parkera
Refuger/sidoförskjutningar
och dylikt: 
    - Bygg så att inga tveksamma
    platser skapas 
- Man skall inte kunna ställa upp
    för nära, före eller efter en refug, så att framkomligheten hindras.
Övrig uppställning
Torg och andra odefinierade ytor:
    - Det skall av materialvalet
    klart framgå hur uppställning får ske 
- Se upp så att inte
    ytskikt/stenskift förvillar 
- Skall p-rutor ha en juridisk
    innebörd, måste vägmarkering eller vitt material användas.
Kvartersmark:
    - Förtydliga gränsen mellan
    kvartersmark och allmän platsmark genom att de ges olika material eller
    någon form av ”gränsmarkering”
Skyltar,
träd och stolpar
    - Samordna vägmärkesstolpar och
    träd så att vägmärken inte blir skymda 
- Samordna vägmärkesstolpar,
    master, belysningsstolpar m.m. för att minimera antalet stolpar
Oönskad
uppkörning på olika ytor 
    - Använd vid behov stolpar,
    stenar etc. för att förhindra parkering i terräng, på gångbanor m.m.
Lastzon
    - Sänk vid behov kantstenen eller
    lägg en asfaltramp 
- Bygg eventuellt en klack bakom
    lastzonen för att lasta av på
Parkeringsplats
för rörelsehindrad
    - Parkeringsplats längs gångbana
    utförs 7 meter lång. Ligger platsen först eller sist längs gatan kan
    platsen utföras 6 meter lång om det inte finns någon gångbaneklack, se
    standardritning 4560. 
- Vid längsuppställning ska
    hinder på gångbanan inte inkräkta, se standardritning 4560.  
- Markbeläggningen på gångbanan
    ska vara fast, jämn och halkfri. 
- Längslutningen på gångbanan bör
    vara högst 5 % och tvärlutningen bör inte överstiga 2 %. 
- Ramp mellan gångbana och
    parkeringsplats utförs enligt fallet ”rullstolsramp utan särskild gångpassage”,
    se standardritning 4510 
- Vid vinkelrät uppställning
    utförs platsen 5 meter bred. Måttet kan minskas till 3,6 meter om fritt
    utrymme på en intilliggande gångbana minst 1,4 m kan nyttjas.
MC-parkering
    - Sänk kantsten eller lägg asfaltramp när parkeringen ligger på gångbana
Hållplatser 
    - Anpassa avvikande material (betong) till Trafikförordningens 20+5-metersmått
P-automater 
    - Placering av P-automater behandlas i annat avsnitt av P-handboken