Trafikmängder
Gångtrafik
Gångtrafiksdata finns för vissa punkter och stråk i centrala staden. De flödesräkningar som hittills gjorts finns att hitta till höger på sidan. Frågor om trafikdata hänvisas till trafikkontorets kontaktperson, se Underlag kontaktlista (2AD1) kompetens "Trafikmängder".
Cykeltrafik
Trafikkontoret mäter cykeltrafik i ett antal fasta mätpunkter. Läs mer kring hur cykeltrafiken utvecklats i Göteborg i rapporten Trafik- och resandeutveckling som finns till höger på sidan. Trafikdata kan erhållas från trafikkontorets kontaktperson, se Underlag kontaktlista (2AD1) kompetens "Trafikmängder".
Biltrafik
Antal fordon per dygn på Göteborgs gator redovisas på trafikkontorets hemsida (se länk till höger). Här finns diagram över trafikutvecklingen i Göteborg (5 olika snitt) samt uppgifter om trafikmängder på specifika gator. Läs mer kring hur biltrafiken utvecklats i Göteborg i rapporten Trafik- och resandeutveckling som finns till höger på sidan. Trafikdata kan erhållas från trafikkontorets kontaktperson, se Underlag kontaktlista (2AD1) kompetens "Trafikmängder".
Resvaneundersökning
När man behöver ha mer detaljerade kunskaper om trafikanternas resvanor kan man genomföra en så kallad resvaneundersökning. En resvaneundersökning ger information om resmönster som till exempel färdmedelsval, start- och målpunkter och restider. Den insamlade informationen kan användas som beslutsunderlag för trafikplanering och för prognoser. Undersökningen designas utifrån geografisk områden, intressanta målpunkter eller andra aspekter av intresse.
En övergripande resvaneundersökning gjordes senast 2014, se länk till höger på sidan. Undersökningen omfattade hela Göteborgsregionen. Under 2017 genomförs en ny resvaneundersökning som i likhet med den senaste resvaneundersökningen (2014) omfattar hela Göteborgsregionen.
Trafikmodeller och trafikprognoser
Trafikkontoret utvecklas och förvaltar såväl makro- som mikromodeller för olika trafikslag. Modellerna beskriver trafiken idag samt för ett prognosår, 2035. Modellerna kan användas för att visa trafikflöden vid förändringar av infrastruktur eller exploatering, riktningsfördelning för trafik från ett område, svängandelar i korsningar mm, se Trafikmodeller och trafikprognoser.